ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

BIBLIA W DRAMACIE


JAKIEL E. RED.

wydawnictwo: WYD UN GDAŃSK , rok wydania 2018, wydanie I

cena netto: 49.89 Twoja cena  47,40 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Biblia w dramacie


Książka jest kolejną publikacją, stanowiącą owoc prowadzonych w gdańskim ośrodku polonistycznym (UG) prac badawczych nad obecnością Biblii w polskiej kulturze. Prace w niej zamieszczone skupiają się na dramacie polskim, w którym czytelny jest dialog z dziedzictwem biblijnym. „Biblia w dramacie” powinna się stać jedną z podstawowych lektur humanisty (polonisty, teatrologa, biblisty i teologa), któremu nieobce są zagadnienia współczesności oraz świadomość tradycji i tożsamości kulturowej.


Wstęp (Edward Jakiel)                             9

Tradycja antyczna
Ks. Marek Starowieyski (Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie)
Między Eurypidesem a Biblią, czyli Chrystus cierpiący             . 13
Realizacje sceniczne, sztuki pokrewne
Jan Ciechowicz (Uniwersytet Gdański)
Hiob w dramacie (i teatrze) polskim                     27
Stefan Drajewski (Akademia Muzyczna w Poznaniu)
Zatańczyć Biblię. Tematy biblijne w balecie i teatrze tańca na przykładzie twórczości polskich choreografów               33
Joanna Puzyna-Chojka (Uniwersytet Gdański)
Rekolekcje w „umarłej klasie”. Historyja o chwalebnym
Zmartwychwstaniu Pańskim Mikołaja z Wilkowiecka w Teatrze Wierszalin (wobec tradycji inscenizacyjnej)            . 47
Dorota Kołodziejczyk (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego)
Inspiracje biblijne w spektaklach Piotra Cieplaka 1993–2013           57

Literatura staropolska
Katarzyna Janus (Akademia Jana Długosza w Częstochowie)
Tragedyja […] o Sądzie Ostatecznym Józefa Andrzeja Załuskiego wobec literackiego pierwowzoru oraz tradycji biblijnej i apokryficznej     . 81
Krystyna Krawiec-Złotkowska (Akademia Pomorska w Słupsku)
Kreacja Chrystusa-Oblubieńca w melodramie Józefa Andrzeja Załuskiego
Zaślubienie w cierniowym wieńcu dusz pokutujących…              . 95
Radosław Rusnak (Uniwersytet Warszawski)
„O, jakie nieszczęśliwe niewiasty się rodzą”. Jeftes Buchanana-Zawickiego na tle szesnastowiecznych sporów o godność kobiety             . 109

Wiek XIX
Agnieszka Jarosz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)
Romantyczne kreacje starotestamentowe (Judyta, Samson)           . 125
Krzysztof Korotkich (Uniwersytet w Białymstoku)
Problemy z Bożym Narodzeniem w Złotej Czaszce Juliusza Słowackiego    . 149
Beata K. Obsulewicz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II) O Przyjaciołach Hioba Adama Asnyka                     167
Wiesława Tomaszewska (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego)
Cytat biblijny i jego funkcje w dramacie historycznym Racławice Marii Gertrudy Skórzewskiej (Margert)                    179

Młoda Polska i nieco później
Wojciech Kaczmarek (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)
Biblijna i/a modernistyczna koncepcja człowieka w dramacie młodopolskim                         . 193
Grzegorz Kubski (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Bezimienna Pasja Na Wzgórzu Śmierci Jana Kasprowicza            . 213
Paulina Orczykowska (Uniwersytet Gdański)
Ślady Ewangelii według św. Jana w dramacie Maria z Magdali ks. Antoniego Szandlerowskiego         229
Edward Jakiel (Uniwersytet Gdański)
Dwa dramaty o proroku Jeremiaszu (Michał Żmigrodzki i ks. Witold Nowakowski)                . 243
Elżbieta Mikiciuk (Uniwersytet Gdański)
„Rosyjska apokalipsa”. Motywy biblijne w dramacie Z dymem pożarów Stanisława Brzozowskiego           267
Anna Podstawka (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)
Wątek Dawida w dramacie pierwszej połowy XX wieku            . 287
Mirosław Gołuński (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy)
Nasz Judasz. Imagologiczny obraz biblijnego zdrajcy w dramatach XX wieku (K.H. Rostworowski, K. Przerwa-Tetmajer, I. Iredyński)            . 303

Wiek XX i XXI
Maria Jolanta Olszewska (Uniwersytet Warszawski)
Dramat (nie)wiary w Wieczerniku Ernesta Brylla                317
Maciej Michalski (Uniwersytet Gdański)
Dramatyczność dramatów biblijnych. Przyczynek do teorii zjawiska – na przykładzie (anty?)biblijnych utworów
Leszka Kołakowskiego i Stanisława Lema                  . 339
Ewa Goczał (Uniwersytet Pedagogiczny
im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie)
Tancerka o twarzy Chrystusa i inne kobiety z Monte Olivetto. Przeobrażanie Biblii w jedynym dramacie Aleksandra Wata          349
Barbara Zwolińska (Uniwersytet Gdański)
Motywy biblijne w radiowej Pułapce Tadeusza Różewicza
(dramat literacki a słuchowisko)                       361
Dorota Kulczycka (Uniwersytet Zielonogórski)
„Lęk przed wpływem”? Kontr-obecność Biblii w Monologu z lisiej jamy i Nartach Ojca Świętego Jerzego Pilcha         373


392 strony, Format: 24.0x16.8, oprawa miękka

Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022