Przedmiotem studium jest przede wszystkim religia jako zjawisko kulturowe, jej wpływ
na życie społeczne, w mniejszym stopniu natomiast problemy doktrynalne, metafizyczne lub
nadprzyrodzone źródła religii. Interesujące jest bowiem, czego dowodzi obserwacja
współczesnego funkcjonowania systemów religijnych, że koncentrują się one na
rozwiązywaniu spraw doczesnych. W pracy stawiamy tezę, że w miarę rozwoju
historycznego religii maleje znaczenie jej funkcji poznawczej i psychologicznie
terapeutycznej (tak ważnych na szczeblu pierwotnym), wzrasta natomiast jej rola etyczna i
społecznie integrująca. Motywowana religijnie etyka zaczyna odgrywać wiodącą rolę w
stymulowaniu procesów społecznych. Twórcza moc czynów etycznych, na co taki nacisk
kładzie buddyzm, ale także pozostałe wielkie religie świata, wydaje się niewątpliwie
nadzieją dla wielu problemów i wyzwań współczesnej cywilizacji.
[ze wstępu]
Spis treści:
Wstęp
Rozdział I RELIGIA CZŁOWIEKA PIERWOTNEGO
1. Typy wierzeń pierwotnych
2. Wczesne koncepcje religii pierwotnej
Rozdział II ETYCZNA FUNKCJA RELIGII - OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PIĘCIU WIELKICH
SYSTEMÓW RELIGIJNYCH ŚWIATA
1. Judaizm
2. Chrześcijaństwo
3. Islam
4. Buddyzm
5. Hinduizm
Rozdział III SPOŁECZNIE INTEGRUJĄCA ROLA RELIGII
1. Judaizm
2. Chrześcijaństwo
3. Islam
4. Buddyzm
5. Hinduizm
Rozdział IV POLITYCZNA FUNKCJA RELIGII - PROBLEM FUNDAMENTALIZMÓW
1. Chrześcijaństwo a demokracja
2. Fundamentalizm żydowski
3. Fundamentalizm muzułmański
Rozdział V ATEIZM JAKO ZJAWISKO PSYCHOLOGICZNE I SPOŁECZNE
1. Istota postaw ateistycznej i religijnej
2. Psychologiczne i społeczne uwarunkowania ateizmu
Zakończenie
Wykaz ważniejszych pozycji bibliograficznych
272 strony, A5, oprawa miękka