|
GRZECZNOŚĆ W KOMUNIKACJI JĘZYKOWEJ
MARCINIAK M. wydawnictwo: PWN , rok wydania 2008, wydanie I cena netto: 41.50 Twoja cena 39,43 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Praktyczny podręcznik poświęcony grzeczności językowej w komunikacji
interpersonalnej, publicznej i masowej.
Książka:
- ujmuje grzeczność w aspekcie opisowym oraz normatywnym,
- charakteryzuje zmiany, jakie zaszły w polskiej etykiecie językowej po 1989
roku,
- odwołuje się do przykładów autentycznych wypowiedzi,
- uczy, jak nie popełnić faux pas.
Publikacja polecana studentom kierunków filologicznych, dziennikarstwa, zarządzania i
marketingu oraz kulturoznawstwa, a także wszystkim osobom, które dbają o grzeczność w
kontaktach zawodowych i prywatnych.
Spis treści:
Przedmowa
I. Wprowadzenie teoretyczno-metodologiczne
1. Etykieta (grzeczność) językowa jako składnik triady aksjologicznej:
dobro-piękno-prawda
2. Grzeczność językowa, grzeczność niejęzykowa. Zasada stosowności pragmatycznej w
zachowaniach grzecznościowych
3. Grzeczność jako zasadwa współpracy konwersacyjnej. Grzeczność jako gra -
strategie grzeczności. Grzeczność jako przejaw kompetencji komunikacji (kulturowej)
4. Polskie normy grzecznościowe na tle innych kultur
5. Zmiany polskiej grzeczności po 1989
II. Grzeczność w komunikowaniu interpersonalnym (w bezpośrednich rozmowach)
1. Relacje na ty
2. Relacja na pan, pani
3. Próby tworzenia relacji pośrednich między ty a pan, pani
4. formuły powitań i pożegnań jako próby tworzenia relacji pośrednich
III. Grzeczność w komunikowaniu interpersonalno-medialnym (przy użyciu
telefonu, domofonu, internetu, listu)
1. Rozmowy telefoniczne
2. Rozmowy przed domofon
3. Komukowanie się za pomocą sms-ów
4. Korespondencja elektroniczna (e-mailowa)
5. Rozmowy w sieci. Na przykładzie komunikatorów i czatów
6. Korespondencja tradycyjna - listy, kartki pocztowe
IV. Grzeczność w komunikowaniu publicznym i komunikowaniu publicznym
zapośrednicznym publiczno-masowym (w wystąpieniach publicznych na żywo oraz utrwalonych
oraz odtwarzanych przez media)
1. Przemówienia
2. Wykłady
3. Referaty
4. Pogadanki, prelekcje, odczyty
5. Dyskusje, spory
V. Grzeczność w komunikowaniu masowym
1. Radio, telewizja
Formy kontaktu z odbiorcą
Gość w radiu
Programy telewizyjne typu talk-show
2. Prasa
3. Książki
VI. Podsumowanie. Obraz grzeczności przełomu wieków
Wykaz przytaczanej literatury przedmiotu
168 stron, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|