Jest to obszerna analiza problemu, w jaki sposób kultura popularna i
życie codzienne stają się znaczącymi komponentami tożsamości narodowej. Opierając
się na fascynującym zbiorze materiałów z różnych społeczeństw, Tim Edensor bada
jej zmieniający się charakter. Mówiąc w skrócie, jest to aktualna, pełna twórczej
energii i nowatorska analiza współczesnych «narodów».
John Urry, University of Lancaster
Kopuła Milenijna, Braveheart i Rolls Royce. W jaki sposób te ikony narodowe prowadzą do
reprodukcji i transformacji poczucia tożsamości narodowej? Jak zmienia się tożsamość
narodowa w czasie i przestrzeni, jak dochodzi do jej kwestionowania i jaki wpływ wywiera
na nią globalizacja?
Niniejsza książka pokazuje sposoby reprezentacji, odgrywania, pojmowania przestrzennego
i materializacji tożsamości narodowej przez kulturę popularną i życie codzienne.
Okazuje się, że tożsamość narodowa stanowi nieodłączną część rzeczy, które z
reguły przyjmujemy za oczywiste – od krajobrazów i nawyków żywieniowych do
turystyki, kina i muzyki. Nasze konkretne doświadczenie posiadania i prowadzenia
samochodu wzmacnia poczucie przynależności, podczas gdy przeboje hollywoodzkie i wystawy
narodowe dostarczają kontekstu nieustannemu i często kwestionowanemu procesowi
formowania tożsamości narodowej. Tym i wielu innych formom i praktykom kulturowym
towarzyszą przykłady pochodzące ze Szkocji, Zjednoczonego Królestwa jako całości,
Indii i Mauritiusu. Książka odnosi się też do znaczącego zaniedbania kultur
popularnych w pracach poświęconych nacjonalizmowi i stanowi istotny przyczynek do debaty
o relacjach pomiędzy kulturą “wysoką” a “niską”.
Tim Edensor, Staffordshire University
268 strom, B5, oprawa miękka