Moda jest bardzo ważnym mechanizmem budowania więzi społecznej w erze
postzakazowej. Można powiedzieć, że bez sprawnie funkcjonującej maszynerii mody
społeczeństwa kręgu kultury euroamerykańskiej w swojej obecnej postaci rozsypałyby
się w proch.
Nadeszła epoka, w której w społeczeństwach Zachodu nie można już niczego
nakazać masom, nie można ich zuniformizować i ujednolicić przez przymus (a
przynajmniej nie jest to zadanie proste). Niepodobna już definitywnie i trwale
różnicować ludzi ze względu na ich klasę społeczną, na to, co robią, zarabiając
na życie, na to, czy są kobietą, mężczyzną, czy też kimś „pośrodku albo obok”
podziału płciowego, na to, jakiej są rasy, w jakim są wieku i skąd pochodzą.
W społeczeństwie konsumentów niepodzielnie rządzi moda i to właśnie
ona trzyma nas ze sobą.
Spis treści:
Spojrzenia z oddali
Tomasz Szlendak, Krzysztof Pietrowicz, Moda, wolność i kultura konsumpcji
Tomasz Kozłowski, Wykichana kultura. Wirusy, pandemie, mody
Łukasz Wiśniewski, Rzeczy nasze pospolite, czyli co trzyma nas razem. O
źródłach porządku społecznego w społeczeństwie mody
Tomasz Leszniewski, Moda i tożsamość - dylematy współczesnego człowieka w
świecie konsumpcji
Mechanizmy
Dominik Antonowicz, Unisex i ultrasi
Arkadiusz Karwacki, Moda, wolność i polityka społeczna
Jacek Gądecki, Moda/kg. O modzie i kulturze z drugiej ręki Krzysztof
Olechnicki, Sprzętowa namiastka, czyli o fotografii bez fotografii
Radosław Kossakowski, Liminalność pośród mgły - o modzie na
"refleksyjną duchowość"
Bibliografia
O autorach tomu
131 stron, oprawa miękka