ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 30.30 28,79   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

OD PAPIRUSU DO HIPERTEKSTU EDEJ O PRZEMIANACH TEKSTU I LEKTURY


VANDENDORPE C.

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2008, wydanie I

cena netto: 30.30 Twoja cena  28,79 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Książka Od papirusu do hipertekstu jest „mediocentrycznym” spojrzeniem na historię kultury. Autor analizuje zmiany społeczno-kulturowe na świecie – od starożytności, aż po czasy współczesne – zachodzące pod wpływem pojawienia się nowego rodzaju medium.

*
W 1999 – roku pierwszego wydania tej książki – wiele osób mogło żywić przekonanie, że ingerencja informatyki w nasze życie ograniczy się do takich zjawisk, jak poczta elektroniczna, zakupy online, bazy danych, ewentualnie wspomaganie projektów technicznych i że świat książki jeszcze długo pozostanie od niej wolny. […]
Dziś nie mamy już wątpliwości: rewolucja cyfrowa objęła swym zasięgiem również książkę i piśmiennictwo we wszystkich możliwych przejawach, bezlitośnie usuwając niewzruszone podstawy, na których od wieków spoczywała nasza cywilizacja. Jest tak, gdyż zmiana nośnika pisma nieuchronnie powoduje przemiany w dziedzinie treści, a także w sposobie czytania, wymuszając dostosowanie się do wymogów przekaźnika, któremu tekst powierzono. Wpływ technik pisarskich na odbiór społeczny i działalność poznawczą, dostrzeżony już przez Platona w Fajdrosie, stał się tematem licznych publikacji, z których za pionierską można uznać sztandarowe dzieło Marshalla McLuhana z 1962 roku – Galaktykę Gutenberga. […]
Tym radykalnym novum w dziedzinie kontaktu z tekstem jest interaktywność. Możliwość wyrażenia własnej opinii i komentowania tekstów, programów czy filmów, jaką każdemu stwarza cyberprzestrzeń, urzeczywistnia pradawne sny o powszechnej, demokratycznej partycypacji.


Christian Vandendorpe – wybitny kanadyjski antropolog i medioznawca, profesor University of Ottawa; studiował filologię klasyczną i semiotykę, zawsze interesował się procesami kognitywnymi, co znalazło wyraz w jego pracy doktorskiej o sposobach, w jakie dzieci uczą się czytać bajki (Apprendre a lire des fables, 1989). Zajmuje się zmianami w nawykach czytelniczych powodowanych pojawieniem się hipertekstu. Publikował m.in. w „Poétique”, „Le Débat”, „Communication et langages” i „Protée”.


Spis treści:

Przedmowa do wydania polskiego 7
Wprowadzenie 13
Na początku było słuchanie 19
Pismo a utrwalanie myśli 22
Potęga znaku pisanego 24
Piśmiennictwo i oralność 26
Normy czytelności 30
Linearność i tabularność 38
W stronę tekstu tabularnego 47
Sens i wrażenie 64
Filtry lektury 75
Tekstualność: forma i substancja 79
Złącza tekstualne 84
Procesy wypowiadania 87
Od interaktywności do pomijania słowa 92
Odmiany hipertekstu 101
Kontekst i hipertekst 109
Kłopoty z listą 113
Bezdroża hiperliteratury 116
Czytanie obrazu 122
Pisarz a obrazy 131
Inwazja wizualności 135
Kropki, „tchnienia”, „buźki” 139
Op. cit.. 143
Czytelnik – użytkownik czy konsument znaków? 147
Lektura intensywna i ekstensywna albo o prawach czytelnika. 152
Metafory lektury . 157
Wizerunki książki 161
Procesy wydawnicze 164
CD-ROM i papirusowa nostalgia 166
Cała władza w ręce czytelnika 169
Tekst a interaktywność 175
Jak zarządzać linkami 177
Klikam, więc czytam 179
W3C i zmierzch stronicy 184
Poetyka fragmentu 193
Korpus tekstu 196
Koniec powieści 199
Inwazja blogów 202
Kultura uczestnictwa i dzielenia się 205
W stronę ogólnoświatowej biblioteki cyfrowej. 209
Bibliografia. 219
Indeks. 229


238 stron, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022