Epoka kapitalizmu, w której żyjemy, stawia przed nami coraz to nowe wymagania
społeczne i emocjonalne.
Jednym z nich jest zdefiniowana i pasjonująco opisana przez Hochschild
praca emocjonalna, wykonywana – a z całą pewnością wymagana – na różnych
stanowiskach związanych z usługami.
Mimo, iż obiektem badań tej amerykańskiej socjolożki było środowisko
stewardes i windykatorów, tak naprawdę mówi ona o wszystkich, którzy w swojej pracy
muszą w instrumentalny sposób wykorzystywać bądź tłumić własne emocje.
Czy emocje, którymi zarządzamy w sferze publicznej, przekładają się
na naszą sferę prywatną?
Jakie są różnice w zarządzaniu emocjami między kobietami a
mężczyznami?
To pytania, która stawia Hochschild, kreśląc nowe zobowiązania związane z
pracą w tzw. trzecim sektorze.
Książka jest jedną z najbardziej znanych prac Hochschild, pierwszą przetłumaczoną
na język polski, nagrodzoną Charles Cooley Award w 1983 roku przez Amerykańskie
Towarzystwo Socjologiczne.
Praca emocjonalna ma potencjalnie pozytywny charakter. Żaden klient nie chce mieć do
czynienia z opryskliwą kelnerką, aroganckim urzędnikiem bankowym czy stewardesą,
która unika kontaktu wzrokowego, uniemożliwiając zwrócenie się do niej z jakąkolwiek
prośbą. Uchybienia w grzeczności u tych, którym za tę grzeczność się płaci, to
realne i częste zjawisko. Dzięki nim przekonujemy się, jak kruche są podstawy
kulturalnego współżycia z innymi. Musimy sobie ponownie zadać pytanie, z czego usnuta
jest tkanka społeczeństwa i jakie wymagania stoją przed tymi, którzy mają dbać o jej
piękno. Przypadki opieszałości i zarzucenia pracy emocjonalnej doprowadzają nas do
podstawowych pytań. Czym jest praca emocjonalna? Co robimy, kiedy kierujemy swoimi
emocjami? Czym tak naprawdę są emocje? Jakie są koszty i zyski z kierowania emocjami w
życiu prywatnym i zawodowym?
(Z tekstu)
Arlie Russell Hochschild
Urodzona w 1940 roku; profesor socjologii na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley.
Autorka i redaktorka wielu prac, w których w iście Goffmanowskim stylu analizuje
przemiany związane z rodziną i pracą, m.in. The Second Shift. Working Parents and the
Revolution at Home, The Time Blind. When Work Becomes Home and Home Becomes Work, Global
Woman: Nannies, Maids and Sex Workers in the New Economy, Commercialization of Intimate
Life. Notes for Home and Work.
Zarządzanie emocjami to jedna z najbardziej znanych prac Hochschild, pierwsza tłumaczona
na język polski, nagrodzona Charles Cooley Award w 1983 roku przez Amerykańskie
Towarzystwo Socjologiczne.
Spis treści:
Przedmowa
Podziękowania
CZĘŚĆ I. ŻYCIE PRYWATNE.
Rozdział 1. Badanie zarządzania emocjami
Prywatne i publiczne oblicza systemu emocjonalnego
Źródła i metoda
Prywatne i komercyjne wykorzystanie uczuć
Rozdział 2. Uczucie jako wskazówka
Podatność uczuć na strategie zapobiegawcze
Uczucie jako wskazówka
Rozdział 3. Zarządzanie uczuciem
Działanie powierzchniowe
Działanie głębokie
Działanie głębokie w życiu codziennym Instytucjonalne zarządzanie emocjami
Instrumentalna postawa wobec uczuć
Rozdział 4. Reguły odczuwania
Niedopasowanie uczuć
Błędnie zinterpretowana relacja i niewłaściwe uczucie
Rozdział 5. Spłacanie długu emocjonalnego. Wymiany społeczne
Sposoby składania uczuciowych ukłonów
CZĘSC II. ŻYCIE PUBLICZNE
Rozdział 6. Zarządzanie uczuciami
Od zastosowań prywatnych do komercyjnych
Popyt na odgrywanie roli
Podaż na odgrywanie roli: preselekcja
Kolektywna praca emocjonalna
Nie tylko podaż: nadzór
Droga do transmutacji
Nieskuteczna transmutacja
Reakcje na sprzeczności
Praca emocjonalna i przedefiniowanie własnego ja
Rozdział 7. Między kijem a marchewką.
Zawody wymagające pracy emocjonalnej
Windykator
Zawód a praca emocjonalna
Klasa społeczna a praca emocjonalna
Rodzina: poligon transmutacji
Rozdział 8. Płeć, status i uczucie
Kobiety jako zarządcy emocji
Kobiety w pracy
Ochrona statusowa w pracy
Wyalienowanie z tożsamości seksualnej
Rozdział 9. W poszukiwaniu autentyczności
Koszty ludzkie pracy emocjonalnej
Odpowiedź kulturowa
Fałszywe ja
Posłowie z okazji dwudziestolecia pierwszego wydania
Aneks A. Modele emocji. Od Darwina do Goffmana
Dwa modele emocji
Paradymat organizmiczny
Paradygmat interakcyjny
Nowa społeczna teoria emocji
Aneks B. Nazywanie uczucia
Nazwane i nienazwane sposoby percepcji
Aneks C. Zawody a praca emocjonalna
Aneks D. Pozycyjny i osobisty system kontroli
Bibliografia do nowego wydania
Bibliografia
Indeks nazwisk
286 stron, oprawa miekka