W odróżnieniu od dwóch poprzednich tomów, książka ta, skupiona jest
na problematyce doświadczenia (w) nowoczesności w bliskim związku ze zróżnicowaną
kulturową ‘empirią’.
Redaktorzy tomu przywołują transdyscyplinarną koncepcję holenderskiej
badaczki, Mieke Bal, która eksponuje intersubiektywny wymiar analiz „obiektów
teoretycznych” jako test dla krążących w humanistyce pojęć i teorii. Zamieszczone w
tomie teksty, angażując i krzyżując różne opcje wyjaśniające owe „obiekty
teoretyczne” nowoczesnej kultury, zbliżają się do projektu Mieke Bal.
Spis treści:
Słowo wstępne
Część pierwsza Przemiany doświadczenia nowoczesności w literaturze
Adam Dziadek, Doświadczenie nowoczesności w "Europie" Anatola Sterna
Mateusz Skrzeczkowski, Miazgowatość - doświadczenie ponowoczesności
Jolanta Brach-Czaina, Archaiczne tło późnej nowoczesności w twórczości
Andrzeja Stasiuka
Elżbieta Rybicka, Od doświadczenia nowoczesności do doświadczenia inności
(Kilka pomysłów do możliwej antropologii literatury)
Część druga Światy prywatne i ich (multi)medialne reprezentacje
Paweł Leszkowicz, Nieświadomość a postnowoczesne doświadczenie wizualne
Łukasz Ronduda, Sztuka a doświadczenie. Życie i twórczość Zbigniewa Libery w
latach 1981-2005
Blanka Brzozowska, Dźwiękowy portret miasta - Lisbon Story Wima Wendersa
Część trzecia Nowe technologie - nowe formy partycypacji w kulturze
Maryla Hopfinger, Doświadczenia audiowizualne: między Latarnią czarnoksięską
a obrazem wydarzeń 11 września 2001
Andrzej Gwóźdź, Start filmu/dodatki albo czytanie filmów na DVD
Anna Łebkowska, Doświadczenie interakcji i identyfikacji (hipertekstowa
powieść interaktywna)
Mirosław Duchowski, Doświadczania architektury na początku XXI wieku
Część czwarta W kręgu kultury popularnej
Wiesław Godzić, Media i celebryci, czyli pozorna banalność codzienności
Barbara Giza, "Werter z adresem mailowym"? Nowoczesna miłość według
powieści i filmu "Samotność w sieci"
Dorota Frąckiewicz, Kultura popularna w sztuce współczesnej. Doświadczenie:
afirmacja i krytyka
188 stron, oprawa miękka