W publikacji przedstawiono główne problemy współczesnej
psychologii ekonomicznej dotyczące zachowań ludzi związanych z zarabianiem pieniędzy i
umiejętnym, racjonalnym gospodarowaniem nimi, dzięki czemu możliwe staje się nabywanie
dóbr i zaspokajanie różnorakich ludzkich potrzeb.
Zarabianie i pomnażanie pieniędzy związane jest z
przedsiębiorczością. Psychologiczny opis tego zjawiska, determinant i konsekwencji
przedsiębiorczości to zagadnienie, które zajmuje ważne miejsce w prezentowanej
publikacji.
Wiele uwagi zajmuje w niej także psychologiczna problematyka rozumienia istoty
pieniądza, stosunku do pieniędzy i posługiwania się nimi. W prezentowanych artykułach
analizowane są istotne aspekty postaw wobec pieniędzy i uwarunkowania pewnych form
dysponowania pieniędzmi, takich jak ubezpieczanie się, inwestowanie oraz oszczędzanie
lub zaciąganie kredytów.
Zamykające monografię artykuły skoncentrowane są na wybranych aspektach zachowań
konsumenckich, które bezpośrednio odnoszą się do zaspokajania potrzeb poprzez
wydawanie zarobionych pieniędzy w określony sposób.
Spis treści:
Spis treści:
Przedmowa
I. Przedsiębiorczość – uwarunkowania i konsekwencje
1. Przedsiębiorczość a protestancka etyka pracy
Artur Domurat, Dorota Szczepańska, Kazimierz Żurek
2. Jakość życia przedsiębiorców. Wyznaczniki podmiotowe i sytuacyjne
Katarzyna Biegańska, Andrzej Falkowski
3. Rola ekonomii społecznej w tworzeniu nowych form przedsiębiorczości
Elżbieta Turska, Jolanta Filipczyk
4. Determinanty i przejawy przedsiębiorczości polskiej młodzieży
Sabina Kołodziej
II. Pieniądze i dysponowanie nimi
5. Jasna przyszłość naszych finansów. O związkach optymizmu i postaw wobec
pieniędzy
Agata Gąsiorowska, Agnieszka Czerw
6. Postawy wobec pieniędzy a zachowania ubezpieczeniowe. Badania eksploracyjne
Grażyna Wąsowicz-Kiryło
7. Wybory inwestycyjne w sytuacji sukcesu i porażki – porównanie
międzykulturowe na przykładzie grupy polskiej
i holenderskiej
Anna Maria Zawadzka, Iwona van Buuren
8. Korzystanie z usług banków przez młodzież polską i brytyjską
Agata Trzcińska
9. Gdy całość jest tańsza od składników. Subaddytywność ocen
Piotr Gacparski
III. Zachowania konsumenckie
10. Kupowanie rzeczy, kupowanie doświadczeń – nowe tendencje w zachowaniach
konsumentów
Małgorzata Górnik-Durose
11. Związki materializmu z dokonywaniem zakupów nieplanowanych
Maryla Goszczyńska, Joanna Wróblewska
12. Skłonność do kupowania kompulsywnego a nieracjonalne korzystanie z kart
kredytowych
Małgorzata Niesiobędzka
13. Temperamentalne uwarunkowania skłonności do kupowania impulsywnego
Agata Gąsiorowska
14. Reklama jako kontekst determinujący spostrzeganie różnych kategorii
produktów
Małgorzata Banaszczyk
282 stron, B5, oprawa miękka