Autor wyraża przekonanie, że ostra dialektyka rozdzielająca poznanie
obrazowe od pojęciowego jest czymś, co hamuje rozwój aktywności poznawczej oraz, że
separacja taka jest zabiegiem całkowicie arbitralnym i sztucznym.[...]
Fragment recenzji, prof. dr hab. Zofia Rosińska
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział I
Od orfickiej płaskorzeźby do orfickich pojęć
Treść przedstawienia
Pojęciowy charakter orfizmu
Orficka kosmo-teogonia
Orficka antropologia
Kompozycja jako znacząca forma
Rozdział II
Ekphrasis u Homera
Wzlot i upadek - obrazy śmierci
Retardacje
Przezierność obrazów narracyjnych i jedność czasu
Dwa rodzaje przedstawień obrazowych
Rozdział III
Holistyczny obraz i performatywny język
Rozdział IV
Własności poznania obrazowego
Holizm teorii postaci
Ogólność i konkretność obrazów
Holizm poznania obrazowego
Obiektywnie istniejąca ikonosfera
Rozdział V
Czy to, co widzimy, może zmieścić się w tym, co mówimy?
Rozdział VI
Panny dworskie w oczach Michela Foucaulta
Przedstawienie bez podmiotu przedstawiającego
Buddyjska zasada antysubstancjalności, czyli jak rozwiać jaźń.
Reprezentacja bez rzeczywistości reprezentowanej
Rozdział VII
Panny dworskie w oczach współczesnego widza
Cztery przejawy "ślepego" spojrzenia Michela Foucaulta
Dualna niejednoznaczność przestrzeni Escherowskiej
Dualna niejednoznaczność autoportretu
Rozdział VIII
Obraz Velazqueza - ilustracja czy narzędzie poznania?
Rozdział IX
Od perspektywy linearnej do ugiętej
Postrzeganie perspektywy - uwarunkowania biologiczne
Odwrócona perspektywa ikon
Ugięta perspektywa u Velazqueza
Od perspektywy ugiętej do synoptyczności
Rozdział X
Teofanie Ezechiela i Jana jako archetypiczne modele wiedzy pełnej
Rozdział XI
Pragnienie obecności czy pragnienie zupełności?
Rozdział XII
Holizm obrazów zawartych w metaforach
Granice ścisłości rozważań nad istotą metafory
Metaforologie i ich przedmioty
Pojęciowa i obrazowa natura metafory
Herbert - zimowe szpony śmierci
Metafora w świetle modelu pentagonalnego
Prawa umysłu i prawa świata
Literatura cytowana
Indeks osób
Indeks pojęć
Spis rycin zamieszczonych w tekście
342 strony, A5, oprawa miękka