Prezentowana książka skupia autorów, których zadaniem było analizowanie
teoretycznych perspektyw interpretowania wyników badań nad edukacją rodzajową. Teorie
pozwalają połączyć wyniki badań w sensowną i spójną całość, stanowiącą punkt
wyjścia do wyjaśnienia badanego zjawiska. Nie jest to oczywiście wyjaśnienie
uniwersalne, zamykające wszelkie wątpliwości, lecz funkcjonujące w określonym
systemie pojęć. Takie teoretyczne systemy pojęć stanowią orientacje, poprzez które
nadajemy sens zebranym informacjom. Można zatem powiedzieć, że teorie stanowią
merytoryczny klucz do naukowych konceptualizacji świata.
Autorzy prezentowanej publikacji sprawdzają, jakie teorie mogą stanowić skuteczne
narzędzia wyjaśniania edukacyjnych praktyk i przekazów dotyczących płci, kobiecości
i męskości, weryfikują czułość tych teorii na zjawiska zatomizowanych dyskursów
płci w edukacji.
Spis treści:
1. Teorie - jak mogą pomóc w poznawaniu edukacji rodzajowej?
2. Modernizm, postmodernizm, feminizm. Teoretyczne konfrontacje (Zbyszko
Melosik)
3. Tożsamość płciowa jako kategoria teoretyczna w badaniach nad edukacją
rodzajową (Mariola Chomczyńska-Rubacha)
4. Kontrowersje wokół koncepcji kształtowania się rodzaju (Ewa
Muszyńska)
5. Nieobecność kobiet w przestrzeni publicznej w świetle różnych teorii
psychologicznych (Eugenia Mandal)
6. Tożsamość kobiet a socjalizacja rodzajowa. Wyzwania rozwojowe i
emancypacyjne (Magdalena Karkowska)
7. Różnice, podobieństwa i nierówności rodzajowe (płciowe) w perspektywie
teorii społecznej Pierre'a Bourdieu (Lucyna Kopciewicz)
8. Problematyka gender w perspektywie analizy transakcyjnej (Dorota
Pankowska)
9. Przyczyny i skutki różnic rodzajowych w świetle teorii schematów Ja
Hazel Markus (Anna Tylikowska)
10. Płeć a teoria statusów tożsamości Jamesa Marcii (Magdalena
Cuprjak)
11. Moratorium psychospołeczne u mężczyzn w świetle teorii rozwoju Erika H.
Eriksona (Eliza Czerka)
12. Społeczne i osobowościowe uwarunkowania kobiecości i męskości
(Agata Hensoldt, Agnieszka Zubik)
13. Teoretyczne podstawy badań nad pozycją społeczną kobiet artystek
(Irena Barbara Czajkowska)
14. Teoretyczne perspektywy interpretacji przestępczości kobiet i mężczyzn
(Renata Szczepanik)
15. Teoria ugruntowana w badaniach społecznego świata zabaw i zabawek dzieci -
procedury metodologiczne (Sławomira Kamińska-Berezowska, Jolanta
Klimczak-Ziółek)
181 stron, B5, oprawa miękka