cena nettu + 5% vat.
Tematem ukazującej się w serii Prace Psychologiczne publikacji jest
rozwój psychiczny człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju w dorosłości.
W przyjętej przez autora koncepcji wyodrębniono cztery warstwy psychiki
(witalności, adaptacji, upodmiotowienia i uduchowienia). Przyjęto, iż rozwój
psychiczny człowieka przebiega w czterech okresach życia, nazwanych dzieciństwem,
młodością, dojrzałością i starością.
W publikacji przedstawiono również analizę społecznych uwarunkowań rozwoju
człowieka z perspektywy koncepcji przywiązania, koncepcji pozycji dziecka w rodzinie
oraz koncepcji socjalizacji. W końcowych rozdziałach zanalizowane zostały procesy
kształtowania się wzorców adaptacji, stylu życia i światopoglądu człowieka.
W Zakończeniu przedstawiono zarys programu badawczego, który umożliwi
konfrontację przedstawionej przez autora koncepcji z danymi empirycznymi.
Spis treści:
Wprowadzenie
Część I.Progresywne zmiany organizacji psychicznej
Rozdział I.Jak nauki społeczne "zagubiły" i odnalazły naturę
ludzką
1.Zmiany teoretyczne w filozofii nauki i ich wpływ na psychologię
2.Spór w psychologii o znaczenie czynników biologicznych i środowiskowych
3.Problem podmiotowości i duchowości człowieka
4.Podsumowanie
Rozdział II.Złożoność psychiki człowieka
1.Problem psychofizyczny
2.Wielowarstwowość psychiki w świetle piśmiennictwa
3.Funkcje psychiki z perspektywy ewolucyjnej
4.Warstwowy model psychiki
Rozdział III.Przebieg rozwoju psychicznego człowieka w ciągu całego życia
1.Teoretyczne korzyści i trudności stosowania perspektywy life-span
1.1.Wielokierunkowość zmian rozwojowych
1.2.Uwarunkowania rozwoju według perspektywy life-span
2.Stadia rozwoju psychicznego człowieka w ciągu całego życia
2.1.Okresy rozwoju w koncepcji Erika Eriksona
2.2.Ery życia w koncepcji Daniela Levinsona
2.3.Stadia rozwoju umysłowego dorosłych w teoriach postpiagetowskich
3.Ile okresów ma rozwój dorosłych
Rozdział IV.Kształtowanie się rozwoju psychicznego - powstawanie zmiany
rozwojowej
1.Psychika w relacjach z organizmem i środowiskiem -jak w psychologii opisuje się
uwarunkowania rozwoju psychicznego
2.Źródła zmian rozwojowych w wybranych koncepcjach rozwoju psychicznego
2.1.Koncepcja Piageta
2.2.Koncepcja Eriksona
2.3.Koncepcja Dąbrowskiego
2.4.Podsumowanie analizy
3.Zmiana rozwojowa jako szczególny wynik procesu twórczego
3.1.Zarys modelu kreowania zmiany w procesie rozwoju
3.2.Problemy operacjonalizacji modelu kreowania zmiany rozwojowej
4.Zadanie jako sposób kształtowania własnej aktywności przez podmiot
5.Podsumowanie
Rozdział V.Kształtowanie się rozwoju psychicznego - proces formułowania
zadań
1.Skutki aktywności zadaniowej
2.Klasyfikacje i sposoby charakteryzowania zadań
3.Wynikanie zadania z sytuacji podmiotu
4.Formułowanie zadania przez podmiot
5.Charakterystyka i uwarunkowania faz aktywności zadaniowej
5.1.Proces orientacji w sytuacji
5.2.Proces formułowania zadania
5.3.Proces realizacji zadania
5.4.Charakterystyka organizacji doświadczeń
6.Podsumowanie
Rozdział VI.Przejawy progresji rozwojowej aspektów organizacji psychicznej
nadających kierunek aktywności
1.Aspekty charakterystyki organizacji psychicznej
2.Progresywne zmiany aktywności zadaniowej w ciągu życia
3.Progresja rozwojowa w zakresie potrzeb
3.1.Od potrzeb niższych do wyższych
3.2.Potrzeby duchowe
4.Progresja rozwojowa aspektu ewaluatywnego organizacji psychicznej
5.Wartości jako idee inspirujące progresję rozwojową podmiotu
5.1.Wartości subiektywne czy obiektywne
5.2.Wartości z perspektywy subiektywnej
5.3.Wartości z perspektywy społeczno-kulturowej
5.4.Koncepcja Shaloma Schwartza
5.5.Wpływ wartości na zachowanie
5.6.Wartości a rozwój organizacji doświadczeń indywidualnych
Rozdział VII.Czy możliwy jest syntetyczny opis organizacji psychicznej
1.Zmiany progresywne w aspekcie intelektualnym
2.Zmiany progresywne aspektu tożsamościowego organizacji psychicznej
3.Zintegrowana charakterystyka organizacji psychicznej
Część II.Od doświadczeń interpersonalnych do światopoglądu
Rozdział VIII.Przywiązanie jako podstawa związków międzyludzkich
1.Główne pojęcia koncepcji przywiązania w ujęciu Johna Bowlby\'ego
2.Zachowania matki a wzorzec przywiązania u dziecka
2.1.Koncepcja Ainsworth: od "bezpiecznej bazy" do "matczynej
wrażliwości"
2.2.Klasyfikowanie wzorców przywiązania przez Ainsworth
2.3.Rozszerzenie klasyfikacji przywiązania
3.Znaczenie uwarunkowań biologicznych w przywiązaniu
Rozdział IX.Kontynuacja przywiązania do wieku dorosłego
1.Przywiązanie czy dziecięca zależność
2.Problem liczby obiektów przywiązania
3.Ile systemów behawioralnych składa się na więzi międzyludzkie
4.Jak wyodrębniać wzorce przywiązania u dorosłych
5.Co jest podstawą różnic w przywiązaniu dorosłych
5.1.Style przywiązania w dorosłości według Bartholomew i Horowitza
5.2.Dwuwymiarowy model przywiązania Shavera i współpracowników
5.3.Własna propozycja klasyfikacji przywiązania
6.Międzypokoleniowa transmisja przywiązania
7.Podsumowanie - znaczenie koncepcji przywiązania w psychologii rozwojowej
Rozdział X.Czy wzorzec relacji dziecka w rodzinie jest kontynuowany poza
rodziną- trzy koncepcje
1.Koncepcja Marii Porębskiej
1.1.Pierwsze związki człowieka z otoczeniem
1.2.Zajmowanie pozycji w rodzinie
1.3.Rozwój związków poza rodziną
1.4.Ukierunkowanie aktywności podmiotu
2.Koncepcja Judith Rich Harris
2.1.Socjalizacja dzieci w grupie według Harris
3.Znaczenie indywidualnych kontaktów dziecka poza rodziną
4.Zagadnienie kontynuacji wzorca relacji człowieka z otoczeniem w omawianych koncepcjach
Rozdział XI.Wzorce adaptacji osób dorosłych
1.Kategoryzacje zaburzeń osobowości
2.Wybrane koncepcje zaburzeń osobowości
2.1.Koncepcje akcentujące uwarunkowania środowiskowe
2.2.Koncepcje uwzględniające uwarunkowania biologiczne
3.Wychodząc poza kategorie psychiatryczne: style osobowości
3.1.Kontekstualne ujęcie stylów osobowości - Ivey i Ivey
3.2.Transformacja od zaburzenia do stylu osobowości - koncepcja Sperry\'ego
3.3.Przywiązanie i rozwojowe style osobowości - Lyddon i Sherry
4.Własna klasyfikacja wzorców adaptacji ludzi dorosłych
Rozdział XII.Indywidualny styl życia
1.Wolny wybór nie jest fikcją semantyczną
1.1.Alternatywa dla homunkulusa
1.2.Nieoczekiwane wnioski z badań genetyki behawioralnej
2.Historyczne korzenie pojęcia "styl życia"
2.1.Styl życia z perspektywy aktywności zadaniowej
2.2.Zagadnienie klasyfikacji stylów życia
3.Poza wzorce gatunkowe i adaptacyjne: czy istnieje progresywny styl życia
4.Założenia konstrukcyjne własnego kwestionariusza "Style Życia"
Rozdział XIII.Światopogląd i jego funkcje
1.Światopogląd w piśmiennictwie
2.Struktura treściowa światopoglądu
2.1.Wierzenia religijne i gwasz-religijne
2.2.Wierzenia antropologiczne
2.3.Wierzenia paranormalne
2.4.Przekonania społeczno-polityczne
3.Własna klasyfikacja przekonań społeczno-politycznych
4.Funkcje wierzeń światopoglądowych
5.Neuropsychiczna geneza światopoglądu
6.Socjalizacja wierzeń światopoglądowych
Zakończenie
Bibliografia
Summary
Spis rysunków
Spis tabel
Indeks rzeczowy
564 strony, oprawa twarda