ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

ODMIANY DYSKURSU SEMIOTYKA ŻYCIA PUBLICZNEGO W POLSCE 1989 R.


KLOCH Z.

wydawnictwo: WYD UN WROCŁ , rok wydania 2006, wydanie I

cena netto: 31.20 Twoja cena  29,64 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Odmiany dyskursu to książka o przemianach, które nastąpiły w polskiej kulturze po 1989 roku, kiedy to rozpoczęły się przekształcenia jej modelu i stylu trwające do dzisiaj.

Kultura skomercjalizowała się w stopniu dotąd u nas nieznanym, co znaczy, że określenia opisujące sukces finansowy używane bywają jako kategorie estetyczne, współtworząc tym samym kanon aktualnych wartości. I tu zastrzeżenie: chodzi o kulturę przez lata zwaną masową, dziś niekiedy globalną. Terminy kultura doświadczenia potocznego, kultura codzienności, świat znaków kształtujących naszą semiosferę (jak o semiotycznym wyposażeniu kultury zwykł mawiać Jurij M. Łotman) to określenia, które dobrze opisują istotę zjawiska. Chodzi o rzeczywistość znaków, wypowiedzi, konwencji, mód, organizacji przestrzeni, które powtarza się jako wartościowe, istotne i doświadczane w codziennych kontaktach ze światem. Znaków i kodów, do których się na tyle przyzwyczailiśmy, że traktujemy je jako oczywistość.

O różnych aspektach doświadczenia codzienności kultury i ich wpływie na kształtowanie się w świadomości jej całościowego obrazu jest właśnie ta książka.


Spis treści:

Wprowadzenie do lektury

Rozdział I

POTOCZNOŚĆ JAKO CODZIENNE DOŚWIADCZENIE KULTUROWE

Rozdział II

JĘZYK I PŁEĆ: RÓŻNE PODEJŚCIA BADAWCZE
1. Mówienie i gender
2. Lingwistyka feministyczna: lata siedzemdziesiąte i osiemdziesiąte
3. Strategia a styl
4. Komunikowanie a płeć

Rozdział III

MÓWIENIE PUBLICZNE, MÓWIENIE NA SCENIE
1. O dzisiejszych konwencjach publicznego wypowiadania się
2. Honoryfikatywność w dyskursie publicznym
3. Metafora w dzisiejszym dyskursie publicznym
4. Dyskurs publiczny i językowe strategie kłamstwa
5. Mówienie prywatne, mówienie publiczne

Rozdział IV

MEDIALNY OPIS TRAGEDII: O RELACJACH PRASOWYCH NA TEMAT ATAKU NA WTC
1. Media i zło
2. Gatunek i konwencja
3. Mitologizacja i symbolizacja relacjonowanych wydarzeń
4. Punkt widzenia i nazywanie zdarzeń
5. fotografia jako dokument i jako zjawisko kultury masowej

Rozdział V

REALITY SHOW I KULTURA MASOWA

Rozdział VI

EFEKT PRZYPOMNINIA, EFEKT PODPOWIEDZI. O SEMIOTYCE REKLAMY W PRZESTRZENI MIASTA

W miejscu zakończenia
Podziękowania
Ilustracje
Bibliografia
Summary
Indeks nazwisk


244 strony, A5, praw twarda z obwolutą

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022