Odmiany dyskursu to książka o przemianach, które nastąpiły w polskiej
kulturze po 1989 roku, kiedy to rozpoczęły się przekształcenia jej modelu i stylu
trwające do dzisiaj.
Kultura skomercjalizowała się w stopniu dotąd u nas nieznanym, co znaczy,
że określenia opisujące sukces finansowy używane bywają jako kategorie estetyczne,
współtworząc tym samym kanon aktualnych wartości. I tu zastrzeżenie: chodzi o
kulturę przez lata zwaną masową, dziś niekiedy globalną. Terminy kultura
doświadczenia potocznego, kultura codzienności, świat znaków kształtujących naszą
semiosferę (jak o semiotycznym wyposażeniu kultury zwykł mawiać Jurij M. Łotman) to
określenia, które dobrze opisują istotę zjawiska. Chodzi o rzeczywistość znaków,
wypowiedzi, konwencji, mód, organizacji przestrzeni, które powtarza się jako
wartościowe, istotne i doświadczane w codziennych kontaktach ze światem. Znaków i
kodów, do których się na tyle przyzwyczailiśmy, że traktujemy je jako oczywistość.
O różnych aspektach doświadczenia codzienności kultury i ich wpływie
na kształtowanie się w świadomości jej całościowego obrazu jest właśnie ta
książka.
Spis treści:
Wprowadzenie do lektury
Rozdział I
POTOCZNOŚĆ JAKO CODZIENNE DOŚWIADCZENIE KULTUROWE
Rozdział II
JĘZYK I PŁEĆ: RÓŻNE PODEJŚCIA BADAWCZE
1. Mówienie i gender
2. Lingwistyka feministyczna: lata siedzemdziesiąte i osiemdziesiąte
3. Strategia a styl
4. Komunikowanie a płeć
Rozdział III
MÓWIENIE PUBLICZNE, MÓWIENIE NA SCENIE
1. O dzisiejszych konwencjach publicznego wypowiadania się
2. Honoryfikatywność w dyskursie publicznym
3. Metafora w dzisiejszym dyskursie publicznym
4. Dyskurs publiczny i językowe strategie kłamstwa
5. Mówienie prywatne, mówienie publiczne
Rozdział IV
MEDIALNY OPIS TRAGEDII: O RELACJACH PRASOWYCH NA TEMAT ATAKU NA WTC
1. Media i zło
2. Gatunek i konwencja
3. Mitologizacja i symbolizacja relacjonowanych wydarzeń
4. Punkt widzenia i nazywanie zdarzeń
5. fotografia jako dokument i jako zjawisko kultury masowej
Rozdział V
REALITY SHOW I KULTURA MASOWA
Rozdział VI
EFEKT PRZYPOMNINIA, EFEKT PODPOWIEDZI. O SEMIOTYCE REKLAMY W PRZESTRZENI MIASTA
W miejscu zakończenia
Podziękowania
Ilustracje
Bibliografia
Summary
Indeks nazwisk
244 strony, A5, praw twarda z obwolutą