Publikacja powstała na podstawie praktycznych doświadczeń autorki,
która pracuje z młodzieżą niedostosowaną społecznie jako psycholog.
Książka będzie bardzo przydatna dla pedagogów praktyków, dla studentów
pedagogiki, ponieważ podejmuje nowe zagadnienia dotyczące analizy efektywności procesu
resocjalizacji, wskazuje możliwości nowatorskich rozwiązań.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Geneza i struktura obrazu samego siebie
1.1. .Definicje i elementy składowe obrazu samego siebie
1.2. .Kształtowanie się obrazu samego siebie i samooceny
1.2.1. Okres niemowlęcy i poniemowlęcy
1.2.2. Wiek przedszkolny
1.2.3. Młodszy wiek szkolny
1.2.4. Wiek dorastania
1.3..Definicja obrazu samego siebie oraz samooceny przyjęta w pracy
1.4. .Funkcje i podstawowe składniki samowiedzy
1.4.1. Sądy opisowe. Samoopis
1.4.2. Samooceny
1.4.3. Standardy osobiste
1.4.4. Reguły w procesie tworzenia samowiedzy
Podsumowanie
Rozdział 2. Regulacyjna funkcja obrazu własnej osoby w świetle teorii oraz
badań
2.1. Rola i znaczenie obrazu samego siebie w nurcie psychologii poznawczej
2.2. Geneza poznawczego podejścia do osobowości: teorie W. Mischela i A. Bandury
2.2.1. Teoria społeczno-poznawczego uczenia się W. Mischela
2.2.2. Teoria społeczno-poznawcza A. Bandury
2.3. Schematy poznawcze jako struktury porządkujące wiedzę o ‘ja’
2.4. Koncepcja własnego ‘ja’ w ujęciu J. Reykowskiego
2.5. Regulacyjna funkcja ‘ja’ w ujęciu C.R. Rogersa
2.6. Stałość obrazu własnej osoby i jego funkcja integracyjna
2.7. Samoregulacja – procesy regulacji wewnętrznej
2.8. Warunki zmiany obrazu siebie
Podsumowanie
Rozdział 3. Przegląd badań z zakresu samooceny oraz obrazu i struktury „ja”
3.1. Znaczenie samooceny przy podejmowaniu decyzji w wyborze konkretnego działania
3.2. Rozbieżność „ja realne - ja idealne” a przystosowanie człowieka
3.3. Z miana samooceny w trakcie terapii osób uzależnionych
3.4. Struktura „ja” a poziom agresji interpersonalnej
3.5. Poznawcze wzorce tworzenia się obrazu ‘ja’
3.6. Struktura „ja” u nieletnich przestępców
Podsumowanie
Rozdział 4. Terapia poznawczo-behawioralna jako sposób zmiany wizerunku własnej
osoby i poziomu samooceny
4.1. Podstawy teoretyczne psychoterapii indywidualnej
4.2. Cele psychoterapii
4.3. Psychoterapia poznawcza
4.4. T erapia poznawczo-behawioralna
4.4.1. Najważniejsze cechy terapii poznawczo-behawioralnej w odniesieniu do osób
niedostosowanych społecznie
4.5. Skuteczność psychoterapii
4.5.1. Zmiana w terapii poznawczo-behawioralnej
Podsumowanie
Rozdział 5. Zjawisko nieprzystosowania społecznego wśród nieletnich i
zachowania agresywne jako główny jego przejaw
5.1. Różne ujęcia terminu ‘nieprzystosowanie społeczne’
5.2. Środowisko społeczne człowieka i jego znaczenie dla procesu socjalizacji
5.2.1. Rola rodziny w genezie nieprzystosowania społecznego
5.3. Psychospołeczny mechanizm nieprzystosowania społecznego w świetle teorii
społeczno-poznawczej A. Bandury
5.4. Zależność między agresywnością a zachowaniem przestępczym
5.5. Agresja wśród wychowanków instytucji resocjalizacyjnych jako problem terapeutyczny
i wychowawczy
Podsumowanie
Rozdział 6. Efektywność działań podejmowanych przez instytucje
resocjalizacyjne dla nieletnich
6.1. Podejście do problemu przestępczości nieletnich w Polsce
6.2. Kształtowanie się systemu resocjalizacji nieletnich w Polsce
6.3. Z stosowanie terapii przez otoczenie w resocjalizacji nieletnich
6.4. Dopasowanie metod oddziaływania resocjalizacyjnego do cech psychicznych wychowanka
jako czynnik zwiększający efektywność tych oddziaływań
6.4.1. Metody pracy z nieletnimi niedostosowanymi społecznie a cechy ich osobowości
6.5. Prawne podstawy funkcjonowania Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych na
przykładzie wybranej instytucji
6.5.1. Organizacja pracy MOW
6.6. Regulamin stopni uspołecznienia – program przeciwdziałania zachowaniom agresywnym
w instytucji
6.7. Właściwości oddziaływań resocjalizacyjnych w Młodzieżowym Ośrodku
Wychowawczym nr 1 w Malborku i ocena ich efektywności
6.7.1. Wybrane metody i formy pracy stosowane w MOW nr 1 w Malborku
Podsumowanie
Rozdział 7. Podstawy metodologiczne badań własnych
7.1. Założenia teoretyczne badań nad zmianą samooceny i obrazu ‘ja’ u nieletnich
niedostosowanych społecznie
7.1.1. W dzieciństwie oraz okresie dorastania tworzą się mechanizmy regulacyjne
osobowości, decydujące o przystosowaniu człowieka i zgodnym z normami społecznymi
funkcjonowaniu w środowisku
7.1.2. Proces przetwarzania informacji dokonywany przez człowieka, a także antycypacja
tego co ma się wydarzyć motywuje go do podejmowania różnych działań: pozytywnych i
rozwijających oraz negatywnych i destrukcyjnych
7.1.3. Pojęcie ‘ja’ tworzy najważniejszy mechanizm regulujący zachowanie człowieka
7.1.4. Istnieje zależność między poziomem agresji o samooceną
7.1.5. Określone twierdzenia dotyczące ‘ja’ formułowane przez jednostkę mają
istotne znaczenie dla powstawania nieprzystosowawczych zachowań
7.1.6. Zachowanie człowieka jest przejawem zintegrowanego łańcucha procesów
poznawczych
7.1.7. Oczekiwana zmiana w zachowaniu człowieka w nurcie psychoterapii
poznawczo-behawioralnej jest modyfikacją określonych właściwości poznawczych
jednostki i kształtowaniem nowych zachowań
7.2. Problemy i hipotezy badawcze
7.3. Przebieg i schemat przeprowadzonych badań
7.4. Zastosowane narzędzia badawcze
7.5. Scenariusz terapii modyfikacji schematów poznawczych dotyczących postrzegania
własnej osoby oraz samooceny dla wychowanków Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego nr 1
w Malborku
7.6. Subiektywny aspekt badań nad skutecznością psychoterapii
7.7. Zasady funkcjonowania Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego nr 1 w Malborku i
specyfika badań prowadzonych wśród wychowanków
7.7.1. Sprawowanie opieki nad wychowankami w MOW
7.7.2. Opieka psychologiczno-pedagogiczna w MOW
7.7.3. Zasady kierowania i przyjmowania wychowanków do MOW
7.7.4. Informacje dodatkowe
7.7.6. Specyfika badań prowadzonych wśród wychowanków MOW
7.8. Definicja zmiany oraz kryteria jej istotności w koncepcji pomiaru skuteczności
psychoterapii poznawczo-behawioralnej prowadzonej w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym
nr 1 w Malborku
7.9. Metody analizy statystycznej
Rozdział 8. Prezentacja i analiza wyników badań własnych
8.1. Z miana samooceny u wychowanków oraz uczniów z uwzględnieniem sześciu czynników
wyodrębnionych w Kwestionariuszu Samooceny
8.1.1. Porównanie wyników w zakresie samooceny u wychowanków w grupie objętej terapią
oraz bez terapii
8.1.2. Porównanie wyników pierwszego i drugiego pomiaru uzyskanych z Kwestionariusza
Samooceny w grupie uczniów
8.1.3. Zmiana samooceny wychowanków i jej wpływ na ogólne funkcjonowanie nieletnich w
Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym
8.2. Poziom agresji u wychowanków i uczniów oraz analiza dynamiki jego zmian
8.2.1. Porównanie wyników w zakresie ogólnego współczynnika agresji u wychowanków w
grupie objętej terapią oraz bez terapii
8.2.2. Porównanie wyników pierwszego i drugiego pomiaru uzyskanych z Inwentarza
Psychologicznego Syndromu Agresji w grupie uczniów
8.2.3. Różnice uzyskane w zakresie poszczególnych skal Inwentarza Psychologicznego
Syndromu Agresji w grupie uczniów i wychowanków, porównanie wyników pierwszego i
drugiego pomiaru
8.3. Analiza związku samooceny z poziomem agresji ogólnej w grupie wychowanków
8.3.1. Wzrost samooceny wychowanków a zmiana ich zachowania na terenie Ośrodka, jak i
poza nim
Rozdział 9. Dyskusja wyników, wnioski i perspektywa dalszych badań
9.1. Wychowankowie i uczniowie różnią się od siebie poziomem samooceny ogólnej
9.2. Wychowankowie będą charakteryzować się wyższym współczynnikiem agresji
ogólnej niż uczniowie
9.3. Istnieje związek między poziomem samooceny ogólnej a współczynnikiem agresji
zarówno u wychowanków, jak i uczniów
9.4. Grupy wychowanków i uczniów różnią się od siebie pod względem poszczególnych
współczynników agresji mierzonych Kwestionariuszem IPSA
9.5. Wzrost samooceny wpływa na zmianę sposobu i jakości postrzegania zjawisk świata
zewnętrznego
9.6. Pobyt i resocjalizacja w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym nr 1 w Malborku
prowadzi do pozytywnych zmian w zachowaniu nieletnich chłopców niedostosowanych
społecznie
9.7. Terapia poznawczo-behawioralna prowadzona z wychowankami powoduje wzrost samooceny
ogólnej
9.8. W grupie uczniów poziom samooceny i wskaźnik agresji ogólnej pozostanie na tym
samym poziomie
Perspektywa badawcza w zakresie samooceny nieletnich niedostosowanych społecznie oraz
trwałych pozytywnych zmian w zachowaniu
Zakończenie
Załączniki:
Arkusz Obserwacji Zachowania
Kwestionariusz Samooceny
Skala Samooceny
Bibliografia
218 stron, B5, oprawa miękka