Celem książki jest zaprezentowanie zagrożeń ze strony komputera i
Internetu dla dzieci i młodzieży.
Ten wspaniały wynalazek techniczny to bezsprzecznie pozytywne źródło
informacji i pożytecznej rozrywki. Daje ogromne możliwości użytkowania i rozwoju
dzieci i młodzieży, pomocy w nauce, w pracy, ale niesie również zagrożenia (stresy,
choroby i przeżycia traumatyczne).
Spis treści:
Wprowadzenie
1. Teoretyczne problemy komunikowania społecznego w ujęciu interdyscyplinarnym
1.1. Pojęcie, cele i rodzaje komunikowania
1.2. Komunikacja werbalna (słowna) i niewerbalna (mowa ciała)
1.3. Bariery i style komunikowania interpersonalnego
2. Komunikowanie się nadawców i odbiorców w Internecie
2.1. Środowisko Internetu – społeczna przestrzeń komunikowania
2.2. Komunikacja interpersonalna w Internecie – typy komunikacji międzyludzkiej
2.3. Język Internetu dzieci i młodzieży oraz autoprezentacja w świecie wirtualnym
2.4. Charakterystyka wybranych patologicznych portali w Internecie
3. Zagrożenia zdrowotne na stanowisku komputerowym – wymogi ergonomiczne dla
dzieci i dorosłych
3.1. Wymagania ergonomiczne w pracy z komputerem
3.2. Eliminowanie zagrożeń zdrowotnych na stanowisku pracy z komputerem
3.3. Bezpieczna i prawidłowa praca z komputerem
4. Internetoholizm, gry komputerowe i hazard internetowy
4.1. Uzależnienie od sieci – przyczyny, skutki, test diagnostyczny
4.2. Niektóre formy patologicznej aktywności dzieci i młodzieży w Internecie – gry
komputerowe
4.3. Internetowy hazard – definicje, przyczyny, diagnoza (test) i skutki
5. Dzieci i młodzież jako ofiary cyberprzestępczego wykorzystywania przez
dorosłych w Internecie
5.1. Cyberprzemoc – czyli agresja w Internecie, przyczyny i skutki
5.2. Wirtualne znajomości – pułapki i skutki dla dzieci i młodzieży
5.3. Grooming – relacje dorosłych z dziećmi w celu uwiedzenia i wykorzystania
seksualnego (pornografia, pedofilia, seksoholizm)
5.4. Stalking – prześladowania ofiar w Internecie ( skutek „chorej miłości”)
6. Komunikowanie się dzieci i młodzieży przez Internet w badaniach
socjologicznych i psychologicznych
6.1. Dostępność, atrakcyjność i różnorodność komunikowania dzieci i młodzieży w
Internecie
6.2. Przemoc rówieśnicza a media elektroniczne – aspekty prawne w opinii młodzieży
gimnazjalnej
6.3. Uzależnienia studentów od komputera i Internetu
6.4. Studenci Gdańskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Gdańsku – potrzeby zaspokajane
przez Internet
Wykaz dzieł wykorzystanych
272 strony, B5, oprawa miękka