Bezpieczeństwo w perspektywie komunikowania społecznego i jego edukacyjne
uwarunkowania
Prezentowana monografia zawiera trzynaście rozdziałów napisanych przez autorów
reprezentujących różne dyscypliny nauki oraz 9 uczelni z Polski i jedną z Rosji. Ta
wielość osób, dyscyplin i ośrodków naukowych umożliwia ogląd podejmowanej
problematyki z wielu komplementarnych perspektyw, co - można mieć nadzieję - stanowi o
sile, nie zaś słabości podejmowanych analiz. Monografia została podzielona na trzy
części.
Redaktorzy tomu wyrażają nadzieję, że zaprezentowane analizy i wyniki badań mogą
stanowić inspirację do dalszych naukowych poszukiwań.
Spis treści:
Wprowadzenie
CZĘŚĆ 1
OSOBOWE UWARUNKOWANIA BEZPIECZEŃSTWA W INTERAKCJACH KOMUNIKACYJNYCH
Aleksandra Dąbrowska, Józef Podgórecki
The perception and understanding in process of interpersonal communication/
/Percepcja i rozumienie w procesie komunikacji interpersonalnej
Longina Strumska - Cylwik
Doświadczenia komunikacyjne a poczucie bezpieczeństwa w kontekście wybranych
aspektów komunikowania wzajemnego
Beata Bochnia
Wyzwania i zagrożenia w komunikacji interpersonalnej - brak refleksji i
koncentracja na "Ja"
Ewa T. Szuber - Bednarz
Ochrona praw podmiotowych w instytucji zasiedzenia w perspektywie komunikowania
międzyludzkiego
CZĘŚĆ 2 BEZPIECZEŃSTWO W EDUKACYJNYCH RELACJACH KOMUNIKACYJNYCH
Wojciech J. Maliszewski
Kreacja bezpiecznych więzi międzyludzkich w szkole. Perspektywa stylu
komunikacji w środowisku edukacyjnym (do i dla wychowania)
Aleksandra Dąbrowska, Józef Podgórecki
Empatia w procesie edukacji - potrzeba czy warunek?
Anita Stefanska
Wartość dobrego doświadczenia, czyli o potrzebie i znaczeniu przestrzeni
arteterapeutycznej w szkole ponadpodstawowej
CZĘŚĆ 3
BADANIA NAD KOMUNIKOWANIEM W SZKOLE W KONTEKŚCIE BEZPIECZEŃSTWA
Anna Grabowiec, Anna Bieganowska, Agnieszka Bochniarz, Jacek Bogucki
Zagrożenia internetowe w świadomości przyszłych nauczycieli
Dorota Doktor
Niebezpieczne zabawy - młodzież z gimnazjum na wsi a uzależnienia
Ewa Sarzyńska
Przypadkowe zdarzenia i ich znaczenie dla ludzkiej egzystencji. Kategoria
przypadku jako atrakcyjny obszar komunikacyjny
Danuta Wosik-Kawala
Wulgaryzmy jako swoisty rodzaj komunikacji - perspektywa ucznia
Sylwia Domagalska
Świetlica środowiskowa jako miejsce wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i
młodzieży
Bibliografia
263 stron, B5, oprawa miękka