Oglądanie filmów wyzwala w nas duże emocje. W jednych większe, w innych
mniejsze, ale zawsze nam one towarzyszą. Wiemy, że jest to fikcja, ale fikcja
naśladująca rzeczywistość. Nie zawsze jesteśmy w stanie oddzielić obie te kwestie.
Jak wielu widzów jest w stanie wykazać się znawstwem w przypadku filmów
poruszających tematykę powiązaną ze stosunkami międzynarodowymi? Jak definiowana jest
w prawie międzynarodowym suwerenność państwa?
Czy prawa człowieka mają charakter uniwersalny?
Czy demokracja jest rzeczywiście tym, czego pragną wszystkie społeczeństwa
na świecie?
Czy gdy na ekranie telewizora widzimy film o Afryce, to przedstawia on Czarny
Ląd, czy tylko pewne wyobrażenie na jego temat, jakie w swoim umyśle przechowuje
twórca tej produkcji?
Na te pytania autor stara się odpowiedzieć, analizując produkcje
dominującej w świecie północnoamerykańskiej kinematografii.
Oczywiście stwierdzenie, że filmy prezentują jakąś subiektywną
wizję świata, nie jest tezą odkrywczą i niniejsza praca wcale nie chce jej
udowadniać. Autor spogląda na świat przez pryzmat Hollywoodu, analizując jak on
wygląda z owej dominującej perspektywy.
Skoro wie, że jest to świat wykreowany, to zadaje pytania: Jak? Po co?
Dlaczego?
Spis treści:
Wprowadzenie
ROZDZIAŁ l: Kultura a stosunki międzynarodowe
W poszukiwaniu nowych paradygmatów w stosunkach międzynarodowych
Stosunki międzynarodowe a studia kulturowe
Paradygmat kulturowy w stosunkach międzynarodowych
Konfliktowy paradygmat kulturowy
Neokolonialny paradygmat kulturowy
Kooperatywny paradygmat kulturowy
ROZDZIAŁ II: Imperializm kulturowy i mit północnoamerykańskiej wyjątkowości
Istota imperializmu kulturowego
Kto się boi zrównoważonego przepływu informacji?
Imperializm i etnocentryzm
Soft power - imperializm kulturowy jako remedium na inne imperializmy
Mit północnoamerykańskiej wyjątkowości
ROZDZIAŁ III: Hollywood - awangarda północnoamerykańskiego imperializmu
kulturowego
Co to jest Hollywood?
Globalny Hollywood
Hollywood i jego sojusznicy
Filmowe gwiazdy - ambasadorzy "fabryki snów"
Widz jako (nie)świadomy naiwniak?
Hollywood kontra reszta świata - między mimikrą a poszukiwaniem niezależności
ROZDZIAŁ IV: Hollywoodzkie widzenie świata
Manicheizm w walce Dobra ze Złem
Stany Zjednoczone w gabinecie luster
Rosja - od zagrożenia komunistycznego do zagrożenia niestabilnością
Egzotyzacja tzw. Trzeciego Świata
Widzenie nie-Polski
ROZDZIAŁ V: Kondycja współczesnego państwa
Narody i nacjonalizm
Suwerenność
Państwa upadłe
ROZDZIAŁ VI: W obronie "uniwersalnych" wartości
Demokracja i prawa człowieka
Interwencja humanitarna
Globalne przywództwo Stanów Zjednoczonych
ROZDZIAŁ VII: Wojna światów
Wrogowie
Komunizm
Arabowie
Terroryzm
Przyjaciele
ROZDZIAŁ VIII: Hollywoodzka wojna "sprawiedliwa"
Czym jest wojna "sprawiedliwa"?
Druga wojna światowa
Wojna w Korei
Wojna w Wietnamie
Wsparcie dla afgańskich mudżahedinów
Interwencja na Grenadzie
"Pustynna Burza"
Wojna w Afganistanie
Wojna w Iraku
Inne spojrzenie z Hollywoodu
ROZDZIAŁ IX: Dziedzictwo kolonializmu
Misja cywilizacyjna białego człowieka
Rozwój i pomoc humanitarna
Korporacje transnarodowe
Podsumowanie
Subiektywny indeks filmów
Bibliografia
Indeks osób
402 strony, oprawa miękka