Czternastu autorów, najbardziej znanych specjalistów w swoich
dziedzinach wiedzy, rozwa¿a, jak ludzie do¶wiadczaj± swojej kultury i w jaki sposób
wyra¿aj± te do¶wiadczenia poprzez formy tak rozmaite jak opowie¶æ, dzie³o
literackie, teatr, karnawa³, rytua³, wspomnienie i przegl±d ¿ycia.
Studia te bêd± szczególnie interesuj±ce dla wszystkich zajmuj±cych siê
antropologi± spo³eczn± i kulturow±, przydadz± siê równie¿ innym przedstawicielom
nauk spo³ecznych, badaczom folkloru, teoretykom literatury i filozofom.
Widaæ, ¿e antropologia – a przynajmniej jej czê¶æ – jest w³a¶nie w trakcie
procesu tworzenia serii publikacji na temat do¶wiadczenia, opowiadania i tekstualno¶ci
– publikacji, które za jaki¶ czas bêd± nam stale towarzyszyæ. Bogactwo tej
ksi±¿ki jest zalet± sam± w sobie, a zebranie wszystkich tych artyku³ów w jednym
tomie jest bardzo praktycznym rozwi±zaniem dla tych, którzy bêd± wykorzystywaæ je w
nauczaniu lub po prostu bêd± siê chcieli z nimi zapoznaæ.
Paul Rabinow
Zmar³y niedawno Victor Turner by³ profesorem fundacji Williama R.
Kenana Jr., wyk³adowc± antropologii i religii na Uniwersytecie Wirginijskim. By³
autorem wielu ksi±¿ek, w tym s³ynnej pracy Proces rytualny. Prowadzi³ badania terenowe
w Zambii, Ugandzie, Meksyku, Irlandii, we W³oszech, Francji, Japonii, Brazylii i Izraelu.
Edward M. Bruner, profesor antropologii na Uniwersytecie Illnois w Urbana-Champaign,
prowadzi³ badania terenowe w¶ród rdzennych Amerykanów i w Indonezji. Jest
wspó³redaktorem Art, Ritual, and Society in Indonesia oraz wspó³redaktorem pracy Text,
Play, and Story.
Spis tre¶ci:
WPROWADZENIE 9
Edward M. Bruner, Prze¿ycie i jego ekspresje 11
CZÊ¦Æ PIERWSZA. POJÊCIE DO¦WIADCZENIA 41
Victor Homer, Dewey, Dilthey i gra spo³eczna: szkic z zakresu antropologii do¶wiadczenia
43
Roger D. Abrahams, Do¶wiadczenie zwyczajne i niezwyk³e '55
Frederick Turner, Refleksyjno¶æ jako ewolucja w ksi±¿ce Walden Thoreau 83
CZÊ¦Æ DRUGA. NARRACJA 107
Renato Rosaldo, £owy Ilongotów jako opowie¶ci do¶wiadczenie 109
Edward M. Bruner, Etnografia jako narracja 150
CZÊ¦Æ TRZECIA. OBRAZY 169
James W. Fernandez, Wywód za pomoc± obrazów a do¶wiadczenie powrotu do Ca³o¶ci 171
Bruce Kapferer, Performans a struktura³izacja znaczenia i do¶wiadczenia 200
CZÊ¦Æ CZWARTA. REFLEKSYJNO¦Æ 215
Phyllis Gorfain, Dramat sceniczny a problem poznania w Hamlecie: w stronê antropologii
interpretacyjnej 217
James A. Boon, Symbole, sylfy i ¦iwa: alegoryczna machina tekstu kultury balijskiej 252
Barbara Myerhoff, „¯ycie, nie ¶mieræ w Wenecji": drugie ¿ycie 277
CZÊ¦Æ PI¡TA. WYKONANIA 305
John Steward, Patronat i kontrola podczas karnawa³u. na Trynidadzie 307
Barbara A. Babcock, Ulepiona osobowo¶æ: „mali Ludzie" Helen Cordero 335
Richard Schechner, Wymiary performansu 364
EPILOG 391
Glifford Geertz, Zdobywaj±c do¶wiadczenia, autoryzuj±c siebie 393
Nota o autorach 403
Indeks 405
412 stron, B5, oprawa miêkka