Pytanie o to, kim jest ojciec, stało się obecnie niezwykle aktualne.
Przemiany w większości społeczeństw uprzemysłowionych spowodowały głębokie
przeobrażenia w tradycyjnym modelu ojcostwa i rodziny. Z tego względu wielu badaczy
zajmujących się szeroko rozumianą problematyką rodzinną postuluje konieczność
prowadzenia badań nad istotą roli ojca we współczesnych realiach. Prezentowana
książka jest próbą podjęcia wspomnianego wyżej zagadnienia na gruncie poznawczej
psychologii rozwojowej.
Praca składa się z dwóch części. W ramach pierwszej z nich przedstawiono postać ojca
w rozmaitych kontekstach: kulturowym, psychologicznym i językowym. Część druga to
badania własne nad obrazem ojca w biegu ludzkiego życia. Problemy w nich podjęte
dotyczą kształtowania się obrazu ojca w różnych okresach życia człowieka, różnic
płciowych w spostrzeganiu ojca, podobieństwa obrazu ojca do obrazu siebie, wreszcie
związku pomiędzy obrazem ojca a określonym systemem wartości.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Postać ojca w kulturze
1.1. Ojciec w starożytnej Grecji i Rzymie
1.2. Ojciec w kulturze judeochrześc?ańskiej
1.3. Ojciec w kulturze współczesnej
Rozdział 2. Rola ojca według wybranych koncepcji psychologicznych
2.1. Rola ojca w świetle klasycznych teorii psychologicznych
2.2. Rola ojca w świetle współczesnych badań psychologicznych
2.2.1. Natura ojcowskiego zaangażowania
2.2.2. Wpływ ojca na dziecko
Rozdział 3. Obraz ojca w poznawczych koncepcjach psychologicznych
3.1. Natura reprezentacji
3.1.1. Reprezentacje pojęciowe
3.1.2. Teorie prototypów
3.2. Reprezentacja ojca w kontekście teorii Jeana Piageta
3.3. Reprezentacja ojca w kontekście koncepcji rozwoju ja Giseli Labouvie-Vief
3.3.1. Badania nad reprezentacją ojca w biegu ludzkiego życia
Rozdział 4. Czynniki powiązane z obrazem ojca
4.1. Relacja między obrazem ojca a obrazem ja
4.2. Relacja między obrazem ojca a systemem wartości
Rozdział 5. Językoznawcze badania nad pojęciem ojca
5.1. Językowy obraz świata
5.2. Ojciec – element językowego obrazu świata
Rozdział 6. Kształtowanie się obrazu ojca w ciągu ludzkiego życia (badania
własne)
6.1. Cele badań
6.2. Osoby badane
6.5. Procedura
6.6. Materiały
6.6.1. Ankieta RPO
6.6.2. Metoda Pól Semantycznych (MPS)
6.6.3. „Koło” – Shalita Kwestionariusz Stylu Spostrzegania (SPORQ)
6.6.4. Metoda do Badania Reprezentacji Ja i Innych Osób (Measure for Self and Other
Representation)
6.6.5. Skala Wartości Schelerowskich (SWS)
6.7. Rezultaty badań
6.7.1. Kształtowanie się obrazu ojca w biegu ludzkiego życia
6.7.2. Kształtowanie się obrazu ojca u osób odmiennej płci
6.7.3. Czynniki powiązane z obrazem ojca
6.7.3.1. Obraz siebie a obraz ojca
6.7.3.2. System wartości a obraz ojca
6.8. Zakończenie
6.8.1. Uwagi podsumowujące
6.8.2. Perspektywa przyszłościowa
6.8.3. Ocena zastosowanych metod badania
Literatura cytowana
Aneks
122 strony. C5, oprawa miękka