Zabawa jest naturalnym, powszechnym i uniwersalnym elementem ludzkiej
aktywności, a przez to także ważnym elementem kultury.
Ludyzm – uwarunkowana kulturowo skłonność do bawienia się – przejawiając się
w przestrzeniach kultury związanych z rozrywką, spędzaniem wolnego czasu, celebrowaniem
ważnych prywatnych i publicznych wydarzeń, reguluje istotny obszar ludzkich zachowań,
działań i wzajemnych interakcji.
Zarówno ludyzm, jak i zabawę można rozpatrywać jako zjawiska indywidualne i
grupowe, odnoszące się do postaw, światopoglądów i ideologii.
Związane są z religią, instytucjami władzy, organizacją społeczną, normami i
wartościami kulturowymi.
We współczesnym społeczeństwie, będąc wyznacznikiem postawy konsumpcyjnej, zabawa
staje się także jednym z najważniejszych motorów gospodarki.
Bawimy się i jesteśmy zabawiani. Jak wszystkie dobra kulturowe, różne formy zabawy
są na sprzedaż i do kupienia. Zabawa zostaje oderwana od swojego społecznego podłoża,
przenosząc się w świat zorganizowanej, masowej konsumpcji.
Czy umiemy i potrafimy się bawić?
Na ile zabawa jest wciąż elementem społecznej więzi i czynnikiem grupowej
integracji?
Jakie formy zabawy oferuje współczesne społeczeństwo konsumpcyjne?
Na te i inne pytania szukają odpowiedzi autorzy tekstów zawartych w
niniejszej książce.
Spis treści:
Przedmowa 7
Tadeusz Paleczny, Zabawa w czasach globalizacji 9
Ryszard Kantor, Społeczeństwo konsumpcji zabawy. Przypadek polski
31
Magdalena Szalbot, Miejsce zabawy w społeczeństwie konsumpcyjnym 57
Tomasz Michalewski, Zabawy młodzieży akademickiej w społeczeństwie
konsumpcyjnym 75
Agata Kowalik, Centrum handlowe jako nowa przestrzeń zabawy młodzieży
93
Maciej Kucia, Ludyczność jako środek ekspresji współczesnej awangardy
113
Jolanta Podsiadło, Muzeum miejscem zabawy? 123
Magdalena Banaszkiewicz, Homo turisticus – młodszy brat homo ludens?
133
Joanna Dziadowiec, Homo festivus, czyli o zabawie, grze i rytuale na
współczesnych międzynarodowych festiwalach folklorystycznych 147
Aleksy Awdiejew, Humor w komunikacji 167
Renata Hołda, Władza śmiechu 175
Monika Szlęzak, Zachowania ludyczne wśród polskich użytkowników portalu
społecznościowego Facebook 185
Bartosz Kosiński, Gra w życie. Ludyczna analiza Second Life 201
212 stron, B5, oprawa miękka