Regiony usytuowane przy granicach państwowych, czyli pogranicza, jak magnes
przyciągają pisarzy, poetów, fotografów, dziennikarzy, ale przede wszystkim badaczy z
różnych dziedzin nauki. Każdy z nich – socjolog, antropolog, etnograf, pedagog,
folklorysta, muzykolog, językoznawca itd. – zawsze znajdzie tu dla siebie interesujące
pole badawcze, pogranicze wszak to przestrzeń mieszania się kultur, ludzi i ich
interesów.
Spis treści:
Wprowadzenie
Halina Rusek
Cieszyńska szkoła badań pogranicza
Ewa Ogrodzka-Mażur, Alina Szczurek-Boruta
Problematyka wielokulturowości oraz edukacji międzykulturowej w działalności
naukowo-badawczej i dydaktycznej Zakładu i Katedry Pedagogiki Ogólnej
Uniwersytetu Śląskiego na Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie (1989-2009)
Część I CZAS SPOŁECZNY A PEDAGOGIKA I EDUKACJA MIĘDZYKULTUROWA
Andrzej Radziewicz-Winnicki
Idea postępu w czasie społecznym Katedry Pedagogiki Ogólnej Wydziału Etnologii i Nauk
o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w ośrodku akademickim w Cieszynie
Jacek Kurzępa
O stawaniu się pogranicznym - refleksji kilka na okoliczność 20-lecia spotkań
Cieszyńskich badaczy Pogranicza
Jerzy Nikitorowicz
Twórcze kreowanie się tożsamości problemem współczesnej edukacji międzykulturowej
Mirosław Sobecki
Europejska tożsamość a kultura symboliczna antyku w pedagogice międzykulturowej
Ewa Ogrodzka-Mazur
"Nowy nieporządek świata" a kształtowanie (się) tożsamości globalnej. Ku
pedagogice odpowiedzialności w XXI wieku
Dorota Misiejuk
Edukacja kulturowa we współczesnej pedagogice. Wielokulturowość i konteksty lokalne
Katarzyna Olbrycht
Turystyka kulturalna - zagrożenie czy szansa dla edukacji międzykulturowej?
Część II WIĘZI SPOŁECZNE W SYTUACJI WIELOKULTUROWOŚCI
Alina Szczurek-Boruta
Konflikt - bariera czy szansa w kształtowaniu pozytywnych relacji międzykulturowych
Zenon Jasiński
Rzecz o możliwych polach konfliktów w środowiskach zróżnicowanych etnicznie i
zadaniach edukacji międzykulturowej
Anna Gajdzica
Więzi społeczne w środowiskach zróżnicowanych kulturowo - droga ku (prze)trwaniu
Barbara Chojnacka-Synaszko
Wybrane mechanizmy wpływu społecznego - ich rola iv edukacji międzykulturowej
Beata Kozieł
Edukacja międzykulturowa - szansą na budowanie "kultury zaufania"
Barbara Grabowska
Więzi społeczne i identyfikacja społeczna w perspektywie społeczeństwa informacyjnego
Część IV WIELO- I MIĘDZYKULTUROWOŚĆ W KSZTAŁTOWANIU OBRAZU ŚWIATA
Urszula Morszczyńska, Wojciech Morszczyński
Przeobrażenia systemu aksjo-normatywnego a problemy edukacji
Urszula Klajmon-Lech
W poszukiwaniu dialogu, współpracy i jedności. Nauczanie Kościoła katolickiego
dotyczące ekumenizmu
Jolanta Suchodolska
Edukacja międzykulturowa - drogą kształtowania wrażliwości na Innego
Izabela Krzemińska-Woźniak, Gabriela Piechaczek-Ogierman
Edukacja międzykulturowa w kontekście teorii rozwoju Lwa S. Wygotskiego
Jakub B. Bączek
Tematyka gender i queer w ujęciu edukacji międzykulturowej
Wykaz publikacji w serii "Edukacja Międzykulturowa"
Informacja o autorach
Część III HISTORIA I WSPÓŁCZESNOŚĆ MNIEJSZOŚCI NARODOWYCH I ETNICZNYCH NA
POGRANICZACH
Idzi Panie
Wiejskie szkolnictwo elementarne na Górnym Śląsku po zakończeniu wojny
trzydziestoletniej (na przykładzie wiosek położonych na północ od Rybnika,
w późniejszym dekanacie dębieńskim)
Janina Urban
Polskie gimnazjum w Orłowej jako środowisko kształtowania tożsamości polskiej
mniejszości narodowej na Zaolziu - w stulecie jego powstania
Kazimierz Kossak-Główczewski
Wyzwania współczesności wobec edukacji regionalnej i międzykulturowej
Maria Marta Urlińska
Tożsamość na pograniczu jako kategoria do badania: łotewskie implikacje - cieszyńskie
inspiracje
296 stron, B5, oprawa miękka