W niniejszej pracy autor w znakomity sposób oddaje ducha debat
dokonujących się publicznie nad edukacją.
Nie tylko odnosi się do aktualnych zdarzeń i głosów w dyskusji,
ale sytuuje je na szerszym tle refleksji filozoficznej i socjologicznej nad
edukacją w wielu jej wymiarach.
Za szczególnie ważne uznał trzy problemy:
zmiany dokonujące się w obszarze instytucji szkoły,
zmiany w pojmowaniu roli samokształcenia oraz przemiany
w postrzeganiu istoty edukacji kulturalnej społeczeństwa.
Próbuje określić wyraźne relacje między instytucją szkoły, która
znajduje się w permanentnej reorganizacji, w okresie poszukiwania nowych modeli
rozwiązań dostosowanych do możliwości finansowych organów prowdzących szkołę, do
dokonujących się przemian w społeczeństwie obywatelskim, do nowych kreowanych
zadań politycznych i obywatelskich.
Interesujące są również rozważania poświęcone samorozwojowi. Osobnym
i ważnym zagadnieniem jest edukacja kulturalna.
225 stron, B5, oprawa miękka