"Książka ta, przeznaczona do wykorzystania w nadchodzącym stuleciu, jest
rezultatem badań prowadzonych w ramach projektu "Reforma programów i treści
nauczania dla XXI wieku, sponsorowanego przez Ministerstwo Edukacji". Podzielona na
dwie części, zawiera najnowsze wyniki badań nad historią chińskiej socjologii
dokonywane z punktu widzenia działania społecznego i socjologii jako takiej."
WPROWADZENIE
WSTĘP Kilka teoretycznych problemów dotyczących historii chińskiej socjologii
Rozdział 1. Wzajemne relacje między shi (historią) i lun (teorią) w socjologii
chińskiej i problem periodyzacji
Rozdział 2. Społeczeństwo: społeczeństwo tradycyjne i nowoczesne
Rozdział 3. Dwie główne tradycje w socjologii
Rozdział 4. Deng Xiaoping i socjologia chińska
Wczesna socjologia chińska przed proklamowaniem Chińskiej Republiki Ludowej
CZĘŚĆ 1 Początki chińskiej socjologii
Rozdział 1. Próba zmiany pogarszającego się stanu działań społecznych
[funkcjonowania społeczeństwa] (social operation) jako przyczyna powstania socjologii w
Chinach
Rozdział 2. Wprowadzenie socjologii Comte‘a
Rozdział 3. Wprowadzenie socjologii marksistowskiej
CZĘŚĆ 2 Powstanie i rozwój wczesnej edukacji socjologicznej w Chinach
Rozdział 1. Krótka charakterystyka początków wykładania socjologii oraz powołania i
rozwoju wydziałów socjologii w chińskich uniwersytetach
Rozdział 2. Cele powołania kierunków socjologii na uniwersytetach, stan kadry
nauczającej i projekty programów
Rozdział 3. Struktura podręczników i materiałów dydaktycznych dla kierunków
socjologicznych
Rozdział 4. Sondaże społeczne podejmowane przez studentów socjologii
Rozdział 5. Przegląd marksistowskich zaleceń w początkowym okresie nauczania
socjologii w chińskich uniwersytetach
CZĘŚĆ 3 Początki badań socjologicznych w Chinach
Rozdział 1. Powstanie pierwszych instytucji badawczych i publikacja czasopism naukowych
Rozdział 2. Początki badań w zakresie socjologii teoretycznej
Rozdział 3. Początki badań w zakresie socjologii stosowanej
CZĘŚĆ 4 Szkoła przebudowy wsi (rural constructioń) w początkowym okresie
rozwoju chińskiej socjologii
Rozdział 1. Społeczne uwarunkowania powstania szkoły przebudowy wsi
Rozdział 2. Badania teoretyczne podejmowane przez socjologów szkoły przebudowy wsi
Rozdział 3. Eksperymentalne reformy społeczne podejmowane przez socjologów szkoły
przebudowy wsi
Rozdział 4. Ograniczenia i osiągnięcia ruchu przebudowy wsi
CZĘŚĆ 5 Szkoła badań kompleksowych we wczesnej socjologii chińskiej
Rozdział 1. Reprezentanci szkoły badań kompleksowych i ich poglądy
Rozdział 2. Badania socjologiczne prowadzone przez Sun Benwena - typowego przedstawiciela
szkoły kompleksowej
Rozdział 3. Miejsce szkoły badań kompleksowych w historii chińskiej socjologii
CZĘŚĆ 6 Szkoła środowiskowa [badania społeczności lokalnych] w początkowym
okresie rozwoju socjologii chińskiej
Rozdział 1. Propozycje studiów nad lokalnymi wspólnotami przygotowane przez
reprezentantów szkoły środowiskowej
Rozdział 2. Szkolenie kadr dla prowadzenia badań społeczności lokalnych - rozwój
organizacyjny i główne osiągnięcia
Rozdział 3. Badania chińskich struktur społecznych realizowane przez szkołę
środowiskową
CZĘŚĆ 7 Szkoła marksistowska we wczesnej fazie rozwoju socjologii chińskiej
Rozdział 1. Badania podstawowych teorii socjologicznych podejmowane przez szkołę
marksistowską
Rozdział 2. Badania nad strukturami społecznymi podejmowane przez szkołę
marksistowską
Rozdział 3. Studia nad problemami społecznymi i badania społeczne zapoczątkowane przez
socjologów szkoły marksistowskiej
CZĘŚĆ 8 Likwidacja, przywrócenie i rekonstrukcja socjologii chińskiej
poroklamowaniu Chińskiej Republiki Ludowej
Rozdział 1. Likwidacja dydaktyki i badań socjologicznych po utworzeniu Chińskiej
Republiki Ludowej
Rozdział 2. Powody likwidacji
Rozdział 3. Przywrócenie i rekonstrukcja chińskiej socjologii
CZĘŚĆ 9 Przywrócenie i odbudowa edukacji socjologicznej
Rozdział 1. Przywrócenie i rekonstrukcja wydziałów/kierunków socjologii w placówkach
szkolnictwa wyższego
Rozdział 2. Projekt programu nauczania dla wydziałów/kierunków socjologii w
placówkach szkolnictwa wyższego
Rozdział 3. Przygotowanie podręczników dla wydziałów/kierunków socjologii w
placówkach szkolnictwa wyższego
Rozdział 4. Problemy odbudowy edukacji socjologicznej w placówkach szkolnictwa wyższego
CZĘŚĆ 10 Odbudowa badań socjologicznych w Chinach i rozwój badań
podstawowych
Rozdział 1. Ogólna charakterystyka procesu reaktywacji badań socjologicznych w Chinach
Rozdział 2. Rozwój badań podstawowych po reaktywacji socjologii w Chinach
CZĘŚĆ 11 Rozwój badań w zakresie teorii socjologii po przywróceniu i
odbudowie socjologii w Chinach
Rozdział 1. Badania nad strukturami społecznymi
Rozdział 2. Badania nad problematyką zmian społecznych
CZĘŚĆ 12 Rozwój badań w zakresie socjologii stosowanej po przywróceniu i
odbudowie socjologii w Chinach
Rozdział 1. Badania nad społecznościami lokalnymi
Rozdział 2. Studia nad małżeństwem, rodziną i życiem seksualnym
Rozdział 3. Badania nad problemami społecznymi
Rozdział 4. Badania nad bezpieczeństwem społecznym
EPILOG Socjologia chińska w XXI wieku. Wnioski i perspektywy
Rozdział 1. Ogólna charakterystyka stu lat rozwoju socjologii chińskiej
Rozdział 2. Dominujące tendencje w rozwoju chińskiej socjologii na przełomie wieków
APPENDIX I. Ważniejsze wydarzenia w chińskiej socjologii
APPENDIX II. Najważniejsze prace naukowe z zakresu socjologii chińskiej
626 stron, B5, oprawa miękka