ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

EKONOMIE I KULTURY PODSTAWY ANTROPOLOGII EKONOMICZNEJ


CLIGGETT L. WILK R.R.

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2011, wydanie I

cena netto: 45.00 Twoja cena  42,75 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Książka Ekonomie i kultury jest kompletnym podręcznikiem do antropologii ekonomicznej.

Zawiera zarówno główne teorie, jak i przykłady ich zastosowania w interpretacji konkretnych zjawisk. Autorzy referują wybrany materiał w sposób krytyczny, a na końcu książki proponują własne spojrzenie.


Książka Richarda R. Wilka i L Cligett stanowi najnowsze, pierwsze usystematyzowane w wystarczającym stopniu, do tego autorskie, opracowanie o charakterze podręcznika akademickiego z zakresu antropologii ekonomicznej. Cechuje ją wysoka jakość merytoryczna i koresponduje z programami nauczania kilku kierunków studiów (ekonomii, zarządzania, etnologii i antropologii kulturowej, kulturoznawstwa, itp.). (…) Przyjęty zakres przedmiotowy podręcznika, obrazuje specyfikę antropologii ekonomicznej w rodzinie nauk antropologicznych, wskazuje stopień jej uwikłania w motywacje i banalne na pozór codzienne życie ludzi. Przedstawia podstawowe problemy i pytania badawcze tej subdyscypliny

Z recenzji prof. dr hab. Ryszarda Vorbicha

Książka wprowadza czytelnika w mało wciąż u nas znaną subdyscyplinę, jaką jest antropologia ekonomiczna; przedstawia syntetyczny zarys jej historii, filozofii oraz ujęć teoretycznych przez nią, praktykowanych; dostarcza ilustracji zastosowania tego podejścia z pogranicza antropologii i ekonomii; w konsekwencji - ujmuje gospodarkę w kategoriach systemu kulturowego. Praca będzie ważnym uzupełnieniem istniejącego braku również na rynku podręczników akademickich w tym zakresie, przydatna nie tylko studentom antropologii, lecz socjologii czy politologii, a poza tym - oczywiście – kierunków ekonomicznych. Będzie istotnym wprowadzeniem do coraz bardziej potrzebnej debaty na temat kulturowych uwikłań rozmaitych form działalności gospodarczej, debaty, która ma do spełnienia również istotną misję polityczną w świecie, który staje się jednym wielkim rynkiem ekonomicznym, rozbitym wszakże na wielość jego odmian kulturowych

Z recenzji dr hab. Janusza Barańskiego


Spis treści:

Wykaz ilustracji i wykresów
Przedmowa do wydania drugiego oryginału

1 .ANTROPOLOGIA EKONOMICZNA
Niezdyscyplinowana dyscyplina
Kontrowersyjna nauka społeczna
Debata między formalistami a substantywistami
Antropologia gospodarcza po wielkiej debacie
Jaki stąd wniosek?
Przypisy

2. EKONOMIA A PROBLEM LUDZKIEJ NATURY
Definicja gospodarki
Redefinicja antropologii ekonomicznej
Przypisy

3. WŁASNY INTERES WEDŁUG MIKROEKONOMII NEOKLASYCZNEJ
Adam Smith i narodziny zachodniej myśli ekonomicznej
Podstawy nowoczesnej ekonomii
Mikroekonomia neoklasyczna
Krytyka ekonomii formalnej
Podsumowanie: Pogodzenie własnego interesu z bezinteresownością
Przypisy

4. EKONOMIA SPOŁECZNA I POLITYCZNA
Człowiek jako istota społeczna
Władza i polityka
Durkheim i organizm społeczny
Karol Marks: Włączenie polityki w teorię gospodarczą
Odmiany ekonomii społecznej i politycznej
Podsumowanie: problematyka struktury i sprawczości
Przypisy

5. CZŁOWIEK JAKO ISTOTA MORALNA: EKONOMIA KULTUROWA
Moralność, ideologia, symbole
Korzenie ekonomii moralnej
Relacja między racjonalnością a kulturą
Problemy z ekonomią kulturową
Ekonomia kulturowa, akt drugi
Podsumowanie: Jak wiele zależy od kultury?
Przypisy

6. DARY I WYMIANA
Trzy analizy rytuału potlaczu
Czym właściwie jest dar?
Związki Maussa z Marksem
Wzajemność i obdarowywanie
Gromadzenie wartości w darze
Poza wartością
Wzajemne uznawanie w ekonomii darów
Wnioski
Przypisy

7. LUDZIE JAKO ZŁOŻONE ISTOTY EKONOMICZNE
Przypadek nieszczelnych domów
Problem z wyjaśnianiem faktów
Rozwiązanie podstawowych kwestii
Jeszcze raz o naturze człowieka
Wnioski
Przypisy

Dodatek: Gdzie można znaleźć więcej – wskazówki dotyczące literatury z zakresu antropologii gospodarczej
Bibliografia
Indeks


260 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022