|
KASZUBSZCZYZNA PEDAGOGICZNIE O JĘZYKU I TOŻSAMOŚCI
KOŻYCZKOWSKA A. wydawnictwo: WYD UN GDAŃSK , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 35.29 Twoja cena 33,53 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Kaszubszczyzna
Pedagogicznie o języku i tożsamości
Książka
„Kaszubszczyzna. Pedagogicznie o języku i
tożsamości” wpisuje się w tradycję gdańskich badań nad
kaszubszczyzną i nad doświadczeniami językowymi, społecznymi oraz
edukacyjnymi Kaszubów, które –
dokładnie tak samo jak doświadczenia innych mniejszości etnicznych i
narodowych – są trudne, skomplikowane i po wielekroć
waloryzowane dziejami historycznymi, zmianą granic, zmianą państwowości
itp.
Książka
przedmiotem zainteresowań czyni nie tyle kulturę kaszubską jako to, co
bezpośrednio i realnie jest udziałem człowieka i ludzi, ile wiedzę o
kulturze kaszubskiej, która wytwarzana jest instytucjonalnie
i funkcjonuje jako teoretyczne koncepcje kaszubszczyzny. Te zaś nazwać
można teoriami. Dają się one rozpoznać jako dwa konfrontacyjne wobec
siebie ujęcia, które nazywam kaszubocentryzmem i
polonocentryzmem. Nie uprzedzając szczegółowych treści
książki, należy dodać, że jądrem pierwszej jest uznanie autonomii
języka kaszubskiego, jądrem drugiej jest uznanie jego zależności od
języka polskiego.
Wstęp
11
Rozdział 1
Metodologia
badań kultury kaszubskiej – założenia analiz i interpretacji
pracy 15
1.1. Kontekst pedagogiczny w badaniach nad kulturą (kaszubską)
15
1.2. Pedagogiczność badań języka i kultury 25
1.3. Relacja wiedza – władza w studiach kulturowych nad
kaszubszczyzną 31
Rozdział 2
Dyskurs
kaszubocentryczny: margina lizowana wiedza o języku kaszubskim
47
2.1. Floriana Ceynowy rozpoznanie kaszubszczyzny jako kultury
marginalizowanej względem kultury polskiej . 47
2.1.1. Społeczno-polityczne i filozoficzne konteksty myśli Floriana
Ceynowy . 48
2.1.1.1. Herderowska koncepcja kultury i języka 49
2.1.1.2. Panslawistyczna koncepcja kultury i języka 54
2.1.1.3. Relacje społeczne w świetle idei demokratycznej 61
2.1.2. Kaszubszczyzna jako autonomiczna kultura. Kaszuba jako rozsądny
obywatel 64
2.2. Młodokaszubów rozpoznanie kaszubszczyzny jako związku
języka i polityki 68
2.2.1. Społeczno-polityczne konteksty programu
Młodokaszubów 69
2.2.2. Kaszubszczyzna jako deklaracja polityczna: Kaszuba jako
Polak 72
2.3. Zrzeszeńców rozpoznanie kaszubszczyzny jako związku
języka, dwujęzyczności i państwowości 80
2.3.1. Społeczno-polityczne aspekty programu Zrzeszeńców 79
2.3.2. Kaszubszczyzna jako polityka języka. Kaszuba jako obywatel 85
2.4. Tatczëznë i Òdrodë
rozpoznanie kaszubszczyzny jako związku języka i obywatelstwa
89
2.4.1. Społeczno-polityczne konteksty programu
Tatczëznë i Òdrodë 90
2.4.2. Kaszubszczyzna jako możliwość językowo-obywatelska. Kaszuba jako
obywatel zaangażowany w sprawy kaszubskie 94
2.5. Kaszëbsczi Jednotë rozpoznanie kaszubszczyzny
jako związku języka, obywatelstwa i dwukulturowości 100
2.5.1. Społeczne i polityczne konteksty programu Stowarzyszenia
Kaszëbskô Jednota 100
2.5.2. Dwukulturowość – kaszubszczyzna jako możliwość
etniczno(narodowo)-obywatelska. Kaszuba jako obywatel świadomy prawa do
praw 105
Rozdział 3
Dyskurs
polonocentryczny: dominująca wiedza o języku kaszubskim
111
3.1. Wytworzenie i umocowanie dyskursu polonocentrycznego –
aplikacje społeczne, polityczne i naukowe 111
3.1.1. Społeczne i polityczne umocowanie dyskursu polonocentrycznego 112
3.1.2. Naukowe umocowanie dyskursu polonocentrycznego 119
3.2. Polonocentryzm kaszubski jako projekt polityki tożsamościowej
(czasów) PRL 131
3.2.1. Kwestia kaszubska jako wiedza o Kaszubach w polityce
tożsamościowej PRL 133
3.2.2. Język kaszubski w polityce tożsamościowej PRL 140
3.3. Naukowe wytwarzanie prawdy o języku Kaszubów jako
próba interpretowania rzeczywistości społeczno-kulturowej 144
3.3.1. Wytwarzanie wiedzy: kaszubski jest dialektem polskim
148
3.3.2. Wytwarzanie wiedzy: kaszubski jest dialektem języka polskiego 156
3.3.3. „Kaszubski jest dialektem” \jako wola prawdy
dialektologii polskiej 169
Rozdział 4
Życie
po życiu. Dekonstrukcje dyskursu polonocentrycznego
. 177
4.1. Dekonstrukcje w obrębie wiedzy dominującej o języku kaszubskim 177
4.2. Pierwsza dekonstrukcja: język kaszubski jest dialektem,
który dorósł 183
4.3. Druga dekonstrukcja: język kaszubski jest językiem jednego z
polskich regionów189
Rozdział 5
Kaszubszczyzna
jak o porządek prawd o języku i tożsamości. Próba
podsumowania 195
5.1. Kaszubszczyzna: dwie czy jedna kultura?195
5.2. Gramsciego intelektualna opieka nad rządzonymi – uwagi
metodologiczne 199
5.3. Kaszubszczyzna jako projekt intelektualny \i jego pedagogiczne
elementy 210
5.4. Kaszubszczyzna jako projekt (językowo-)tożsamościowy i jego
pedagogiczne elementy 220
5.4.1. Wspólnota – wielokulturowość .222
5.4.2. Język – dwujęzyczność – dwukulturowość 230
5.4.3. Regionalność (i w niej etniczność) – obywatelskość 234
5.4.4. Wielowymiarowość tożsamości 240
Zakończenie249
Bibliografia 252
272
strony, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|