|
DYDAKTYCZNE I KOMUNIKACYJNE ASPEKTY E-EDUKACJI AKADEMICKIEJ
WIERZBICKA A. wydawnictwo: WYD UN ŁÓDŹ , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 61.90 Twoja cena 58,81 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Dydaktyczne
i komunikacyjne aspekty e-edukacji akademickiej
Prezentowana monografia
dotyczy opracowania kompleksowego projektu e-zajęć oraz komunikacyjnej
perspektywy oglądu języka używanego przez nauczycieli akademickich i
studentów na platformach edukacyjnych, gdzie kluczową rolę
odgrywa nie tylko sam komunikat językowy, lecz także sytuacja i miejsce
jego zapisywania, zapośredniczenie kontaktu przez media i szeroko
pojęty kontekst społeczno-kulturowo-edukacyjny, które
prowadzą do realizacji (bądź braku) zamiaru komunikacyjnego, a więc i
edukacyjnego.
Podjęte
rozważania nad komunikacją w czasie e-zajęć prowadzonych
na polskich uczelniach mieszczą się w nurcie szeroko pojętej pragmatyki
językowej, dotyczą bowiem intencjonalnych działań komunikacyjnych i
struktur znaczeniowych organizujących przekaz językowy. Choć każde
e-zajęcia mają niepowtarzalny układ, zdeterminowany różnymi
czynnikami, można wyróżnić względnie trwałe formy
komunikowania, np. sposoby inicjowania i zamykania kontaktu czy
strategie prowadzenia dyskusji dydaktycznych, co pozwala na wysnucie
wniosków o strukturach interakcyjnych zachodzących na
platformach edukacyjnych.
„Wielu osobom
zajęcia e-learningowe jawią się [...] jako atrakcyjna forma
kształcenia, dość łatwa i szybka w realizacji, niewymagająca wielu
przygotowań i nieabsorbująca czasu. Autorka trafnie dowodzi, że to
mylne wyobrażenia i nawet posiadanie dużego doświadczenia i
umiejętności nie skraca czasu niezbędnego do opracowania kursu
e-learningowego oraz nie gwarantuje zawsze sukcesu. To forma,
która wymaga dużego zaangażowania prowadzącego, stosowania
różnych sposobów aktywizacji
uczestników. Stąd istotne jest ukazanie konsekwencji wyboru
strategii komunikacyjnej, co jest niewątpliwą zaletą pracy.”
Z recenzji dr hab. prof. UW Iwony Burkackiej
Uniwersytet Warszawski
Wykaz
skrótów 7
Wprowadzenie 9
1. W gąszczu
terminów i zjawisk – co wiemy o
e-edukacji?
15
1.1. E-learning i jego
formy 15
1.2. Organizacja instytucjonalna
e-edukacji 21
1.3. Pedagogiczne, metodyczne i
dydaktyczne aspekty e-learningu 25
2. Projekt metodyczny
e-zajęć – od pomysłu do ewaluacji
31
2.1.
Założenia 31
2.2. Analiza – etap
metapytań 35
2.3. Projektowanie – etap
pomysłów 39
2.4. Opracowanie – etap
tworzenia e-zajęć 43
2.4.1. Materiały
informacyjne 44
2.4.2. Materiały służące przekazywaniu i
budowaniu wiedzy 46
2.4.3. Materiały służące aktywizacji,
motywujące i utrwalające wiedzę 49
2.4.4. Materiały sprawdzające wiedzę i
umiejętności 51
2.5. Realizacja – etap
udostępnienia i przeprowadzenia e-zajęć 59
2.6. Ewaluacja – etap
monitorowania i sprawdzania osiągnięcia celów i
efektów kształcenia 60
2.7.
Wnioski 63
3. Studium
przypadku – konwersatorium z kultury języka polskiego
(opracowane według modelu ADDIE)
67
3.1.
Wprowadzenie 67
3.2.
Analiza 69
3.3.
Projektowanie 71
3.4. Opracowanie zasobów
edukacyjnych i instrukcji 78
3.5. Realizacja
e-zajęć 89
3.6.
Ewaluacja 93
3.6.1. Poziom
reakcji 94
3.6.2. Poziom
nauki 106
4. E-learning –
założenia komunikacyjne
109
4.1. Komunikacja na platformie
edukacyjnej – wprowadzenie 109
4.2. Założenia sytuacji komunikacyjnej w
sieci i w e-edukacji 117
4.2.1. Nadawca i odbiorca w
e-edukacji 119
4.2.2.
Kontakt 122
4.2.3. Przestrzeń i czas komunikacji w
e-edukacji 124
4.2.4. Kod 126
4.3. Modele komunikacji w
e-edukacji 129
4.4.
Wnioski 137
5. E-learning –
nowy paradygmat komunikacji w dyskursie edukacyjnym?
141
5.1. Strategie inicjowania zajęć i
komunikacji na platformie edukacyjnej 141
5.1.1. Tytuł postu
inicjującego 144
5.1.2. Część otwierająca komunikat
inicjujący 145
5.1.3. Część główna komunikatu
inicjującego 147
5.1.4. Część zamykająca komunikat
inicjujący 152
5.1.5. Fortunność i niefortunność
inicjowania kontaktu podczas e-zajęć 154
5.2. Strategie prowadzenia dyskusji
edukacyjnych podczas e-zajęć 158
5.3. Zamykanie komunikacji na platformie
edukacyjnej 166
5.4.
Wnioski 170
6. Dystans w komunikacji na
zajęciach zdalnych
173
6.1. Formy adresatywne jako środki
skracania dystansu 173
6.2.
Powitania 181
6.3. Kolokwializmy i
ekspresywizmy 190
6.4. Modyfikacje pisowni i
interpunkcji 196
6.5.
Emotikony 199
6.6.
Wnioski 201
Podsumowanie 205
Bibliografia 209
Aneks 223
Spis rysunków 243
Spis tabel 247
Abstract 249
254
strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|