|
BARIERY WE WSPÓŁPRACY JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO MIEJSKICH OBSZARÓW FUNKCJONALNYCH
ŻAK-SKWIERCZYŃSKA M. wydawnictwo: WYD UN ŁÓDŹ , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 50.50 Twoja cena 47,98 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Bariery
we współpracy jednostek samorządu terytorialnego miejskich
obszarów funkcjonalnych
Przykład
województwa łódzkiego
Od
lat przedstawiciele nauki oraz praktyki poszukują dróg
kształtowania trwałych przewag konkurencyjnych gospodarki kraju i
zastanawiają się, jakie działania podejmowane w ramach polityki rozwoju
prowadzą do podnoszenia konkurencyjności poszczególnych
terytoriów. Coraz silniej przebija się więc terytorialne i
zintegrowane podejście do rozwoju, które w praktyce
sprowadzono do obszarów funkcjonalnych, w tym miejskich
obszarów funkcjonalnych, składających się z miasta
centralnego i jego otoczenia, stanowiącego obszar interaktywnego
rozprzestrzeniania się zjawisk i procesów zachodzących w
centrum. Niestety, występujące w ramach miejskich obszarów
funkcjonalnych blokady negatywnie przekładają się na budowanie przewag
konkurencyjnych w oparciu o nowoczesne czynniki bazujące na kapitale
ludzkim i terytorialnym.
W publikacji
omówiono współpracę samorządów
województwa łódzkiego z różnymi
partnerami w ramach miejskich obszarów funkcjonalnych, ze
szczególnym uwzględnieniem barier przekładających się na
podejmowanie wspólnych działań na rzecz rozwoju miast i ich
otoczenia. Ocena zachodzących w tym obszarze zjawisk pozwoliła na
sformułowanie rekomendacji co do dalszych działań interwencyjnych
służących usprawnieniu tej współpracy. Wyniki podjętych
badań wykazują szczególną użyteczność dla rozwoju
społecznego i gospodarczego poszczególnych
terytoriów i mogą być punktem wyjścia do opracowania i
wdrożenia rozwiązań służących budowaniu relacji między
różnymi podmiotami uczestniczącymi w procesach rozwojowych.
Wykaz
skrótów 9
Wstęp 11
Rozdział 1.
Terytorialno-funkcjonalne podejście do rozwoju
17
1.1. Koncepcje i czynniki
rozwoju 17
1.1.1. Wybrane koncepcje
rozwoju 17
1.1.2. Czynniki
rozwoju 25
1.2. Terytorialny wymiar w polityce
rozwoju 28
1.3. Kapitał terytorialny jako nowy
jakościowo czynnik rozwoju 34
1.4. Obszary funkcjonalne i ich
delimitacja 42
1.4.1. Obszary funkcjonalne w polskich
dokumentach planistycznych 42
1.4.2. Obszary funkcjonalne –
chaos terminologiczny i próba jego
uporządkowania 44
1.4.3. Problemy delimitacji miejskich
obszarów funkcjonalnych 52
Rozdział 2. Współpraca
jednostek samorządu terytorialnego w ujęciu
teoretycznym
57
2.1. Zintegrowane zarządzanie
rozwojem 57
2.2. Definicja pojęcia
współpracy w administracji
publicznej 62
2.3. Systematyka i teorie
współpracy 70
2.3.1. Teoria kosztów
transakcyjnych 71
2.3.2. Teoria niesprawności
władz 74
2.3.3. Teoria
klastrów 75
2.3.4. Teoria zależności od
zasobów 79
2.3.5. Teoria wymiany
relacyjnej 80
2.3.6. Teoria sieci
społecznych 81
2.4. Charakterystyka instytucjonalnych
form współpracy polskich
samorządów 88
2.4.1. Związek jednostek samorządu
terytorialnego 89
2.4.2. Związek
metropolitalny 91
2.4.3. Porozumienia z udziałem jednostek
samorządu terytorialnego 92
2.4.4. Stowarzyszenia jednostek samorządu
terytorialnego 93
2.4.5. Lokalne Grupy
Działania 95
2.4.6. Partnerstwo
publiczno-prywatne 96
2.4.7. Spółki z udziałem
jednostek samorządu terytorialnego 97
2.4.8. Cywilnoprawne formy
współpracy z udziałem jednostek samorządu
terytorialnego 98
2.5. Główni interesariusze
współpracy 100
Rozdział 3.
Współpraca polskich samorządów w świetle
przeprowadzonych badań na przykładzie województwa
łódzkiego
105
3.1. Założenia metodyczne oraz cel i
zakres badań 105
3.2. Współpraca JST w świetle
przeprowadzonych badań ilościowych 115
3.3. Współpraca JST miejskich
obszarów funkcjonalnych w świetle przeprowadzonych badań
jakościowych 122
3.3.1. Miasto Bełchatów i jego
obszar funkcjonalny 123
3.3.2. Miasto Pabianice i jego obszar
funkcjonalny 125
3.3.3. Miasto Tomaszów
Mazowiecki i jego obszar funkcjonalny 127
3.3.4. Miasto Zgierz i jego obszar
funkcjonalny 128
3.3.5. Miasto Skierniewice i jego obszar
funkcjonalny 130
3.3.6. Miasto Radomsko i jego obszar
funkcjonalny 132
3.3.7. Miasto Sieradz i jego obszar
funkcjonalny 134
3.3.8.
Podsumowanie 137
Rozdział 4.
Bariery we współpracy podejmowanej przez jednostki samorządu
terytorialnego w świetle przeprowadzonych badań
141
4.1. Bariery we współpracy
podejmowanej przez jednostki samorządu terytorialnego w świetle
przeprowadzonych badań ilościowych 142
4.1.1. Bariery niezależne od jednostek
samorządu terytorialnego 143
4.1.2. Bariery zależne od jednostek
samorządu terytorialnego 144
4.2. Bariery we współpracy
podejmowanej przez jednostki samorządu terytorialnego miejskich
obszarów funkcjonalnych 146
4.2.1. Wewnątrzsektorowe bariery we
współpracy 146
4.2.1.1. Bariery
ustrojowo-administracyjne 148
4.2.1.2. Bariery
prawne 156
4.2.1.3. Bariery
finansowe 165
4.2.1.4. Bariera upartyjnienia
samorządów 184
4.2.1.5. Bariery
psychospołeczne 188
4.2.1.6. Bariery związane z planowaniem i
programowaniem rozwoju 193
4.2.1.7. Bariera braku zdolności do
współpracy miast średniej
wielkości 195
4.2.1.8. Bariera kompetencji kadr
samorządowych 201
4.2.1.9. Bariery instytucjonalne związane
z prowadzeniem polityki rozwoju 204
4.2.2. Międzysektorowe bariery we
współpracy 206
4.2.2.1. Bariery we współpracy
jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami
pozarządowymi 206
4.2.2.2. Bariery we współpracy
jednostek samorządu terytorialnego z
przedsiębiorstwami 220
4.2.2.3. Bariery we współpracy
jednostek samorządu terytorialnego z uczelniami i jednostkami
B+R 224
4.2.2.4.
Podsumowanie 225
Wnioski końcowe i rekomendacje 227
Bibliografia 243
Spis tabel 261
Spis rysunków 262
Spis wykresów 263
Załączniki 265
Załącznik 1. Niezależne od JST bariery we współpracy z
poszczególnymi grupami
partnerów 266
Załącznik 2. Zależne od JST bariery we współpracy z
poszczególnymi grupami
partnerów 269
274
strony,Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|