ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

TECHNOLOGIE INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNE ZWIĘKSZAJĄCE DOSTĘPNOŚĆ TREŚCI MATEMATYCZNYCH


BRZOSTEK-PAWŁOWSKA J. RUBIN M. MIKUŁOWSKI D

wydawnictwo: ADAM MARSZAŁEK , rok wydania 2019, wydanie I

cena netto: 41.15 Twoja cena  39,09 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Technologie informacyjno-komunikacyjne zwiększające dostępność treści matematycznych

Problemy informatyzacji matematycznej edukacji uczniów z dysfunkcją wzroku

Książka wprowadza Czytelnika w problemy i możliwości wsparcia edukacji matematycznej uczniów z dysfunkcją wzroku dzięki zastosowaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK).

Autorzy omawiają rozwiązania informatyczne mogące ułatwić pracę zarówno nauczyciela, jak i uczniów na lekcji, w domu i zdalnie przez Internet. Prezentują doświadczenia i stosowane wspomagające narzędzia TIK w Holandii, Irlandii i w Polsce oraz omawiają zakres dostępności narzędzi dla uczniów niewidomych. Opisane ponaddwudziestoletnie holenderskie doświadczenia skutecznego nauczania matematyki bez stosowania brajlowskiej notacji matematycznej mogą być przykładem rozwiązań usprawniających pracę nauczyciela i ucznia. Autorzy i wydawcy elektronicznych podręczników i testów z matematyki oraz nauczyciele tworzący karty pracy ucznia i inne materiały edukacyjne znajdą w niniejszym opracowaniu wiele informacji zachęcających do tworzenia matematycznych multimedialnych zasobów edukacyjnych atrakcyjnych dla wszystkich uczniów, a jednocześnie dostępnych dla uczniów z dysfunkcją wzroku. Publikacja stanowi wartościową lekturę uzupełniającą dla studentów uczelni kształcących nauczycieli przedmiotów ścisłych, pedagogów, tyflopedagogów i nauczycieli wspomagających, wprowadzającą w świat informatycznych technologii pomocnych w nauczaniu matematyki w szkole podstawowej i ponadpodstawowej.

Od autorów. 7

1 Kluczowe problemy . 9

2 Wprowadzenie w treść książki                            13

3 Statystyczny obraz edukacji uczniów i studentów z dysfunkcją wzroku.                                   19
3.1 System formalnej edukacji w Polsce                      19
3.2 Uczniowie z dysfunkcją wzroku w systemie edukacji.           20
3.3 Studenci z dysfunkcją wzroku na wyższych uczelniach . 24
3.4 Uczniowie z dysfunkcją wzroku na egzaminach z matematyki . 28
3.4.1 Analiza danych ogólnopolskich                      31
3.4.1.1 Zdawalność egzaminów maturalnych z matematyki .       32
3.4.2 Studium przypadku dotyczące matur z matematyki w SOSW        35
3.4.2.1 Umiejętności uczniów z dysfunkcją wzroku w kontekście zadań maturalnych                          38
3.4.2.2 Wykorzystanie narzędzi TIK na egzaminach maturalnych z matematyki. 39
3.4.3 Wnioski                                    41
3.5 Podsumowanie .                                   41

4 Problemy dostępności treści matematycznych. 43
4.1 Dostępność formuł dla uczniów słabowidzących . 43
4.2 Charakterystyka notacji BNM i odczyt formuł przez uczniów niewidomych .                                     45
4.3 Inne brajlowskie notacje matematyczne . 48
4.4 Dostępność formuł dla uczniów niewidomych .               50
4.5 Pisanie i modyfikacja formuł przez uczniów niewidomych. 52
4.6 Problemy i techniki udostępniania formuł matematycznych     53
4.7 Dostępność geometrycznych rysunków i wykresów funkcji . 56
4.8 Nauczanie działań pisemnych                         60

5 Stan informatyzacji i potrzeb TIK . 63
5.1 Metoda badania.                                   63
5.2 Wyniki.                                         65
5.3 Wnioski. 68

6 TIK stosowane w ogólnej edukacji uczniów z dysfunkcją wzroku . 73

7 TIK stosowane w matematycznej edukacji uczniów z dysfunkcją wzroku.                                   77
7.1 Metoda badania.                                   77
7.2 Wyniki.                                         83
7.2.1 Infrastruktura sieciowa i skomputeryzowanie szkół . 83
7.2.2 Sprzęt i oprogramowanie wykorzystywane na lekcjach matematyki przez uczniów z niepełnosprawnością wzroku             83
7.2.3 Sprzęt i oprogramowanie wykorzystywane na lekcjach matematyki przez uczniów widzących                          84
7.2.4 Sprzęt komputerowy wykorzystywany przez nauczycieli na lekcjach matematyki. 84
7.2.5 Programy i serwisy wykorzystywane przez nauczycieli matematyki. 86
7.2.5.1 Tworzenie kart pracy ucznia wspomagane przez TIK . 86
7.2.6 Tablice i monitory interaktywne                     88
7.3 Wnioski. 92

8 TIK stosowane w innych krajach w matematycznej edukacji uczniów z dysfunkcją wzroku.                                   95
8.1 Holandia . 96
8.1.1 Programy nauczania i egzaminowanie . 98
8.1.2 Cyfrowe podręczniki . 99
8.1.3 TIK w holenderskich szkołach. 101
8.1.3.1 Sprzęt .                                 101
8.1.3.2 Oprogramowanie . 103
8.1.4 Liniowa notacja WND formuł. 104
8.2 Irlandia                                        108
8.2.1 Programy nauczania i egzaminowanie . 109
8.2.2 Podręczniki. 110
8.2.3 TIK w irlandzkich szkołach.                         111
8.2.4 Metody eksploracji grafiki . 113
8.2.5 Studenci niepełnosprawni wzrokowo w Irlandii.             114
8.3 Podsumowanie .                                   114

9 Charakterystyka stosowanych wspomagających narzędzi TIK. 117
9.1 NVDA .                                         118
9.2 JAWS                                         121
9.3 Desmos . 122
9.3.1 Four Function Calculator . 122
9.3.2 Scientific Calculator . 124
9.3.3 Graphing Calculator . 124
9.3.4 Activity Builder. 127
9.3.5 Geometry                                 130
9.3.6 Classroom Activities. 131
9.4 GeoGebra . 133
9.4.1 Graphing Calculator i Geometry. 134
9.5 Google Classroom. 137
9.6 Impero . 138
9.7 AllerCalc                                      139
9.8 Excel.                                         141
9.9 PlatMat. 143

10 Techniki komputerowe zwiększające dostępność treści matematycznych. 145
10.1 Techniki zwiększające dostępność formuł . 145
10.1.1 Liniowe notacje formuł . 146
10.1.1.1 Notacje Triangle i Lambda Code . 146
10.1.1.2 Notacja LEAN                         148
10.1.1.3 Notacja liniowa AsciiMath i WND              149
10.1.1.4 Notacja LaTeX                         151
10.1.1.5 Notacje brajlowskie.                       152
10.1.2 Automatyczna konwersja formuł                   153
10.1.2.1 Konwertery BNM                       155
10.1.3 Odczyt formuł w językach naturalnych                155
10.1.3.1 Semantyczny odczyt formuł w języku polskim       157
10.2 Techniki zwiększające dostępność grafiki.                 159
10.2.1 Dostępność grafiki SVG.                         159
10.2.2 Opis grafiki SVG tekstem i odczyt mową syntetyczną .       160
10.2.3 Dźwiękowa, haptyczna i dotykowa eksploracja grafiki SVG. 161
10.2.3.1 Interfejsy słuchowe. 163
10.2.3.2 Przykłady multimodalnych interfejsów słuchowych.     164

11 Zasady uniwersalnego projektowania zasobów edukacyjnych     167

12 Uniwersalne matematyczne e-publikacje                   169
12.1 Potencjał EPUB3 dla zwiększania dostępności treści STEM.     170
12.2 Przegląd rozwiązań zwiększających dostępność matematycznych e-publikacji EPUB3                   174

13 Uniwersalne wspomagające narzędzia PlatMat               177
13.1 Ogólny opis . 177
13.2 Techniki w PlatMat zwiększające dostępność              182
13.2.1 Zestaw edytorów formuł . 184
13.2.1.1 Edytor strukturalny . 184
13.2.1.2 Edytor liniowy . 185
13.2.1.3 Edytor odręczny . 187
13.2.1.4 Edytor brajlowski                        188
13.2.2 Multimedialne komentarze.                       189
13.2.3 Nawigator po formułach.                         189
13.2.4 Edytor dostępnej grafiki matematycznej . 190
13.2.5 Nawigator po grafice.                           191
13.2.6 Wirtualne kubarytmy                          192
13.2.7 Nawigacja po matematycznym e-dokumencie            194
13.3 Zgodność z zasadami UDL . 194

14 Opinie o użyteczności nowych wspomagających TIK . 196
14.1 Metoda badania . 196
14.2 Wyniki . 197

15 Wymierne korzyści stosowania wspomagających TIK. 199
15.1 Metoda badania . 199
15.2 Wyniki . 204

16 Wiarygodność słuchowego rozpoznawania grafiki matematycznej  206
16.1 Metoda badania . 206
16.2 Wyniki . 207

17 Podsumowanie ocen i opinii dotyczących nowych rozwiązań TIK.   209

18 Dyskusja i wnioski. 213

Bibliografia. 218
Netografia                                           224
Spis rysunków. 227
Spis tabel . 229

230 stron, Format: 16.0x22.2cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022