|
TECHNOLOGIE INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNE ZWIĘKSZAJĄCE DOSTĘPNOŚĆ TREŚCI MATEMATYCZNYCH
BRZOSTEK-PAWŁOWSKA J. RUBIN M. MIKUŁOWSKI D wydawnictwo: ADAM MARSZAŁEK , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 41.15 Twoja cena 39,09 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Technologie
informacyjno-komunikacyjne zwiększające dostępność treści matematycznych
Problemy informatyzacji
matematycznej edukacji uczniów z dysfunkcją wzroku
Książka wprowadza
Czytelnika w problemy i możliwości wsparcia edukacji
matematycznej uczniów z dysfunkcją wzroku dzięki
zastosowaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK).
Autorzy omawiają rozwiązania informatyczne mogące ułatwić pracę
zarówno nauczyciela, jak i uczniów na lekcji, w
domu i zdalnie przez Internet. Prezentują doświadczenia i stosowane
wspomagające narzędzia TIK w Holandii, Irlandii i w Polsce oraz
omawiają zakres dostępności narzędzi dla uczniów
niewidomych. Opisane ponaddwudziestoletnie holenderskie doświadczenia
skutecznego nauczania matematyki bez stosowania brajlowskiej notacji
matematycznej mogą być przykładem rozwiązań usprawniających pracę
nauczyciela i ucznia. Autorzy i wydawcy elektronicznych
podręczników i testów z matematyki oraz
nauczyciele tworzący karty pracy ucznia i inne materiały edukacyjne
znajdą w niniejszym opracowaniu wiele informacji zachęcających do
tworzenia matematycznych multimedialnych zasobów
edukacyjnych atrakcyjnych dla wszystkich uczniów, a
jednocześnie dostępnych dla uczniów z dysfunkcją wzroku.
Publikacja stanowi wartościową lekturę uzupełniającą dla
studentów uczelni kształcących nauczycieli
przedmiotów ścisłych, pedagogów,
tyflopedagogów i nauczycieli wspomagających, wprowadzającą w
świat informatycznych technologii pomocnych w nauczaniu matematyki w
szkole podstawowej i ponadpodstawowej.
Od
autorów. 7
1 Kluczowe
problemy . 9
2 Wprowadzenie
w treść książki
13
3
Statystyczny obraz edukacji uczniów i studentów z
dysfunkcją wzroku.
19
3.1 System formalnej edukacji w
Polsce
19
3.2 Uczniowie z dysfunkcją wzroku w systemie
edukacji.
20
3.3 Studenci z dysfunkcją wzroku na wyższych uczelniach . 24
3.4 Uczniowie z dysfunkcją wzroku na egzaminach z matematyki . 28
3.4.1 Analiza danych
ogólnopolskich
31
3.4.1.1 Zdawalność egzaminów maturalnych z matematyki
. 32
3.4.2 Studium przypadku dotyczące matur z matematyki w
SOSW 35
3.4.2.1 Umiejętności uczniów z dysfunkcją wzroku w
kontekście zadań
maturalnych
38
3.4.2.2 Wykorzystanie narzędzi TIK na egzaminach maturalnych z
matematyki. 39
3.4.3
Wnioski
41
3.5 Podsumowanie
.
41
4 Problemy
dostępności treści matematycznych.
43
4.1 Dostępność formuł dla uczniów słabowidzących . 43
4.2 Charakterystyka notacji BNM i odczyt formuł przez
uczniów niewidomych
.
45
4.3 Inne brajlowskie notacje matematyczne . 48
4.4 Dostępność formuł dla uczniów niewidomych
.
50
4.5 Pisanie i modyfikacja formuł przez uczniów niewidomych.
52
4.6 Problemy i techniki udostępniania formuł
matematycznych 53
4.7 Dostępność geometrycznych rysunków i wykresów
funkcji . 56
4.8 Nauczanie działań
pisemnych
60
5 Stan
informatyzacji i potrzeb TIK .
63
5.1 Metoda
badania.
63
5.2
Wyniki.
65
5.3 Wnioski. 68
6 TIK
stosowane w ogólnej edukacji uczniów z dysfunkcją
wzroku . 73
7 TIK
stosowane w matematycznej edukacji uczniów z dysfunkcją
wzroku.
77
7.1 Metoda
badania.
77
7.2
Wyniki.
83
7.2.1 Infrastruktura sieciowa i skomputeryzowanie szkół . 83
7.2.2 Sprzęt i oprogramowanie wykorzystywane na lekcjach matematyki
przez uczniów z niepełnosprawnością
wzroku
83
7.2.3 Sprzęt i oprogramowanie wykorzystywane na lekcjach matematyki
przez uczniów
widzących
84
7.2.4 Sprzęt komputerowy wykorzystywany przez nauczycieli na lekcjach
matematyki. 84
7.2.5 Programy i serwisy wykorzystywane przez nauczycieli matematyki. 86
7.2.5.1 Tworzenie kart pracy ucznia wspomagane przez TIK . 86
7.2.6 Tablice i monitory
interaktywne
88
7.3 Wnioski. 92
8 TIK
stosowane w innych krajach w matematycznej edukacji uczniów
z dysfunkcją wzroku.
95
8.1 Holandia . 96
8.1.1 Programy nauczania i egzaminowanie . 98
8.1.2 Cyfrowe podręczniki . 99
8.1.3 TIK w holenderskich szkołach. 101
8.1.3.1 Sprzęt
.
101
8.1.3.2 Oprogramowanie . 103
8.1.4 Liniowa notacja WND formuł. 104
8.2
Irlandia
108
8.2.1 Programy nauczania i egzaminowanie . 109
8.2.2 Podręczniki. 110
8.2.3 TIK w irlandzkich
szkołach.
111
8.2.4 Metody eksploracji grafiki . 113
8.2.5 Studenci niepełnosprawni wzrokowo w
Irlandii.
114
8.3 Podsumowanie
.
114
9 Charakterystyka
stosowanych wspomagających narzędzi TIK.
117
9.1 NVDA
.
118
9.2
JAWS
121
9.3 Desmos . 122
9.3.1 Four Function Calculator . 122
9.3.2 Scientific Calculator . 124
9.3.3 Graphing Calculator . 124
9.3.4 Activity Builder. 127
9.3.5
Geometry
130
9.3.6 Classroom Activities. 131
9.4 GeoGebra . 133
9.4.1 Graphing Calculator i Geometry. 134
9.5 Google Classroom. 137
9.6 Impero . 138
9.7
AllerCalc
139
9.8
Excel.
141
9.9 PlatMat. 143
10
Techniki komputerowe zwiększające dostępność treści matematycznych.
145
10.1 Techniki zwiększające dostępność formuł . 145
10.1.1 Liniowe notacje formuł . 146
10.1.1.1 Notacje Triangle i Lambda Code . 146
10.1.1.2 Notacja
LEAN
148
10.1.1.3 Notacja liniowa AsciiMath i
WND
149
10.1.1.4 Notacja
LaTeX
151
10.1.1.5 Notacje
brajlowskie.
152
10.1.2 Automatyczna konwersja
formuł
153
10.1.2.1 Konwertery
BNM
155
10.1.3 Odczyt formuł w językach
naturalnych
155
10.1.3.1 Semantyczny odczyt formuł w języku
polskim 157
10.2 Techniki zwiększające dostępność
grafiki.
159
10.2.1 Dostępność grafiki
SVG.
159
10.2.2 Opis grafiki SVG tekstem i odczyt mową syntetyczną
. 160
10.2.3 Dźwiękowa, haptyczna i dotykowa eksploracja grafiki SVG. 161
10.2.3.1 Interfejsy słuchowe. 163
10.2.3.2 Przykłady multimodalnych interfejsów
słuchowych. 164
11
Zasady uniwersalnego projektowania zasobów edukacyjnych
167
12 Uniwersalne
matematyczne
e-publikacje
169
12.1 Potencjał EPUB3 dla zwiększania dostępności treści
STEM. 170
12.2 Przegląd rozwiązań zwiększających dostępność matematycznych
e-publikacji
EPUB3
174
13 Uniwersalne
wspomagające narzędzia PlatMat
177
13.1 Ogólny opis . 177
13.2 Techniki w PlatMat zwiększające
dostępność
182
13.2.1 Zestaw edytorów formuł . 184
13.2.1.1 Edytor strukturalny . 184
13.2.1.2 Edytor liniowy . 185
13.2.1.3 Edytor odręczny . 187
13.2.1.4 Edytor
brajlowski
188
13.2.2 Multimedialne
komentarze.
189
13.2.3 Nawigator po
formułach.
189
13.2.4 Edytor dostępnej grafiki matematycznej . 190
13.2.5 Nawigator po
grafice.
191
13.2.6 Wirtualne
kubarytmy
192
13.2.7 Nawigacja po matematycznym
e-dokumencie
194
13.3 Zgodność z zasadami UDL . 194
14 Opinie
o użyteczności nowych wspomagających TIK .
196
14.1 Metoda badania . 196
14.2 Wyniki . 197
15 Wymierne
korzyści stosowania wspomagających TIK.
199
15.1 Metoda badania . 199
15.2 Wyniki . 204
16 Wiarygodność
słuchowego rozpoznawania grafiki matematycznej
206
16.1 Metoda badania . 206
16.2 Wyniki . 207
17 Podsumowanie
ocen i opinii dotyczących nowych rozwiązań TIK.
209
18 Dyskusja
i wnioski. 213
Bibliografia. 218
Netografia
224
Spis rysunków. 227
Spis tabel . 229
230
stron, Format: 16.0x22.2cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|