|
MOWA PRZEŁYKOWA STUDIUM ONKOLOGOPEDYCZNE
HAMERLIŃSKA A. wydawnictwo: ADAM MARSZAŁEK , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 44.10 Twoja cena 41,90 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Mowa
przełykowa
Studium onkologopedyczne
Jest
to książka unikalna tematycznie, oryginalna i nowatorska w proponowanym
ujęciu – łącznie z autorską propozycją onkologopedii jako
subdyscypliny logopedycznej; zbudowana na rzadko spotykanym
doświadczeniu terapeutycznym Autorki. Chcę podkreślić, jak ważne dla
analizowanych problemów są przedstawiona refleksja o
zróżnicowaniu na (onko)logopedię pozytywną i negatywną oraz
wiele innych głębokich przemyśleń dotyczących poważnych, ale nieznanych
powszechnie problemów tej szczególnej grupy
ludzi, którym medycyna ratuje życie, ale odbiera głos. Wtedy
może wkroczyć psychoonkolog ze wsparciem emocjonalnym w obliczu straty,
ale także onkologopeda z konkretnym darem nowej, alternatywnej mowy
– według propozycji Autorki mowy przełykowej. Całościowy
przekaz tej monografii odbieram nie tylko jako raport badawczy, ale
ukrytą w głębszej warstwie tekstu opowieść o interdyscyplinarnej
„sztafecie terapeutycznej” wspierającej pacjenta po
raku krtani.
Z
recenzji prof. dr. hab. Zbigniewa Tarkowskiego
Uniwersytet Medyczny w
Lublinie
Wprowadzenie
11
Część teoretyczna
Rozdział I
1.
Mowa i jej zaburzenia po laryngektomii całkowitej w onkologopedii
21
1.1. Mowa – wyjaśnienie pojęcia 26
1.2. Osoby doświadczające traumy laryngektomii i odbudowujące swoją
codzienność jako podmiot onkologopedii . 29
1.3. (Onko)logopedia negatywna. Koncentracja na zaburzeniach
– afonia i dysfonia 30
1.4. (Onko)logopedia pozytywna. Koncentracja na kompensacji –
mowa zastępcza 41
Rozdział II
2. Rak
krtani w ujęciu kompleksowym – agresor naruszający codzienność .
46
2.1. O zdrowiu, chorobie i niepełnosprawności . 46
2.1.1. Teoretyczne podejście do zdrowia i choroby 49
2.1.2. Zdrowie jako wartość . 61
2.1.3. Niepełnosprawność – ujęcie psychospołeczne .
62
2.2. Zdrowa krtań – rozwój embrionalny, budowa i
funkcje 65
2.3. Onkologia i pojęcia w niej stosowane . 76
2.4. Epidemiologia i etiologia raka krtani . 79
2.5. Model postępowania leczniczo-terapeutycznego w przypadku
zaawansowanego raka krtani . 89
2.6. Diagnostyka – czekanie na wynik . 91
2.6.1. Psychologiczny aspekt diagnozy choroby nowotworowej . 91
2.6.2. Medyczny aspekt diagnozy choroby nowotworowej krtani .
93
2.6.2.1. Metody endoskopowe 96
2.6.2.2. Diagnostyka obrazowa . 96
2.6.2.3. Badania mikroskopowe 98
2.7. Leczenie – czas z rakiem krtani 99
2.7.1. Strategie radzenia sobie z chorobą nowotworową . 101
2.7.2. Chirurgia . 108
2.7.3. Radioterapia 113
2.7.4. Chemioterapia 117
2.7.5. Leczenie skojarzone 119
2.7.6. Szczegółowe zasady postępowania medycznego .
119
2.8. Rekonwalescencja 121
2.9. Niepełnosprawność – życie po stracie krtani .
125
2.9.1. Sfera społeczna 126
2.9.1.1. Głos i mowa . 127
2.9.1.2. Śmiech, płacz i krzyk 128
2.9.1.3. Relacje międzyludzkie . 128
2.9.2. Sfera fizjologiczna . 129
2.9.2.1. Oddychanie 129
2.9.2.2. Połykanie 131
2.9.2.3. Węch i smak 132
2.9.2.4. Parcie . 133
2.9.2.5. Rurka tracheostomijna 134
2.9.2.6. Inne aspekty sfery fizycznej . 137
2.9.3. Sfera psychiczna 139
2.9.3.1. Trauma i stygmatyzacja 140
2.9.3.2. Załamanie się linii życia i problem jego jakości . 141
2.9.3.3. Poczucie własnej atrakcyjności fizycznej . 146
2.9.3.4. Bliskość seksualna 149
2.10. Ozdrowieniec 150
Rozdział III
3. Mowa
przełykowa – nowa zdolność życiowa oferowana przez
onkologopedę . 154
3.1. Strategie postępowania logopedycznego w kształtowaniu mowy
osób po laryngektomii 154
3.1.1. Strategia naturalna: mowa przełykowa, przeszczepowa foniczna,
rekonstrukcyjna foniczna 155
3.1.2. Strategia nienaturalna (protetyczna): mowa przetokowa, mowa
elektroniczna 156
3.1.3. Komunikacja alternatywna: pisana, symboliczna 161
3.2. Uczenie się mowy przełykowej – etapy terapii
logopedycznej 162
3.3. Metody uzyskiwania dźwięcznego odbicia . 165
3.4. Klasyfikacja głosu i mowy zastępczej według Antoniego
Pruszewicza 167
3.5. Parametry mowy przełykowej według Doroty Lipiec 168
3.6. Czynniki warunkujące wytworzenie mowy przełykowej 171
Część empiryczna
Rozdział IV
4.
Koncepcja badań własnych i założenia metodologiczne .
178
Rozdział V
5.
Obraz mowy przełykowej i wybrane uwarunkowania jej kształtowania w
świetle wyników prowadzonych badań i ich analiz
statystycznych 200
5.1. Charakterystyka badanych osób . 201
5.1.1. Dane demograficzne 201
5.1.2. Dane z historii choroby . 202
5.1.3. Informacje na temat nauki mowy przełykowej 202
5.2. Charakterystyka mowy przełykowej uczestników
badań 203
5.2.1. Artykulacja osób laryngektomowanych . 204
5.2.2. Prozodia osób laryngektomowanych 206
5.2.3. Parafonacja osób laryngektomowanych 207
5.2.4. Parametry zakłócające mowę przełykową 211
5.3. Postawa osób laryngektomowanych wobec mowy
przełykowej . 213
5.4. Obraz własnej osoby uczestników badań . 215
5.5. Wsparcie społeczne w uczeniu się mowy przełykowej 217
5.6. Postawa wobec mowy przełykowej a jej cechy 218
5.7. Obraz własnej osoby a właściwości mowy przełykowej . 220
5.8. Cechy mowy przełykowej a wsparcie społeczne w jej uczeniu
się 221
5.9. Cechy demograficzne a cechy mowy przełykowej i postawa wobec
niej . 222
5.10. Rodzaj mowy a analiza wybranych czynników 224
5.11. Regresja logistyczna dla zmiennych . 234
Dyskusja nad wynikami badań . 240
Znaczenie wyników badań 249
Zakończenie 253
Summary 255
Bibliografia 257
Spis rysunków, rycin, wykresów, tabel i
fotografii 281
Załączniki 285
303
strony, Format: 16.0x22.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|