|
OBLICZA EDUKACJI W PROSPEKTYWNYM OGLĄDZIE
KARPIŃSKA A. ZIŃCZUK M. REMŻA P. RED. wydawnictwo: ADAM MARSZAŁEK , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 41.15 Twoja cena 39,09 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Oblicza
edukacji w prospektywnym oglądzie
Zmiany
we współczesnym świecie powodują wzrost oczekiwań
społeczeństwa wobec szkoły i systemu edukacji. Ostatnie lata to okres
burzliwego rozwoju nauki, w którym skumulowały się
doświadczenia wielu pokoleń pedagogów. Jednak obecny stan
systemu edukacji nie zadowala wielu osób zaniepokojonych o
jej kształt. Dziś istnieje potrzeba dialogu o edukacji, ale w
sposób holistyczny – pokazujący ją nie tylko jako
przedmiot troski kolejnych reformatorów czy polityczną kartę
przetargową. Wobec wyzwań przyszłości konieczne staje się myślenie o
tym, jaki kształt może ona przybrać i co zrobić, by zmiany te nie były
pozorne, lecz podążały we właściwym kierunku. Wyrażamy nadzieję, że
problematyka współczesnego wymiaru edukacji w przestrzeni
szkolnej i akademickiej stanie się przyczynkiem do dalszych,
pogłębionych analiz teoretycznych i badawczych. Głosy w dyskusji nad
kondycją i rozwojem edukacji zgromadzone w tej monografii skłaniają do
refleksji i namysłu, wdrażają do krytycznego osądu zastanego stanu
oświaty, prowokując jednocześnie do spojrzenia prospektywicznego.
Redaktorzy naukowi
Wprowadzenie
Anna Karpińska, Monika Zińczuk, Piotr Remża
Kształcenie prospektywiczne – ułuda czy konstatacja? 7
Część 1.
Edukacyjne konteksty procesu kształcenia
Mirosław J. Szymański
Wykształcenie jako zapomniana kategoria debaty edukacyjnej 27
Jerzy Nikitorowicz
Heterogeniczność kultury w indywidualnym dialogu tożsamościowym . 40
Włodzimierz Chojnacki
Konserwatyzm i jego odniesienia w edukacji 54
Krzysztof Krakowski
Konstruktywizm pedagogiczny. Wybrane aspekty filozoficzno-praktyczne 70
Dorota Szumna
Umiejętność uczenia się jako podstawa samodzielnego zdobywania wiedzy
– z badań młodzieży licealnej 85
Magdalena Pluskota, Mykoła Zymomrya
Obowiązek szkolny w różnych systemach oświatowych 102
Część 2. Proces
kształcenia w przestrzeni akademickiej
Krystyna Chałas
Dydaktyka „zaangażowana” w kształceniu
studentów pedagogiki w specjalnościach nauczycielskich.
Wybrane aspekty teoretyczne i praktyczne w świetle własnych doświadczeń
. 113
Anna Krajewska
Współdziałanie dydaktyczne podmiotów w fazach
procesu kształcenia w ocenie studentów i nauczycieli . 135
Ewa Skrzetuska
Współczesne tendencje w kształceniu nauczycieli wczesnej
edukacji w uczelniach wyższych w Polsce 148
Walentyna Wróblewska
Proces studiowania – motywy, satysfakcja, efektywność w
świetle wypowiedzi indywidualnych . 164
Maria Sobieszczyk
„Czy praktyka może być najlepszym nauczycielem?”
– czyli słów kilka o roli i organizacji praktyk
pedagogicznych przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji 177
Część 3.
Nauczyciel i uczeń w procesie kształcenia – oczekiwania i
postulaty
Kazimierz Żegnałek, Ewelina Gutkowska-Wyrzykowska
Nauczyciel – kreatorem współczesnej rzeczywistości
edukacyjnej . 191
Stanisław Nowel
Nauczyciel ucznia zdolnego w rozchwianym systemie edukacyjnych
paradygmatów 206
Magdalena Barabas
Dziecko krzywdzone – uczeń o specjalnych potrzebach
edukacyjnych . 218
Monika Zińczuk
Fobia szkolna – analiza zjawiska przez pryzmat niepowodzeń
edukacyjnych . 227
Piotr Remża
Instrumentarium nauczyciela matematyki 242
Nota o autorach 253
251
stron, Format: 16.0x22.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|