|
PRZEDSZKOLAKI A AGRESJA W PROGRAMACH TELEWIZYJNYCH DLA DZIECI
KUBIAK H. wydawnictwo: ADAM MARSZAŁEK , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 35.29 Twoja cena 33,53 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Przedszkolaki
a agresja w programach telewizyjnych dla dzieci
Książka Przedszkolaki a
agresja w programach telewizyjnych dla dzieci podejmuje problematykę
dotyczącą czynników społecznych warunkujących przejmowanie
przez dzieci w starszym wieku przedszkolnym agresywnych zachowań
prezentowanych w dedykowanych im programach telewizyjnych.
Wśród
dużej grupy mediów elektronicznych szczególne
miejsce zajmuje telewizja. Jej dostępność i liczba odbiorców
sprawiają, że stanowi ona medium dominujące w codziennym życiu i
wywierające duży wpływ na dorosłych i dzieci. Kontakt dziecka z
telewizją zaczyna się bardzo wcześnie, a czas poświęcony na jej
oglądanie coraz bardziej się wydłuża. Z jednej strony jest on pozytywny
– telewizja jest ważnym źródłem wiedzy z
różnych dziedzin, poszerza zakres pojęć, wzbogaca język. Z
drugiej może wpływać destrukcyjnie na zachowanie i emocje dzieci
(powodując wzrost agresji czy inne zachowania nieakceptowane
społecznie).
Dziecko
w wieku przedszkolnym nie potrafi jeszcze oddzielać świata fikcyjnego
od realnego. Wierzy, że świat jest taki, jaki ogląda w telewizji. A
ponieważ małe dzieci uczą się przez naśladownictwo, mogą brać przykład
z oglądanych bohaterów. Może to prowadzić nie tylko do
wzrostu agresji u dziecka, ale też do usprawiedliwiania własnych
agresywnych zachowań.
Stąd
zasadne wydaje się poszukanie odpowiedzi na pytania: Jakie czynniki
społeczne warunkują przejmowanie przez dzieci agresywnych zachowań
prezentowanych w programach telewizyjnych dla dzieci? Na ile czynniki
rodzinne, czynniki związane ze środowiskiem rówieśniczym czy
miejscem zamieszkania warunkują przejmowanie takich zachowań przez
dzieci w starszym wieku przedszkolnym?
Wstęp
I. Kształtowanie
się osobowości człowieka w świetle różnych teorii
1. Pojęcie, teorie i składniki osobowości
2. Teoria Johanna Friedricha Herbarta
3. Teoria Johna Deweya
4. Teoria Stevena Pinkera
5. Teoria socjalizacji grupowej Judith Rich Harris
6. Antypedagogika
7. Postmodernizm
II. Agresja
w telewizji w świetle literatury przedmiotu
1. Pojęcie, źródła i rodzaje agresji
2. Teorie agresji
3. Sposób rozumienia przez dzieci przedszkolne
rzeczywistości telewizyjnej
4. Telewizja jako destrukcyjny czynnik oddziaływania na dzieci
5. Niektóre wyniki badań nad wpływem przemocy i agresji w
mediach na zachowania dzieci, młodzieży i dorosłych
III. Metodologiczne
założenia badań własnych
1. Cele teoretyczno-poznawcze i praktyczno-wdrożeniowe
2. Problemy badawcze i hipotezy robocze
3. Zmienne i ich wskaźniki
4. Metody, techniki i narzędzia badawcze
5. Organizacja i przebieg badań
6. Charakterystyka badanej populacji
7. Charakterystyka badanego środowiska
IV.
Programy telewizyjne dla dzieci i ich bohaterowie w˙świetle preferencji
dzieci i oferty programowej
1. Rozpoznawalność bajek przez dzieci w różnych środowiskach
2. Rozpoznawalność bohaterów bajek przez dzieci w
różnych środowiskach
3. Bajki iich bohaterowie wświetle preferencji dzieci
4. Bajki aagresja
V. Czynniki
społeczne warunkujące przejmowanie przez dzieci agresywnych zachowań
ztelewizji wświetle wyników badań własnych
1. Czynniki rodzinne aprzejmowanie agresywnych zachowań ztelewizyjnych
programów dla dzieci
2. Środowisko rówieśnicze aprzejmowanie agresywnych zachowań
zprogramów telewizyjnych dla dzieci
3. Miejsce zamieszkania aprzejmowanie agresywnych zachowań
zprogramów telewizyjnych dla dzieci
Uogólnienia iwnioski
Bibliografia
222
strony, Format: 15.0x22.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|