|
POCZUCIE JAKOŚCI ŻYCIA MŁODYCH DOROSŁYCH NA PRZYKŁADZIE STUDENCKIEJ SPOŁECZNOŚCI AKADEMICKIEJ
SUCHODOLSKA J. wydawnictwo: ADAM MARSZAŁEK , rok wydania 2017, wydanie Icena netto: 49.99 Twoja cena 47,49 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Poczucie
jakości życia młodych dorosłych
na przykładzie studenckiej
społeczności akademickiej
Wprawdzie
tematykę (poczucia) jakości życia polskich studentów
podejmowali niektórzy autorzy, niemniej o oryginalności
badań Autorki zadecydowało ich usytuowanie w specyficznej perspektywie
teoretycznej, której konsekwencjami były: dobór
badanej zbiorowości, cel badań oraz zastosowane procedury badawcze.
(...)
Praca dr Jolanty
Suchodolskiej stanowi udaną próbę analizy poczucia jakości
życia polskich studentów: medycyny, prawa, ekonomii i
pedagogiki w okresie historycznych przemian społeczno-politycznych i
kulturowych w Polsce i na świecie. Została zwieńczona skonstruowaniem
autorskiego modelu poczucia jakości życia ww. kategorii
studentów. Na podkreślenie zasługuje trafność doboru przez
Autorkę metod roboczych i poprawność ich zastosowania w badaniach. W
pracy umiejętnie wykorzystano bogatą literaturę przedmiotu. Logiczny
tok wywodów i komunikatywność narracji stanowią dodatkowy
walor recenzowanego dzieła.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Wiktora Rabczuka
Istotny
w rozważaniach zamieszczonych w tej pracy jest wątek kształtowania
(się) tożsamości. Wyraźne są wpływy wcześniejszych doświadczeń
naukowych Autorki, która od lat pozostaje w środowisku
badaczy m.in. właśnie złożoności i przemian tożsamości, spostrzegania
tożsamości własnej i innych osób, oddziaływań edukacyjnych
związanych z tymi sprawami. Przejście z fazy młodości do dorosłości
– na co zwraca uwagę – nie pozostaje bez wpływu na
rozumienie i przejawy tożsamości. (...)
Książka autorstwa dr
Jolanty Suchodolskiej dostarcza sporo ważnych informacji o
współcześnie studiującej młodzieży – młodych
dorosłych, z których wywodzić się będzie elita odgrywająca
znaczącą rolę w ważnych sferach życia społecznego: ochronie zdrowia,
ekonomii, prawie i edukacji. Jak starałem się to zaakcentować w
niniejszym wstępie, jest to książka o dużych walorach naukowych i
godnych uwagi przesłaniach społeczno-edukacyjnych.
Z Przedmowy prof. zw.
dr. hab. Tadeusza Lewowickiego
Przedmowa
Wprowadzenie
Rozdział 1. JAKOŚĆ
ŻYCIA I POCZUCIE JAKOŚCI ŻYCIA W PERSPEKTYWIE TEORETYCZNEJ
1.1. Jakość życia - wielość perspektyw teoretycznych - w˙poszukiwaniu
źródeł naukowego dyskursu
1.1.1. Jakość życia w rozumieniu A. Campbella
1.1.2. Jakość życia w ujęciu D. Felce‘a i J.
Perry‘ego
1.1.3. "Teoria luk" A. Michalosa
1.1.4. Koncepcja jakości życia M. Bacha i M. H. Rioux
1.1.5. Koncepcja jakości życia w ujęciu J. M. Raeburna i˙I. Rootmana
1.1.6. Jakość życia w˙koncepcji L. Nordenfelta
1.1.7. Teoria cebulowa szczęścia J. Czapińskiego - w˙perspektywie
psychologii poznawczej
1.1.8. Jakość życia w ujęciu medycznym i psychologii zdrowia
1.1.9. Rozwojowo-psychologiczne ujęcie jakości życia S. Kowalika
(w˙cyklu życia - jako stawanie się)
1.1.10. Personalistyczno-egzystencjalna koncepcja poczucia jakości
życia - perspektywa holistyczna (ku holistycznemu ujęciu)
1.1.11. Koncepcja jakości życia R. Derbisa - perspektywa doświadczania
codzienności
1.1.12. Jakość życia w ujęciu A. Bańki
1.1.13. W poszukiwaniu humanistycznego podejścia -
filozoficzno-pedagogiczne refleksje
Rozdział 2.
MŁODZI DOROŚLI - W POSZUKIWANIU DOROSŁOŚCI I POCZUCIA JAKOŚCI ŻYCIA -
PERSPEKTYWA TEORETYCZNA
2.1. Młodzi dorośli w perspektywie teoretycznej - w poszukiwaniu
kryteriów dorosłości
2.1.1. Młodzi dorośli a pojęcie czasu psychologicznego Cz. Nosala
2.1.2. Koncepcja rozwoju psychospołecznego E. H. Eriksona w kontekście
wchodzenia w dorosłość - między późną adolescencją a wczesną
dorosłością
2.1.3. Młodzi dorośli - pomiędzy adolescencją a dorosłością - cechy
dystynktywne stającej się dorosłości J. J. Arnetta
2.1.4. Zadaniowy aspekt rozwoju indywidualnego i˙kształtowania się
tożsamości w ujęciu R. J. Havighursta
2.2. Wchodzenie w dorosłość we współczesnym społeczeństwie -
czas eksperymentowania
2.2.1. Moratorium jako sposób wchodzenia w˙dorosłość
2.2.2. Moratorium jako eksperymentowanie w˙rolach społecznych - szansa
edukacyjna
2.2.3. Modele wchodzenia w dorosłość
2.3. Miejsce edukacji i kształcenia w˙życiu młodych dorosłych
2.3.1. Edukacja uniwersytecka - czas i miejsce rozwoju
zasobów, statusu społecznego i kapitału edukacyjnego młodych
dorosłych (uniwersytet jako miejsce rozwoju
zasobów i kształtowania kapitału społecznego)
2.3.2. Edukacja uniwersytecka - przestrzeń przygotowująca do
przechodzenia z edukacji na rynek pracy i kształtowania się
tożsamości w˙wymiarze społeczno-zawodowym
2.4. Młodzież akademicka w˙procesie konstruowania projektu życiowego
Rozdział 3. POMIAR
JAKOŚCI ŻYCIA - POMIĘDZY JAKOŚCIĄ ŻYCIA A JEJ POCZUCIEM
3.1. Wskaźniki jakości życia - trudności pomiaru - parametry
obiektywnej i˙subiektywnej oceny .
3.1.1. Obiektywne wyznaczniki jakości życia
3.1.2. Trudności pomiaru subiektywnych wyznaczników jakości
życia
3.2. Przegląd wybranych badań empirycznych nad poczuciem jakości życia
młodych dorosłych studiujących na uniwersytecie (młodzieży
akademickiej)
Rozdział 4.
POCZUCIE JAKOŚCI ŻYCIA MŁODYCH DOROSŁYCH W˙PERSPEKTYWIE METODOLOGICZNEJ
4.1. Cel badań
4.2. Problemy badawcze
4.3. Zmienne i wskaźniki
4.4. Metody i narzędzia badań
4.5. Dobór próby oraz charakterystyka terenu
badań i badanej grupy
4.6. Procedura opracowania materiału empirycznego
Rozdział 5. STUDENCKA
SPOŁECZNOŚĆ AKADEMICKA (MŁODZI DOROŚLI) - W POSZUKIWANIU POCZUCIA
JAKOŚCI ŻYCIA
5.1. Poczucie jakości życia młodych dorosłych doświadczane
w przestrzeni osobistych relacji i bliskich związków
5.1.1. Relacje interpersonalne jako źródło zadowolenia
5.1.2. Oczekiwania w związku partnerskim/małżeństwie
5.1.3. Relacje z autorytetem
5.2. Poczucie jakości życia młodych dorosłych w˙przestrzeni
doświadczania siebie
5.2.1. Samoocena w kategoriach poczucia zadowolenia vs kryzysu
5.2.2. Korzystanie z własnych zasobów, ocena czasu i miejsca
w życiu
5.2.3. Poszukiwanie własnej podmiotowości i skuteczności
5.3. Poczucie jakości życia w przestrzeni własnej edukacji (młodzi
dorośli na ścieżkach edukacji uniwersyteckiej)
5.3.1. Zadowolenie z realizowanych studiów i˙własnej osoby
5.3.2. Ocena studiów w kategoriach osobistych inwestycji
5.3.3. Potrzeba moratorium rozwojowego
5.4. Poczucie jakości życia młodych dorosłych w przestrzeni planowania
własnej przyszłości (także przyszłości prozawodowej)
5.4.1. Plany i oczekiwania zawodowe
5.4.2. Aktualne i niedawne doświadczenia studentów z pracą
5.4.3. Konstruowanie projektu życiowego
5.5. Młodzi dorośli o doświadczanym wsparciu społecznym i edukacyjnym
Studenci wobec jakości życia codziennego - kilka uwag wynikających z
diagnozy
Rozdział 6. W
POSZUKIWANIU MODELU JAKOŚCI ŻYCIA MŁODYCH DOROSŁYCH - PRÓBA
CAŁOŚCIOWEGO UJĘCIA
6.1. Perspektywa oceny jakości życia młodych dorosłych finalizujących
studia
6.2. Konstrukty diagnostyczne poczucia jakości życia
studentów medycyny, ekonomii, prawa i pedagogiki
Poczucie jakości życia młodzieży akademickiej w perspektywie wchodzenia
w dorosłość i w procesie planowania przyszłości społeczno-zawodowej -
próba podsumowania
Refleksje końcowe
Bibliografia
Summary
546
stron, Format: 16.0x23.0cm,
oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|