|
THE ESSENCE AND DETERMINANTS OF INNOVATION MANAGEMENT IN TOURISM ENTERPRISES
ZONTEK Z. wydawnictwo: PWE , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 43.00 Twoja cena 40,85 zł + 5% vat - dodaj do koszyka The
Essence and Determinants of Innovation Management in Tourism Enterprises
The
monograph discusses an overview of issues related to an empirical
analysis of the determinants of innovation management in tourism
enterprises. From among the determinants of innovation, particular
attention is paid here to: anthropogenic determinants of innovation
– the role of people and their creativity, cooperation and
partnership – coopetition and tourism clusters, and
conditions for the division of roles on the market – the role
of efficient relations with customers and demand approach to the
development of innovation in tourism. The element linking these
conditions and simultaneously increasing their aptitude is knowledge,
and its transfer within the framework of the innovative environment.
The
results presented in this monograph derive from research conducted in
Poland among tourism enterprises. The research has allowed
identification of the most important actions, which have a significant
impact on the innovation of tourism enterprises. On the basis of
analysis of secondary sources, new primary research, a catalogue of the
activities these entities must undertake was developed. These
activities apply to both innovators and to the final recipients of
innovative solutions (open innovation). Creating innovation in tourism
should result from the implementation of public sector activities, both
at the local, regional and national level, the private sector and the
sector of supporting institutions, including: universities, research
and development units, advisory centres, guarantee funds, business
incubators, and also technology transfer centres, local associations
and organizations. However, cooperation between individual entities in
these sectors is also important.
In
modern society, oriented to the development of new information
techniques, innovations have more and more utility in creating
preferences in the tourism market. Innovation implies new solutions to
problems of tourism services and issues, which involve a change of
actual state, and it has an important part to play in the development
of some fields of the tourism business. This monograph is intended for
tourism industry entrepreneurs, students of management and tourism
faculties. and all those interested in innovations.
We
współczesnym społeczeństwie, nastawionym na
rozwój nowoczesnych technik informacyjnych, coraz większe
znaczenie w kształtowaniu preferencji na rynku turystycznym mają
innowacje. Monografia ma na celu analizę i empiryczną weryfikację
uwarunkowań zarządzania innowacjami w przedsiębiorstwach turystycznych.
Szczególną uwagę zwrócono na znaczącą rolę:
zasobów ludzkich i ich kreatywności w podnoszeniu
innowacyjności przedsiębiorstwa, uwarunkowań współpracy, w
tym koopetycji oraz klastrów turystycznych, a także
uwarunkowań podziału ról na rynku. Elementem spajającym te
uwarunkowania i podnoszącym ich użyteczność jest wiedza i jej transfer
w ramach środowiska innowacyjnego.
W
monografii przedstawione zostały wyniki badań, którymi
zostały objęte polskie przedsiębiorstwa turystyczne. Na podstawie
analizy źródeł wtórnych oraz przeprowadzonych
badań pierwotnych opracowany został katalog działań koniecznych do
podjęcia przez poszczególne podmioty kreujące usługi
turystyczne i wspierające ich rozwój. Działania te dotyczą
zarówno twórców innowacji, jak i
finalnych odbiorców rozwiązań innowacyjnych (open
innovation). Kreowanie innowacji w turystyce powinno być efektem
realizacji działań sektora publicznego, zarówno na poziomie
lokalnym, regionalnym, jak i krajowym, sektora prywatnego oraz sektora
instytucji wspomagających, obejmujących: szkoły wyższe, jednostki
badawczo-rozwojowe, ośrodki doradcze, fundusze poręczeń, inkubatory
przedsiębiorczości, a także centra transferu technologii, lokalne
stowarzyszenia i organizacje. Z drugiej strony istotna jest
również współpraca poszczególnych
podmiotów tych sektorów.
Introduction
1. Innovation
and the innovative process
1.1. Innovation
1.1.1. The essence of innovation
1.1.2. Innovativeness and its importance
1.1.3. Innovation management
1.2. The innovative process
1.2.1. Defining the innovation process
1.2.2. Typology of innovation
1.2.3. Sources of innovation
1.3. Antecedents of innovation in world research
2.
Innovation in tourism - the complexity of the concept
2.1. Tourism and diversity of entities involved in it
2.1.1. The essence of tourism
2.1.2. Classification of tourism market entities
2.1.3. The role of the public sector in the development of tourism
2.1.4. Involvement of the local community in the development of tourism
2.2. Innovations in tourism and their division
2.2.1. The obligation of innovation in services
2.2.2. Attributes of innovative enterprises
2.2.3. Typology of tourism enterprises‘ innovations
2.3. The effects of innovation in tourism
2.4. Barriers to innovation of tourism enterprises
3.
Determinants of innovative processes in tourism
3.1. Anthropogenic determinants of innovation
3.1.1. The role of human resources in the creation of innovation
3.1.2. The importance of creativity in the development of innovation
3.2. Conditions for cooperation and partnership
3.2.1. Innovative forms of cooperation between tourism entities -
coopetition
3.2.2. Partner networks (clusters) as a form of organizational
innovation in the tourism industry
3.3. Conditions for the division of roles on the market
3.3.1. Management of relations between a tourism company and its clients
3.3.2. Demand approach to the development of innovation in tourism
3.4. Modelling innovation management in tourism
4. Innovation
management in tourism enterprises in empirical research
4.1. Methodology of research and spatial range
4.2. Survey results
4.3. Recommended directions of innovation management in tourism
Conclusions
Bibliography
List of tables
List of figures
List of charts
Appendix
148
pages, Paperback
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|