|
OCHRONA WYŻSZEGO NIŻ UNIJNY KONSTYTUCYJNEGO STANDARDU PRAWA JEDNOSTKI I TOŻSAMOŚCI KONSTYTUCYJNEJ RP
JÓŹWICKI W. wydawnictwo: WYD UAM , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 55.45 Twoja cena 52,68 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Ochrona
wyższego niż unijny konstytucyjnego standardu prawa jednostki i
tożsamości konstytucyjnej RP
W pracy przedstawiono
propozycję rozwiązania minimalizującego potencjalny konflikt pomiędzy
standardem unijnym ochrony praw jednostki a standardem konstytucyjnym,
w sytuacji, w której to ten drugi byłby wyższy, a
zobowiązania wynikające z członkostwa Polski w Unii prowadziłyby do
jego obniżenia.
Zaproponowano nieco odważniejsze niż do tej pory stosowanie przez TK
pytania prejudycjalnego do TSUE. Miałoby się ono sprowadzać do
powołania się na obowiązek poszanowania przez Unię tożsamości
konstytucyjnej państw członkowskich, zawarty w art. 4 ust. 2 TUE w
związku z art. 53 KPP oraz w kontekście innych przepisów
prawa unijnego i polskiego, w sytuacjach w których prawo
unijne naruszałoby nie tyle jakiekolwiek konstytucyjne standardy
ochrony praw człowieka, lecz w których naruszałoby
konstytucyjne standardy składające się na tożsamość konstytucyjną
państwa. W książce podjęto próbę wypracowania możliwie
kooperacyjnego mechanizmu dochodzenia do tego, które
standardy powinny przeważyć oraz ukazania jego zalet w
porównaniu do sztywnego podejścia, wiążącego tożsamość
konstytucyjną RP i obowiązek jej poszanowania przez Unię z doktryną
ultra vires. Podjęto też próbę pewnego zbalansowania
kompetencji TK oraz TSUE i skłonienia ich do współpracy
opierającej się na wzajemnym poszanowaniu swych kompetencji i pozycji
ustrojowych w ramach sekwencji orzekania w przedmiotowej materii, a nie
tworzenia w ramach Unii nowej hierarchii sądów. W ten
sposób powstałby sekwencyjny a nie hierarchiczny mechanizm
orzeczniczy, w którym spór o „ostatnie
słowo” ustępuje próbie uzyskania możliwie
najbardziej odpowiadającego wymogom prawa unijnego i polskiego
orzeczenia, opartego na wspólnym stanowisku TK i TSUE. W
procesie tym ciężar merytoryczny przenosi się z sądu, który
w procedurze orzekania wypowiada się później, na rzecz sądu,
który wypowiada się wcześniej. Oczywiście pod warunkiem
spełnienia przez niego określonych wymogów.
Praca
podzielona jest na wstęp i zakończenie oraz cztery rozdziały, z
których pierwszy dotyczy zakresu zastosowania unijnych praw
podstawowych wobec państw członkowskich wynikającego z prawa unijnego i
orzecznictwa TSUE, drugi praktyki stosowania unijnych praw podstawowych
w Polsce przez sądy, trzeci statusu prawa unijnego w Polsce i podejścia
do niego przez TK a czwarty służy zaprezentowaniu wspomnianego powyżej
sekwencyjnego mechanizmu współpracy pomiędzy TK a TSUE w
przedmiocie poszanowania wyższego niż unijny, konstytucyjnego standardu
praw jednostki, składającego się na tożsamość konstytucyjną RP.
Wykaz
skrótów
Od Autora
Wstęp
ROZDZIAŁ I
Zakres
zastosowania unijnych praw podstawowych wobec państw członkowskich i
stanowionego przez nie prawa w świetle orzecznictwa TSUE
Wstęp
1. Pojęcie stosowania prawa ugruntowane w polskiej tradycji prawnej i
jego nieprzystawalność do realiów UE i wykładni art. 51 ust.
1 Karty
2. Art. 51 ust. 1 Karty i zakres jej zastosowania wobec państw
członkowskich Unii w innych niż polska wersjach językowych Karty
3. Alternatywne propozycje brzmienia art. 51 ust. 1 Karty pojawiające
się w travaux preparatoires
4. Wyjaśnienia dotyczące Karty Praw Podstawowych
5. Zakres zastosowania unijnych praw podstawowych wobec państw
członkowskich przed wejściem w życie Karty
5.1. Sprawy typu Wachauf
5.2. Sprawy typu ERT
5.3. Innego rodzaju łącznik z prawem unijnym
5.4. Typy sytuacji, w których unijne prawa podstawowe
znajdowały zastosowanie wobec państw członkowskich
6. Zakres zastosowania unijnych praw podstawowych do państw
członkowskich po wejściu w życie Karty na gruncie jej art. 51 ust. 1
6.1. Propozycje dotyczące rozszerzenia zakresu zastosowania unijnych
praw podstawowych wobec państw członkowskich
6.2. Pierwsze przykłady zastosowania art. 51 ust. 1 Karty po jej
wejściu w życie
6.3. Pierwsza systemowa interpretacja art. 51 ust. 1 Karty. Sprawa
Akerberg Fransson
6.3.1. Stanowisko Rzecznika Generalnego Pedra Cruz Villalóna
6.3.2. Stanowisko TSUE
6.3.3. Niektóre inne konsekwencje wyroku w sprawie Akerberg
Fransson i podejścia TSUE do kwestii związania państw członkowskich
unijnymi prawami podstawowymi
6.3.3.1. Objęcie krajowej regulacji unijnymi prawami podstawowymi a
pierwszeństwo, jedność i efektywność prawa Unii
6.3.3.2. Autonomiczność relacji między krajowymi porządkami prawnymi a
systemem EKPCz
6.3.3.3. Obowiązek zastosowania i ewentualnego wyjaśnienia znajdującego
zastosowanie w sprawie krajowej unijnego standardu ochrony praw
podstawowych
6.4. Ugruntowywanie podejścia do rozumienia art. 51 ust. 1 Karty
6.4.1. Przykłady ugruntowywania podejścia do rozumienia art. 51 ust. 1
Karty w sprawach typu Wachauf
6.4.2. Przykłady ugruntowywania podejścia do rozumienia art. 51 ust. 1
Karty w sprawach typu ERT
6.4.3. Przykłady ugruntowywania podejścia do rozumienia art. 51 ust. 1
Karty w różnych sprawach
6.4.3.1. Sprawy dotyczące obywatelstwa unijnego
6.4.3.2. Sprawy dotyczące kompetencji Unii. Cel regulacji unijnej i
krajowej - znaczenie zasady efektywności prawa unijnego
6.4.3.3. Dalsze przykłady ugruntowywania podejścia do rozumienia art.
51 ust. 1 Karty
7. Przykłady innych niż art. 51 ust. 1 zd. pierwsze Karty okoliczności
wykluczających zastosowanie unijnych praw podstawowych wobec państw
członkowskich
Podsumowanie
ROZDZIAŁ II
Stosowanie
unijnych praw podstawowych przez polskie sądy i funkcja tych
sądów w unijnym systemie ochrony praw podstawowych
Wstęp
1. Protokół brytyjsko-polski i jego znaczenie dla stosowania
Karty w Polsce
1.1. Sprawa Bonda
1.2. Sprawa N.S
1.3. Praktyka sądów polskich a Protokół nr 30
1.4. Znaczenie Protokołu nr 30 dla stosowania Karty w Polsce
2. Stosowanie Karty Praw Podstawowych przez sądy polskie
2.1. Stosowanie Karty przez sądy administracyjne
2.2. Stosowanie Karty przez sądy powszechne
2.3. Stosowanie Karty przez Sąd Najwyższy
2.4. Pytania prejudycjalne sądów polskich dotyczące praw
podstawowych
2.4.1. Sprawa Leśniak-Jaworska i Głuchowska-Szmulewicz
2.4.2. Sprawa Pańczyk
2.4.3. Sprawa Stylinart
2.4.4. Sprawa Gródecka
2.4.5. Sprawa JZ
2.4.6. Sprawa El Hassani
2.5. Nieprawidłowości w stosowaniu Karty przez sądy polskie.
Niebezpieczeństwo jej niestosowania w sytuacjach tego wymagających
3. Rola sądów polskich jako sądów unijnych w
procesie stosowania odpowiednich standardów ochrony praw
człowieka
3.1. Znaczenie zasady pierwszeństwa prawa unijnego a rola
sądów krajowych i ich relacja z TSUE i sądami konstytucyjnymi
3.2. Doniosłość poprawnego i zniuansowanego stosowania przez sądy
krajowe unijnych praw podstawowych w kontekście konstytucyjnej ochrony
praw człowieka
Podsumowanie
ROZDZIAŁ III
Trybunał
Konstytucyjny i kontrola prawa obowiązującego w Polsce przez pryzmat
zgodności z gwarancjami praw i wolności człowieka w kontekście unijnym
Wstęp
1. Stosowanie Karty Praw Podstawowych przez Trybunał Konstytucyjny
1.1. Stosunek TK do Karty zanim ta uzyskała moc prawną
1.2. Zmiana stosunku TK do Karty po tym, gdy uzyskała moc prawną
1.3. Potencjalne znaczenie Karty w postępowaniach przed TK
2. TK wobec konfliktu między prawem unijnym a Konstytucją RP
2.1. Kontrola konstytucyjności prawa pierwotnego UE
2.2. Kontrola konstytucyjności prawa polskiego mieszczącego się w
zakresie zastosowania prawa unijnego
2.2.1. Prawo polskie mieszczące się w zakresie zastosowania prawa
unijnego jako prawo polskie tout court
2.2.2. Prawo polskie transponujące prawo unijne a znaczenie unijnych
wzorców kontroli. Pierwsze pytanie prejudycjalne skierowane
przez TK do TSUE
2.2.3. Konsekwencje kontroli konstytucyjności prawa polskiego
mieszczącego się w zakresie zastosowania prawa unijnego dla zgodnego z
Kartą stosowania unijnych praw podstawowych
2.3. Kontrola konstytucyjności bezpośrednio skutecznego prawa
pochodnego UE pod kątem zgodności z konstytucyjnymi gwarancjami praw i
wolności jednostki
2.4. Skutki orzeczenia TK o niezgodności prawa pochodnego UE z prawami
i wolnościami zagwarantowanymi w Konstytucji RP
2.4.1. Zasada pierwszeństwa prawa UE w prawie unijnym i jej
odzwierciedlenie w Konstytucji
2.4.2. Doktryna Foto-Frost
2.4.3. Niedopuszczalność stosowania w Polsce prawa pochodnego UE w
związku z jego niezgodnością z Konstytucją
3. Pytanie prejudycjalne do TSUE jako jedna z metod niekonfliktowego
rozstrzygnięcia potencjalnej kolizji między unijnym a wyższym niż
unijny konstytucyjnym standardem ochrony praw jednostki
Podsumowanie
ROZDZIAŁ IV
Dialog
między TK a TSUE w przedmiocie poszanowania tożsamości konstytucyjnej
RP i składającego się na nią wyższego niż unijny konstytucyjnego
standardu ochrony praw człowieka
Wstęp
1. Powołanie się w pytaniu prejudycjalnym do TSUE na tożsamość
konstytucyjną RP
1.1. Tożsamość konstytucyjna z perspektywy Konstytucji RP i
orzecznictwa TK
1.1.1. Wyrok w sprawie K 32/09
1.1.2. Wewnętrzne znaczenie tożsamości konstytucyjnej RP (dla krajowego
systemu prawnego) i zewnętrzne znaczenie tożsamości konstytucyjnej RP
(w ramach systemu unijnego)
1.2. Tożsamość narodowa/konstytucyjna z perspektywy prawa unijnego i
orzecznictwa TSUE
1.2.1. Sprawa Omega
1.2.2. Sprawa Michaniki (opinia)
1.2.3. Sprawa Sayn-Wittgenstein
1.2.4. Sprawa Runević-Vardyn
1.2.5. Sprawa Las
1.2.6. Sprawa Bogendorff von Wolffersdorff
1.2.7. Sprawa Coman
1.2.8. Sprawy, w których TSUE nie znalazł podstaw do
zastosowania przepisów dotyczących poszanowania tożsamości
narodowej/ konstytucyjnej państw członkowskich
1.2.8.1. Pierwsze przykłady odwołania się TSUE do obowiązku
poszanowania przez Unię tożsamości narodowej/konstytucyjnej państw
członkowskich
1.2.8.2. Przykłady odwołania się TSUE do obowiązku poszanowania przez
Unię tożsamości narodowej/konstytucyjnej państw członkowskich na
gruncie art. 4 ust. 2 TUE
1.2.9.Pytania prejudycjalne trybunałów konstytucyjnych
państw członkowskich dotyczące
obowiązku poszanowania tożsamości narodowej/konstytucyjnej
ich państw
1.2.9.1. Sprawa Gauweiler
1.2.9.2. Saga Taricco na tle sagi Landtova i sprawy Ajos
1.2.10. Obowiązek poszanowania przez Unię tożsamości konstytucyjnej
państw członkowskich i jego dotychczasowe oraz potencjalne konsekwencje
1.3. Art. 4 ust. 2 TUE jako wyjątek od rozumienia art. 53 Karty
przedstawionego przez TSUE w sprawie Melloni
1.3.1. Sprawa Melloni i unijny standard ochrony praw człowieka jako
standard maksymalny w zakresie zastosowania prawa unijnego
1.3.2. Sprawa Melloni a możliwość powołania się na tożsamość
konstytucyjną dla realizacji wyższego niż unijny krajowego standardu
ochrony praw człowieka
1.3.3. Wyjątki od rozumienia art. 53 Karty a inne przepisy unijnego
prawa pierwotnego
2. Ochrona praw człowieka jako dopuszczalny wyjątek od zasady
wzajemnego zaufania w orzecznictwie TSUE
2.1. Sprawa N.S
2.2. Sprawa Pal Aranyosi i Robert Caldararu
3. Szczególna rola sądów w mechanizmie
sekwencyjnego dialogu między TK a TSUE umożliwiającego zapewnienie
przestrzegania w Polsce wyższego niż unijny konstytucyjnego standardu
ochrony praw człowieka
3.1. Rola sądów w mechanizmie sekwencyjnego dialogu odnośnie
do prawa polskiego mieszczącego się w zakresie zastosowania prawa
unijnego
3.2. Rola sądów w mechanizmie sekwencyjnego dialogu odnośnie
do bezpośrednio skutecznego pochodnego prawa unijnego
3.3. Potencjalna rola innych organów w obliczu ewentualnych
trudności ze stosowaniem sekwencyjnego mechanizmu orzekania o
tożsamości konstytucyjnej RP
Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Orzecznictwo
A. Polskie sądy i trybunały
Trybunał Konstytucyjny
Sąd Najwyższy
Sądy powszechne
Sądy administracyjne
B. TSUE
Trybunał Sprawiedliwości UE
Sąd UE
Opinie Rzeczników Generalnych TSUE
C. Europejska Komisja Praw Człowieka
D. ETPCz
E. Sądy i trybunały innych państw
Austriacki Trybunał Konstytucyjny
Belgijski Trybunał Konstytucyjny
Brytyjski Sąd Najwyższy
Czeski Trybunał Konstytucyjny
Duński Sąd Najwyższy
Francuska Rada Konstytucyjna
Hiszpański Trybunał Konstytucyjny
Niemiecki Federalny Trybunał Konstytucyjny
Węgierski Trybunał Konstytucyjny
Włoski Trybunał Konstytucyjny
Niektóre inne źródła
Summary (Protection of a Constitutional Fundamental Rights Standard
Higher than European Union‘s and of Polish Constitutional
Identity. Constitutional Tribunal and Court of Justice of the European
Union: From a Hierarchical Towards a Seąuential Model of Adjudication
510
stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|