ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

SYSTEMY WYCHOWAWCZE GENTRYFIKUJĄCYCH SPOŁECZNOŚCI LOKALNYCH ROZPAD STAGNACJA ROZWÓJ


BARCZYKOWSKA A.

wydawnictwo: WYD UAM , rok wydania 2019, wydanie I

cena netto: 55.45 Twoja cena  52,68 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Systemy wychowawcze gentryfikujących społeczności lokalnych.

Rozpad - stagnacja - rozwój

Monografia wpisuje się w nurt badań nad przemianami środowisk wychowawczych współczesnej Polski.

Przedmiotem zainteresowania autorki stały się dwa środowiska wychowawcze: wieś podmiejska oraz śródmieście wielkiego miasta. Te odmienne byty łączy dokonujący się w nich proces gentryfikacji. Zgromadzony materiał pozwolił odpowiedzieć na pytanie, jakie zmiany zachodzą w systemach wychowawczych gentryfikujących społeczności lokalnych i jakie są ich konsekwencje w wymiarze indywidualnym, lokalnym oraz społecznym. Warto zaznaczyć, że jest to pierwsza praca pedagogiczna, w której podjęto wątek gentryfikacji, dostrzegając w niej istotną zmienną procesów socjalizacji i wychowania.

Wstęp

1. Systemy wychowawcze w perspektywie nauk społecznych i humanistycznych
1.1. System jako przedmiot poznania naukowego
1.2. Systemy wychowawcze jako szczególne (pod)systemy społeczne
1.3. Systemy wychowawcze w perspektywie historyczno-teoretycznej
1.3.1. Systemy wychowawcze w perspektywie funkcjonalno-strukturalnej
1.3.2. Konstruktywizm strukturalistyczny o systemach wychowawczych
1.3.3. Poststrukturalistyczna wizja systemów wychowawczych Michela Foucaulta
1.3.4. Postmoderniści wobec systemów wychowawczych

2. Społeczność lokalna jako płaszczyzna aktualizowania się systemu wychowawczego
2.1. Lokalne konteksty procesów wychowawczych
2.2. Środowisko wychowawcze w ujęciu systemowym
2.3. Portrety wybranych środowisk wychowawczych współczesnej Polski
2.3.1. Wsie popegeerowskie
2.3.2. Wsie podmiejskie
2.3.3. Śródmiejskie enklawy biedy
2.3.4. Spółdzielcze osiedla mieszkaniowe
2.3.5. Osiedla grodzone

3. Proces gentryfikacji jako czynnik przekształceń przestrzeni fizycznej, społecznej i symbolicznej - perspektywa socjopedagogiczna
3.1. Początki refleksji naukowej nad procesami gentryfikacji
3.2. Przestrzenie i aktorzy gentryfikacji w perspektywie socjopedagogicznej
3.2.1. Śródmiejskie obszary kulturowo zaniedbane jako przestrzeń procesów gentryfikacji
3.2.2. Greentryfikacja, czyli gentryfikacja terenów podmiejskich i wiejskich
3.2.3. Autochtoni i gentryfierzy - próba charakterystyki 
3.3. Od wykluczenia do rozwoju? Strategie i konsekwencje procesu gentryfikacji. Próba oceny z perspektywy socjopedagogicznej
3.4. Procesy gentryfikacji w Europie Środkowo-Wschodniej

4. Systemy wychowawcze wobec procesów gentryfikacji - metodologiczne podstawy pracy
4.1. O zasadności prowadzenia badań systemowych
4.2. Cele, problemy, przyjęty model badawczy. Charakterystyka zmiennych
4.3. Metody i techniki badań
4.4. Uzasadnienie wyboru miejsca badań
4.4.1. Golęczewo - od wsi wzorcowej do wsi rezydencjalnej
4.4.2. Śródmieście - od podmiejskich osad do "serca" miasta
4.5. Dobór i charakterystyka próby badawczej. Przebieg i organizacja badań

5. Systemy wychowawcze gentryfikujących społeczności lokalnych w świetle badań własnych
5.1. Przejawy i charakter procesu gentryfikacji w badanych obszarach
5.1.1. Przekształcenia społeczno-demograficzne
5.1.2. Przekształcenia fizyczno-funkcjonalne
5.1.3. Przekształcenia kulturalno-symboliczne
5.2. Struktura i funkcjonalność systemów wychowawczych gentryfikujących obszarów: śródmiejskiego i podmiejskiej wsi
5.2.1. Podsystem socjalizacji pierwotnej
5.2.1.1. Rodziny gentryfierów i rdzennych mieszkańców jako pierwotne ogniwo socjalizacji
5.2.1.2. Relacje rówieśnicze w gentryfikujących społecznościach lokalnych
5.2.1.3. Sąsiedztwo w gentryfikujących społecznościach lokalnych
5.2.2. Podsystem kształcenia, selekcji i preorientacji zawodowej
5.2.3. Podsystem wsparcia i pomocy
5.2.4. Podsystem kontroli społecznej
5.2.5. Podsystem organizacji czasu wolnego dzieci i młodzieży
5.3. Znaczenie i konsekwencje procesu gentryfikacji dla badanych systemów wychowawczych w opiniach ich użytkowników
5.4. Między socjalizacją wspólnotową a indywidualistyczną - ocena funkcjonowania systemów wychowawczych gentryfikujących społeczności lokalnych

Zakończenie
Bibliografia
Spis fotografii
Spis map
Spis schematów
Spis wykresów
Spis tabel
Socialization systems in local communities undergoing gentrification.
Collapse - stagnation - development (Summary)

458 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka



Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022