ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

EKONOMIKA PRZESTRZENI TURYSTYCZNEJ ZARYS TEORII


SZADZIŃSKI S. S.

wydawnictwo: WYD UAM , rok wydania 2019, wydanie I

cena netto: 40.40 Twoja cena  38,38 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Ekonomika przestrzeni turystycznej

Zarys teorii

Naukowym problemem pracy jest teoria ekonomiki przestrzeni turystycznej rozumiana jako teoria kreowania i kształtowania takiej przestrzeni. Inaczej niż w podażowym podejściu tradycyjnej urbanistyki, sedno problemu stanowi ustalenie w przestrzeni turystycznej bilansu równowagi występujących w niej popytowych i podażowych turystycznych składników. Pozwala to na kreowanie i kształtowanie zoptymalizowanej przestrzeni turystycznej w respekcie dla determinizmu walorystycznego oraz postulatu zrównoważonego i trwałego rozwoju gospodarki turystycznej. Metodologia ekonomiki przestrzeni turystycznej jest interdyscyplinarna. Syntezę spójnego zastosowania rozmaitych w ich genezie i funkcji metod do kreowania i kształtowania przestrzeni turystycznej stanowi model zintegrowanego planowania i projektowania operacyjnej podprzestrzeni recepcji turystów.

Praktycznym problemem pracy jest wskazanie możliwości zastosowania teorii ekonomiki przestrzeni turystycznej w inżynierii tej dyscypliny, w planowaniu i projektowaniu takiej przestrzeni. Dualna, naukowa i praktyczna użyteczność pracy czyni jej adresatami szerokie spektrum badaczy i dydaktyków nauki, studentów oraz praktyków gospodarowania przestrzenią turystyczną i gospodarowania w tej przestrzeni.

1. Wprowadzenie - charakterystyka pracy
1.1. problemy pracy: naukowy i praktyczny
1.2. Literatura przedmiotu - przegląd krytyczny
1.3. Metoda
1.4. Struktura

2. Ekonomika przestrzeni turystycznej - podstawy metodologiczne
2.1. Zagospodarowanie turystyczne
2.1.1. Definicje sprawozdawcze: typologia, krytyczna analiza
2.1.2. Definicja projektująca
2.2. Ekonomika przestrzeni turystycznej
2.2.1. Definicja, przedmiot i cel
2.2.2. Nauka
2.2.2.1. Miejsce w systemie nauk
2.2.2.2. Metodologia
2.2.2.2.1. Metodologia ogólna
2.2.2.2.2. Adaptowalne teorie i metody innych dyscyplin nauki
2.2.2.2.2.1. Metody ekonomiczne
2.2.2.2.2.2. Metody urbanistyczne
2.2.2.2.2.3. Teorie i metody geograficzne
2.2.2.2.2.3.1. Teorie przestrzeni geograficznej
2.2.2.2.2.3.2. Teorie przestrzeni turystycznej
2.2.2.2.2.3.2.1. Modele systemu
2.2.2.2.2.3.2.2. Modele struktury
2.2.2.2.2.3.2.3. Modele ewolucji
2.2.2.2.3. Metody własne
2.2.3. Praktyka
2.2.3.1. Inżynieria ekonomiki przestrzeni turystycznej - definicja, przedmiot, cel
2.2.3.2. Związek i proces metodologiczny nauka - praktyka. Metodologia praktyki

3. Przestrzeń turystyczna - przedmiot ekonomiki przestrzeni turystycznej
3.1. Definicja
3.2. Natura ontyczna
3.3. Struktura funkcjonalna i terytorialna. Terytorialne poziomy operacyjne
3.4. Atrybuty
3.5. Zmienność

4. Popyt turystyczny w przestrzeni turystycznej
4.1. Turysta
4.2. Potrzeby turysty oraz źródła ich zaspokojenia w przestrzeni turystycznej
4.3. Definicja i rola popytu turystycznego
4.4. Czynniki popytu turystycznego
4.5. Diagnozowanie i prognozowanie
4.6. Planowanie i projektowanie

5. Podaż turystyczna w przestrzeni turystycznej
5.1. Definicje i wprowadzenie do problemu
5.2. Walory turystyczne
5.2.1. Natura ontyczna
5.2.2. Determinizm walorystyczny - naczelna zasada metodologii gospodarki turystycznej
5.2.3. Racjonalne gospodarowanie
5.2.3.1. Typologia
5.2.3.2. Identyfikacja
5.2.3.3. Atrakcyjność i jej ocena
5.2.3.4. Stan i nim zarządzanie
5.2.3.4.1. Udział we wprowadzaniu zmian pożądanych
5.2.3.4.1.1. Przystosowanie
5.2.3.4.1.2. Tworzenie
5.2.3.4.2. Udział w przeciwdziałaniu zmianom szkodliwym
5.2.3.4.2.1. Czynniki i skutki zmian szkodliwych. Syndrom modliszki
5.2.3.4.2.2. Przeciwdziałanie czynnikom szkodliwych zmian stanu
5.2.3.4.2.2.1. Zapobieganie
5.2.3.4.2.2.2. Ochrona
5.2.3.4.2.3. Przeciwdziałanie skutkom działania czynników szkodliwych zmian stanu - odtwarzanie: istnienia, atrakcyjności
5.3. Infrastruktura turystyczna
5.3.1. Typologia funkcjonalna
5.3.1.1. Infrastruktura organizacji podróży
5.3.1.2. Infrastruktura transportowa
5.3.1.3. Infrastruktura motywacyjna
5.3.1.4. Infrastruktura egzystencjalna
5.3.1.4.1. Infrastruktura noclegowa
5.3.1.4.2. Infrastruktura żywieniowa
5.3.1.4.3. Infrastruktura towarzysząca
5.3.1.5. Wielofunkcyjny zespół obiektów infrastruktury turystycznej
5.3.2. Trend globalny
5.4. Usługi turystyczne
5.5. Terytorialny produkt turystyczny
5.5.1. Definicja
5.5.2. Czynniki popytu
5.5.3. Atrakcyjność
5.5.3.1. Atrakcyjność immanentna
5.5.3.1.1. Definicja i struktura
5.5.3.1.2. Spirala atrakcyjności
5.5.3.2. Atrakcyjność względna - konkurencyjność
5.5.4. Klaster turystyczny

6. Bilans równowagi: podaż turystyczna - popyt turystyczny w przestrzeni turystycznej - fundamentalny problem ekonomiki przestrzeni turystycznej
6.1. Kryteria optymalizacji bilansu w podprzestrzeni recepcji turystów
6.1.1. Determinizm walorystyczny
6.1.2. Zrównoważony i trwały rozwój gospodarki turystycznej
6.2. Instrumenty ustalenia bilansu równowagi w przestrzeni obszaru turystycznego
6.2.1. Instrumenty ustalenia zrównoważonego rozwoju gospodarki turystycznej - optymalizacji systemu i struktury przestrzeni obszaru turystycznego
6.2.1.1. Instrumenty planistyczne
6.2.1.1.1. Metody optymalizacji systemu
6.2.1.1.2. Metoda optymalizacji struktury
6.2.2. Instrumenty ustalenia trwałego rozwoju gospodarki turystycznej - optymalizacji ewolucji przestrzeni obszaru turystycznego
6.2.2.1. Instrumenty planistyczne
6.2.2.2. Instrument ekonomiczny
6.2.3. Instrumenty prawne ustalenia bilansu równowagi
6.3. Model zintegrowanego planowania i projektowania operacyjnej podprzestrzeni recepcji turystów

Posłowie
Literatura przedmiotu
Spis rycin
Spis tabel
Summary

328 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka


Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022