|
DZIECKO W PRZESTRZENIACH JĘZYKA WYBRANE KONTEKSTY TEORETYCZNE WYBRANE PERSPEKTYWY PRAKTYCZNE
KUSZAK K. RED. wydawnictwo: WYD UAM , rok wydania 2018, wydanie Icena netto: 58.00 Twoja cena 55,10 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Dziecko
w przestrzeniach języka
Wybrane konteksty
teoretyczne – wybrane perspektywy praktyczne
Język
fascynuje naukowców reprezentujących różne
dyscypliny i subdyscypliny naukowe. Inspiruje teoretyków,
którzy z różnych perspektyw (przyjętych koncepcji
teoretycznych), za pomocą różnych metod, technik i narzędzi
badają rzeczywistość języka. Jest też inspiracją dla
praktyków odpowiedzialnych za tworzenie środowiska
sprzyjającego rozwijaniu kompetencji językowych i komunikacyjnych
osób w różnym wieku, z różnymi
indywidualnymi potrzebami i możliwościami korzystania z tego narzędzia
porozumiewania się z innymi ludźmi. Szczególnie inspirujący
wydaje się język dziecka, które przejmuje i nasiąka tym
wszystkim, co dzieje się wokół, tym, co nowe, co
wartościowe, i tym, co niekoniecznie jest pożądane, ale dostępne dla
dziecka. Język dziecka jest fascynujący, ponieważ dziecko nie tylko
przyswaja sam język, poznaje też, co za jego pomocą można wyrazić,
sprawdza „granice swojego języka”. W specyficzny
sposób korzysta z możliwości, jakie daje to narzędzie
pozwalające na wyrażanie myśli, odzwierciedlanie przeżyć, doświadczeń,
komunikację z innymi ludźmi. Dziecko bawi się słowami, eksperymentuje,
łączy słowa niejako wbrew lub na przekór zasadom, po to, by
wyrazić to, co chce. Z tej właśnie fascynacji językiem,
różnymi jego aspektami zrodziła się idea powstania książki.
Autorzy tekstów reprezentują różne dyscypliny i
subdyscypliny naukowe oraz praktykę edukacyjną. Wspólnie
podejmują wysiłek przedstawienia wybranych zagadnień języka i języka
dziecka. Dzielą się swoimi poszukiwawczymi fascynacjami, wynikami
badań, rezultatami doświadczeń praktycznych, sytuując swoje rozważania
w jednej z dwóch perspektyw: teoretycznej lub praktycznej.
Zaprezentowane ujęcia: języka, komunikacji i języka dziecka są
propozycjami uwzględniającymi aktualny stan badań i najnowszą wiedzę
interdyscyplinarną dotyczącą zagadnień języka. Obejmują refleksją
aktualne wątki, wśród których mieszczą się m.in.
zagadnienia historii języka, inferencji języka, roli języka w procesie
aktualnej i przyszłej komunikacji, dwujęzyczności i wielojęzyczności,
specjalnych potrzeb edukacyjnych, języka migowego, języka literatury,
filmu, języka emocji itp. Rozważania autorów nie wyczerpują
zagadnienia, lecz otwierają nowe pola do analiz teoretycznych, dociekań
badawczych, działań praktycznych nad językiem. Inspirują do dyskusji
nad przeszłością, teraźniejszością i przyszłością języka
(języków) dziecka. Inspirując, pozostawiają przestrzeń do
kolejnych naukowych spotkań i dyskusji
318
stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|