|
KONCEPCJA RESPONSIBILITY TO PROTECT ASPEKTY KONSTYTUCYJNOPRAWNE
LEWANDOWSKI T. A. wydawnictwo: WYD UAM , rok wydania 2017, wydanie Icena netto: 63.35 Twoja cena 60,18 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Koncepcja
responsibility to protect
Aspekty konstytucyjnoprawne
W
publikacji przedstawiono analizę konstytucyjnoprawnego wymiaru
koncepcji „responsibility to protect”
(odpowiedzialności za ochronę) przeprowadzoną w dwojaki
sposób. Z wewnętrznego punktu widzenia odpowiedzialność za
ochronę może nieść ze sobą implikacje dla porządków
konstytucyjnych państw w zakresie sposobu wykonywania przez nie
wynikającej z suwerenności odpowiedzialności za ochronę ludności przed
masowymi zbrodniami. W książce podjęto próbę odpowiedzi na
pytania o uzasadnienie oraz prawne konsekwencje tej odpowiedzialności,
w szczególności o wpływ takiego rozumienia suwerenności na
jej relację z zasadą ochrony praw człowieka. Z zewnętrznego punktu
widzenia odpowiedzialność za ochronę może wpływać na prawo
konstytucyjne państw, które jako członkowie społeczności
międzynarodowej asystują w zapobieganiu lub reagują na masowe zbrodnie
popełniane w innych państwach. W przypadku uregulowań konstytucyjnych
RP, analizie tej podlega konstytucyjnoprawne uzasadnienie udziału w
realizacji odpowiedzialności społeczności międzynarodowej z
uwzględnieniem interesu narodowego Polski oraz to, jakie podmioty i na
jakich zasadach powinny decydować o takim udziale.
Wykaz
skrótów
Wstęp
Rozdział 1
GENEZA
I ZAKRES KONCEPCJI RESPONSIBLITY TO PROTECT
1.1. Problematyka tzw. interwencji humanitarnej
1.2. Projekt koncepcji responsibility to protect według Międzynarodowej
Komisji ds. Interwencji i Suwerenności Państwa
1.3. Koncepcja responsibility to protect na forum Organizacji
Narodów Zjednoczonych
1.3.1. Przyjęcie koncepcji responsibility to protect na forum ONZ
1.3.2. Treść koncepcji responsibility to protect według Dokumentu
Końcowego Szczytu Światowego z 2005 r
1.3.3. Interpretacja koncepcji responsibility to protect przez
Sekretarza Generalnego ONZ
1.4. Zakres zastosowania koncepcji responsibility to protect
1.4.1. Ludobójstwo
1.4.2. Zbrodnie przeciwko ludzkości
1.4.3. Zbrodnie wojenne
1.4.4. Czystki etniczne
1.5. Przykłady odwołania się do responsibility to protect
1.5.1. Libia
1.5.2. Syria
1.6. Responsibility while protecting - alternatywne ujęcie
responsibility to protect
1.7. Status prawny responsibility to protect
Rozdział 2
SUWERENNOŚĆ
JAKO ODPOWIEDZIALNOŚĆ PAŃSTWA
2.1. Pojęcie suwerenności
2.2. Suwerenność a prawa człowieka
2.2.1. Suwerenność i prawa człowieka jako wartości globalne
2.2.2. Wykonywanie suwerenności w oparciu o prawa człowieka
2.3. Traktowanie suwerenności jako odpowiedzialności
2.4. Suwerenność jako odpowiedzialność kierunkowa
2.5. Suwerenność jako odpowiedzialność prospektywna
2.5.1. Obowiązki państwa wynikające z suwerenności pojmowanej jako
odpowiedzialność
2.5.2. Konstytucyjne gwarancje wykonywania suwerenności pojmowanej jako
odpowiedzialność
2.6. Suwerenność jako odpowiedzialność retrospektywna
Rozdział 3
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
SPOŁECZNOŚCI MIĘDZYNARODOWEJ W RAMACH RESPONSIBILITY TO PROTECT
3.1. Społeczność międzynarodowa jako podmiot odpowiedzialny w ramach
koncepcji responsibility to protect
3.2. Odpowiedzialność Organizacji Narodów Zjednoczonych w
ramach koncepcji responsibility to protect
3.2.1. Odpowiedzialność Rady Bezpieczeństwa w ramach koncepcji
responsibility to protect
3.2.1.1. Granice uznania Rady Bezpieczeństwa w zakresie wykonywania
odpowiedzialności społeczności międzynarodowej w ramach responsibility
to protect
3.2.1.2. Prawo weta stałych członków Rady Bezpieczeństwa a
realizacja odpowiedzialności społeczności międzynarodowej w ramach
responsibility to protect
3.2.1.3. Propozycje ograniczenia wykonywania prawa weta w przypadkach
reagowania na masowe zbrodnie
3.2.2. Odpowiedzialność pozostałych organów ONZ w ramach
koncepcji responsibility to protect
3.2.3. Specjalni Doradcy Sekretarza Generalnego ds. Zapobiegania
Ludobójstwu oraz ds. Responsibility to Protect
3.2.4. Inicjatywa Rights Up Front
3.3. Odpowiedzialność organizacji regionalnych w ramach koncepcji
responsibility to protect
3.3.1. Odpowiedzialność Unii Afrykańskiej w ramach koncepcji
responsibility to protect
3.3.2. Odpowiedzialność Unii Europejskiej w ramach koncepcji
responsibility to protect
3.4. Zakres i formy realizacji obowiązków społeczności
międzynarodowej w ramach koncepcji responsibility to protect
3.4.1. Obowiązki społeczności międzynarodowej w ramach II filaru
responsibility to protect
3.4.2. Obowiązki społeczności międzynarodowej w ramach III filaru
responsibility to protect
3.5. Obowiązki państw w ramach II i III filaru responsibility to protect
3.6. Uzasadnienie udziału państwa w wykonywaniu odpowiedzialności
społeczności międzynarodowej
3.6.1. Uzasadnienie prawne
3.6.2. Uzasadnienie moralne
3.6.3. Uzasadnienie polityczne
Rozdział 4
UWARUNKOWANIA
REALIZACJI II I III FILARU RESPONSIBILITY TO PROTECT PRZEZ
RZECZPOSPOLITĄ POLSKĄ
4.1. Podstawy prawne udziału Rzeczypospolitej Polskiej w realizacji II
i III filaru responsibility to protect
4.2. Responsibility to protect a interes narodowy Rzeczypospolitej
Polskiej
4.2.1. Pojęcie interesu narodowego Rzeczypospolitej Polskiej
4.2.2. Decydowanie o udziale w realizacji II i III filaru
responsibility to protect w oparciu o interes narodowy Rzeczypospolitej
Polskiej
4.3. Responsibility to protect a funkcje i zadania Sił Zbrojnych RP
4.4. Procedura decydowania o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w
realizacji II i III filaru responsibility to protect
4.5. Parlamentarna kontrola nad realizacją II i III filaru
responsibility to protect
4.5.1. Parlamentarna autoryzacja użycia sił zbrojnych w modelu
niemieckim
4.5.2. Parlamentarna autoryzacja użycia sił zbrojnych w modelu
brytyjskim
4.5.3. Wnioski de lege ferenda na temat parlamentarnego udziału w
autoryzacji użycia Sił Zbrojnych RP
4.6. Odpowiedzialność Rzeczypospolitej Polskiej za zgodne z prawem
wykonywanie obowiązków w ramach II i III filaru
responsibility to protect
4.6.1. Obowiązek zapewnienia powszechności korzystania z praw i
wolności człowieka w kontekście realizacji II i III filaru
responsibility to protect
4.6.2. Odpowiedzialność za realizację II i III filaru responsibility to
protect w ramach operacji międzynarodowych autoryzowanych przez Radę
Bezpieczeństwa
4.6.3. Odpowiedzialność za bezpieczeństwo własnego personelu
realizującego II i III filar responsibility to protect
4.7. Dopuszczalność derogacji praw człowieka w sytuacji zagranicznych
operacji wojskowych?
Zakończenie
Bibliografia
A. Źródła prawa
B. Dokumenty organizacji międzynarodowych
C. Orzecznictwo
D. Literatura przedmiotu
E. Inne źródła
F. Prasa
The Concept od Responsibility to Protect. Legal and Constitutional
Aspects
Summary
276
stron, Format: 16.9x23.6, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|