ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 63.35 60,18   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

KONCEPCJA RESPONSIBILITY TO PROTECT ASPEKTY KONSTYTUCYJNOPRAWNE


LEWANDOWSKI T. A.

wydawnictwo: WYD UAM , rok wydania 2017, wydanie I

cena netto: 63.35 Twoja cena  60,18 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Koncepcja responsibility to protect

Aspekty konstytucyjnoprawne

W publikacji przedstawiono analizę konstytucyjnoprawnego wymiaru koncepcji „responsibility to protect” (odpowiedzialności za ochronę) przeprowadzoną w dwojaki sposób. Z wewnętrznego punktu widzenia odpowiedzialność za ochronę może nieść ze sobą implikacje dla porządków konstytucyjnych państw w zakresie sposobu wykonywania przez nie wynikającej z suwerenności odpowiedzialności za ochronę ludności przed masowymi zbrodniami. W książce podjęto próbę odpowiedzi na pytania o uzasadnienie oraz prawne konsekwencje tej odpowiedzialności, w szczególności o wpływ takiego rozumienia suwerenności na jej relację z zasadą ochrony praw człowieka. Z zewnętrznego punktu widzenia odpowiedzialność za ochronę może wpływać na prawo konstytucyjne państw, które jako członkowie społeczności międzynarodowej asystują w zapobieganiu lub reagują na masowe zbrodnie popełniane w innych państwach. W przypadku uregulowań konstytucyjnych RP, analizie tej podlega konstytucyjnoprawne uzasadnienie udziału w realizacji odpowiedzialności społeczności międzynarodowej z uwzględnieniem interesu narodowego Polski oraz to, jakie podmioty i na jakich zasadach powinny decydować o takim udziale.

Wykaz skrótów
Wstęp

Rozdział 1
GENEZA I ZAKRES KONCEPCJI RESPONSIBLITY TO PROTECT
1.1. Problematyka tzw. interwencji humanitarnej
1.2. Projekt koncepcji responsibility to protect według Międzynarodowej Komisji ds. Interwencji i Suwerenności Państwa
1.3. Koncepcja responsibility to protect na forum Organizacji Narodów Zjednoczonych
1.3.1. Przyjęcie koncepcji responsibility to protect na forum ONZ
1.3.2. Treść koncepcji responsibility to protect według Dokumentu Końcowego Szczytu Światowego z 2005 r
1.3.3. Interpretacja koncepcji responsibility to protect przez Sekretarza Generalnego ONZ
1.4. Zakres zastosowania koncepcji responsibility to protect
1.4.1. Ludobójstwo
1.4.2. Zbrodnie przeciwko ludzkości
1.4.3. Zbrodnie wojenne
1.4.4. Czystki etniczne
1.5. Przykłady odwołania się do responsibility to protect
1.5.1. Libia
1.5.2. Syria
1.6. Responsibility while protecting - alternatywne ujęcie responsibility to protect
1.7. Status prawny responsibility to protect

Rozdział 2
SUWERENNOŚĆ JAKO ODPOWIEDZIALNOŚĆ PAŃSTWA
2.1. Pojęcie suwerenności
2.2. Suwerenność a prawa człowieka
2.2.1. Suwerenność i prawa człowieka jako wartości globalne
2.2.2. Wykonywanie suwerenności w oparciu o prawa człowieka
2.3. Traktowanie suwerenności jako odpowiedzialności
2.4. Suwerenność jako odpowiedzialność kierunkowa
2.5. Suwerenność jako odpowiedzialność prospektywna
2.5.1. Obowiązki państwa wynikające z suwerenności pojmowanej jako odpowiedzialność
2.5.2. Konstytucyjne gwarancje wykonywania suwerenności pojmowanej jako odpowiedzialność
2.6. Suwerenność jako odpowiedzialność retrospektywna

Rozdział 3
ODPOWIEDZIALNOŚĆ SPOŁECZNOŚCI MIĘDZYNARODOWEJ W RAMACH RESPONSIBILITY TO PROTECT
3.1. Społeczność międzynarodowa jako podmiot odpowiedzialny w ramach koncepcji responsibility to protect
3.2. Odpowiedzialność Organizacji Narodów Zjednoczonych w ramach koncepcji responsibility to protect
3.2.1. Odpowiedzialność Rady Bezpieczeństwa w ramach koncepcji responsibility to protect
3.2.1.1. Granice uznania Rady Bezpieczeństwa w zakresie wykonywania odpowiedzialności społeczności międzynarodowej w ramach responsibility to protect
3.2.1.2. Prawo weta stałych członków Rady Bezpieczeństwa a realizacja odpowiedzialności społeczności międzynarodowej w ramach responsibility to protect
3.2.1.3. Propozycje ograniczenia wykonywania prawa weta w przypadkach reagowania na masowe zbrodnie
3.2.2. Odpowiedzialność pozostałych organów ONZ w ramach koncepcji responsibility to protect
3.2.3. Specjalni Doradcy Sekretarza Generalnego ds. Zapobiegania Ludobójstwu oraz ds. Responsibility to Protect
3.2.4. Inicjatywa Rights Up Front
3.3. Odpowiedzialność organizacji regionalnych w ramach koncepcji responsibility to protect
3.3.1. Odpowiedzialność Unii Afrykańskiej w ramach koncepcji responsibility to protect
3.3.2. Odpowiedzialność Unii Europejskiej w ramach koncepcji responsibility to protect
3.4. Zakres i formy realizacji obowiązków społeczności międzynarodowej w ramach koncepcji responsibility to protect
3.4.1. Obowiązki społeczności międzynarodowej w ramach II filaru responsibility to protect
3.4.2. Obowiązki społeczności międzynarodowej w ramach III filaru responsibility to protect
3.5. Obowiązki państw w ramach II i III filaru responsibility to protect
3.6. Uzasadnienie udziału państwa w wykonywaniu odpowiedzialności społeczności międzynarodowej
3.6.1. Uzasadnienie prawne
3.6.2. Uzasadnienie moralne
3.6.3. Uzasadnienie polityczne

Rozdział 4
UWARUNKOWANIA REALIZACJI II I III FILARU RESPONSIBILITY TO PROTECT PRZEZ RZECZPOSPOLITĄ POLSKĄ
4.1. Podstawy prawne udziału Rzeczypospolitej Polskiej w realizacji II i III filaru responsibility to protect
4.2. Responsibility to protect a interes narodowy Rzeczypospolitej Polskiej
4.2.1. Pojęcie interesu narodowego Rzeczypospolitej Polskiej
4.2.2. Decydowanie o udziale w realizacji II i III filaru responsibility to protect w oparciu o interes narodowy Rzeczypospolitej Polskiej
4.3. Responsibility to protect a funkcje i zadania Sił Zbrojnych RP
4.4. Procedura decydowania o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w realizacji II i III filaru responsibility to protect
4.5. Parlamentarna kontrola nad realizacją II i III filaru responsibility to protect
4.5.1. Parlamentarna autoryzacja użycia sił zbrojnych w modelu niemieckim
4.5.2. Parlamentarna autoryzacja użycia sił zbrojnych w modelu brytyjskim
4.5.3. Wnioski de lege ferenda na temat parlamentarnego udziału w autoryzacji użycia Sił Zbrojnych RP
4.6. Odpowiedzialność Rzeczypospolitej Polskiej za zgodne z prawem wykonywanie obowiązków w ramach II i III filaru responsibility to protect
4.6.1. Obowiązek zapewnienia powszechności korzystania z praw i wolności człowieka w kontekście realizacji II i III filaru responsibility to protect
4.6.2. Odpowiedzialność za realizację II i III filaru responsibility to protect w ramach operacji międzynarodowych autoryzowanych przez Radę Bezpieczeństwa
4.6.3. Odpowiedzialność za bezpieczeństwo własnego personelu realizującego II i III filar responsibility to protect
4.7. Dopuszczalność derogacji praw człowieka w sytuacji zagranicznych operacji wojskowych?

Zakończenie

Bibliografia
A. Źródła prawa
B. Dokumenty organizacji międzynarodowych
C. Orzecznictwo
D. Literatura przedmiotu
E. Inne źródła
F. Prasa

The Concept od Responsibility to Protect. Legal and Constitutional Aspects
Summary

276 stron, Format: 16.9x23.6, oprawa miękka


Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022