ksiazki24h.pl
wprowad¼ w³asne kryteria wyszukiwania ksi±¿ek: (jak szukaæ?)
Twój koszyk:   1 egz. / 29.45 27,98   zamówienie wysy³kowe >>>
Strona g³ówna > opis ksi±¿ki

PRZEZWYCIʯENIE STATUSOWEJ DETERMINACJI KARIER SZKOLNYCH


SMULCZYK M.

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2019, wydanie I

cena netto: 29.45 Twoja cena  27,98 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka

Przezwyciê¿enie statusowej determinacji karier szkolnych

W prezentowanej ksi±¿ce rozwa¿ania teoretyczne oraz podporz±dkowane im pytania i hipotezy badawcze s± zwi±zane ze zjawiskiem academic resilience, definiowanym jako zwiêkszone prawdopodobieñstwo sukcesu w szkole mimo do¶wiadczania przeciwno¶ci spowodowanych przez przypisane cechy jednostki, jej warunki ¿yciowe i prze¿ycia. Uczniowie okre¶lani jako academic resilient utrzymuj± wysoki poziom osi±gniêæ szkolnych pomimo obecno¶ci stresuj±cych warunków i wydarzeñ w trakcie nauki. W pracy przedstawiono nowe podej¶cie do analizy zjawiska academic resilience, w którym uwzglêdniono nie tylko status spo³eczny, wyniki egzaminów zewnêtrznych oraz ró¿nice indywidualne miêdzy uczniami, ale równie¿ ich ¶cie¿kê edukacyjn±. Zjawisko academic resilience jest ujmowane jako czynnik odgrywaj±cy rolê w procesach ruchliwo¶ci spo³ecznej oraz procesach selekcji do szkó³ ponadgimnazjalnych.

Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny. W czê¶ci teoretycznej opisano teorie odnosz±ce siê do procesów ruchliwo¶ci w kontek¶cie edukacji oraz wp³ywu statusu przypisanego na osi±gniêcia szkolne. Zaprezentowano równie¿ sposoby przezwyciê¿enia wp³ywów statusowych oraz przyk³ady interwencji wobec determinizmu statusowego. Przedstawiono ponadto koncepcjê resilience i jedn± z jej odmian – academic resilience. Czê¶æ badawcza pracy zawiera analizy empiryczne odpowiadaj±ce na dwa pytania badawcze: jaki jest zakres zjawiska academic resilience i jakie czynniki indywidualne i ¶rodowiskowe s± skorelowane z edukacyjn± ruchliwo¶ci± w górê?

Dane wykorzystane w badaniu pochodz± z projektu „¦cie¿ki rozwoju edukacyjnego – szko³y ponadgimnazjalne”. W badaniu wziê³o udzia³ 5923 uczniów ze 100 liceów ogólnokszta³c±cych, 60 ¶rednich szkó³ zawodowych oraz 40 zasadniczych szkó³ zawodowych. Badanie mia³o charakter panelowy. Wykorzystano w nim narzêdzia do pomiaru umiejêtno¶ci (egzaminy zewnêtrzne), narzêdzia psychologiczne oraz kwestionariusze ucznia z badania PISA (Programme for International Student Assessment).

Uzyskane wyniki poszerzy³y wiedzê na temat oddzia³ywania wyników statusowych na osi±gniêcia szkolne. Dziêki analizie skali znaczenia czynników statusowych i wyró¿nionej grupie resilient uzyskano wsparcie dla g³ównej tezy, mówi±cej, ¿e zjawisko academic resilience wystêpuje i ma znaczenie w procesach przej¶cia miêdzy etapami edukacyjnymi.

Wstêp  7

R O Z D Z I A £ 1 . Edukacja a procesy ruchliwo¶ci spo³ecznej. 11
1.1. Ruchliwo¶æ spo³eczna – charakterystyka zjawiska. 11
1.2. Ruchliwo¶æ spo³eczna a edukacja. 14
1.3. Nierówno¶ci edukacyjne a stabilno¶æ struktury spo³ecznej. 15
1.4. Pochodzenie spo³eczne i poziom wykszta³cenia a procesy ruchliwo¶ci. 18
1.5. Ruchliwo¶æ spo³eczna – edukacja – merytokracja 22
1.6. Badania z zakresu edukacji i procesów ruchliwo¶ci spo³ecznej  24
1.7. Podsumowanie  27

R O Z D Z I A £ 2 . Wp³yw przypisanego statusu ucznia na przebieg karier szkolnych  30
2.1. Rola statusu spo³eczno-ekonomicznego w badaniach edukacyjnych  30
2.2. Relacja miêdzy SES a osi±gniêciami szkolnymi . 32
2.3. Pomiar statusu przypisanego – propozycja z badania PISA  37
2.4. Socjoekonomiczne nierówno¶ci a edukacja . 40
2.5. Mechanizmy wp³ywu SES na osi±gniêcia szkolne . 44
2.6. SES a procesy selekcyjne w szkole  60
2.7. Egzaminy zewnêtrzne jako mechanizm selekcji  67
2.8. Podsumowanie  69

R O Z D Z I A £ 3 . Przezwyciê¿enie determinizmu statusowego karier szkolnych  72
3.1. Stan badañ nad przezwyciê¿eniem determinacji statusowej osi±gniêæ szkolnych  73
3.2. Resilience – charakterystyka fenomenu skutecznej adaptacji  79
3.3. Od resilience do academic resilience . 87

R O Z D Z I A £ 4 . W poszukiwaniu academic resilience w polskim systemie o¶wiaty – badania w³asne . 105
4.1. Pytania i hipotezy badawcze . 105
4.2. Metodologia badania „¦cie¿ki rozwoju edukacyjnego m³odzie¿y – szko³y pogimnazjalne”  106
4.3. Przezwyciê¿enie determinacji statusowej – analiza wystêpowania i korelatów academic resilience . 116
4.4. Podsumowanie i wnioski koñcowe . 128

Bibliografia  133
Spis rysunków  150
Spis tabel . 151

152 strony, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miêkka



Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.

 
Wszelkie prawa zastrze¿one PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022