|
PRZEZWYCIʯENIE STATUSOWEJ DETERMINACJI KARIER SZKOLNYCH
SMULCZYK M. wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 29.45 Twoja cena 27,98 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka Przezwyciê¿enie
statusowej determinacji karier szkolnych
W
prezentowanej ksi±¿ce rozwa¿ania teoretyczne oraz podporz±dkowane im
pytania i hipotezy badawcze s± zwi±zane ze zjawiskiem academic
resilience, definiowanym jako zwiêkszone prawdopodobieñstwo sukcesu w
szkole mimo do¶wiadczania przeciwno¶ci spowodowanych przez przypisane
cechy jednostki, jej warunki ¿yciowe i prze¿ycia. Uczniowie okre¶lani
jako academic resilient utrzymuj± wysoki poziom osi±gniêæ szkolnych
pomimo obecno¶ci stresuj±cych warunków i wydarzeñ w trakcie
nauki. W pracy przedstawiono nowe podej¶cie do analizy zjawiska
academic resilience, w którym uwzglêdniono nie tylko status
spo³eczny, wyniki egzaminów zewnêtrznych oraz
ró¿nice indywidualne miêdzy uczniami, ale równie¿
ich ¶cie¿kê edukacyjn±. Zjawisko academic resilience jest ujmowane jako
czynnik odgrywaj±cy rolê w procesach ruchliwo¶ci spo³ecznej oraz
procesach selekcji do szkó³ ponadgimnazjalnych.
Praca
ma charakter teoretyczno-empiryczny. W czê¶ci teoretycznej opisano
teorie odnosz±ce siê do procesów ruchliwo¶ci w kontek¶cie
edukacji oraz wp³ywu statusu przypisanego na osi±gniêcia szkolne.
Zaprezentowano równie¿ sposoby przezwyciê¿enia
wp³ywów statusowych oraz przyk³ady interwencji wobec
determinizmu statusowego. Przedstawiono ponadto koncepcjê resilience i
jedn± z jej odmian – academic resilience. Czê¶æ badawcza
pracy zawiera analizy empiryczne odpowiadaj±ce na dwa pytania badawcze:
jaki jest zakres zjawiska academic resilience i jakie czynniki
indywidualne i ¶rodowiskowe s± skorelowane z edukacyjn± ruchliwo¶ci± w
górê?
Dane
wykorzystane w badaniu pochodz± z projektu „¦cie¿ki rozwoju
edukacyjnego – szko³y ponadgimnazjalne”. W badaniu
wziê³o udzia³ 5923 uczniów ze 100 liceów
ogólnokszta³c±cych, 60 ¶rednich szkó³ zawodowych
oraz 40 zasadniczych szkó³ zawodowych. Badanie mia³o
charakter panelowy. Wykorzystano w nim narzêdzia do pomiaru
umiejêtno¶ci (egzaminy zewnêtrzne), narzêdzia psychologiczne oraz
kwestionariusze ucznia z badania PISA (Programme for International
Student Assessment).
Uzyskane
wyniki poszerzy³y wiedzê na temat oddzia³ywania wyników
statusowych na osi±gniêcia szkolne. Dziêki analizie skali znaczenia
czynników statusowych i wyró¿nionej grupie
resilient uzyskano wsparcie dla g³ównej tezy,
mówi±cej, ¿e zjawisko academic resilience wystêpuje i ma
znaczenie w procesach przej¶cia miêdzy etapami edukacyjnymi.
Wstêp
7
R O Z D Z I A £ 1 . Edukacja a procesy
ruchliwo¶ci spo³ecznej. 11
1.1. Ruchliwo¶æ spo³eczna – charakterystyka zjawiska. 11
1.2. Ruchliwo¶æ spo³eczna a edukacja. 14
1.3. Nierówno¶ci edukacyjne a stabilno¶æ struktury
spo³ecznej. 15
1.4. Pochodzenie spo³eczne i poziom wykszta³cenia a procesy
ruchliwo¶ci. 18
1.5. Ruchliwo¶æ spo³eczna – edukacja – merytokracja
22
1.6. Badania z zakresu edukacji i procesów ruchliwo¶ci
spo³ecznej 24
1.7. Podsumowanie 27
R O Z D Z I A £ 2 . Wp³yw przypisanego statusu
ucznia na przebieg karier szkolnych
30
2.1. Rola statusu spo³eczno-ekonomicznego w badaniach
edukacyjnych 30
2.2. Relacja miêdzy SES a osi±gniêciami szkolnymi . 32
2.3. Pomiar statusu przypisanego – propozycja z badania
PISA 37
2.4. Socjoekonomiczne nierówno¶ci a edukacja . 40
2.5. Mechanizmy wp³ywu SES na osi±gniêcia szkolne . 44
2.6. SES a procesy selekcyjne w szkole 60
2.7. Egzaminy zewnêtrzne jako mechanizm selekcji 67
2.8. Podsumowanie 69
R O Z D Z I A £ 3 . Przezwyciê¿enie
determinizmu statusowego karier szkolnych
72
3.1. Stan badañ nad przezwyciê¿eniem determinacji statusowej osi±gniêæ
szkolnych 73
3.2. Resilience – charakterystyka fenomenu skutecznej
adaptacji 79
3.3. Od resilience do academic resilience . 87
R O Z D Z I A £ 4 . W poszukiwaniu academic
resilience w polskim systemie o¶wiaty – badania w³asne .
105
4.1. Pytania i hipotezy badawcze . 105
4.2. Metodologia badania „¦cie¿ki rozwoju edukacyjnego
m³odzie¿y – szko³y pogimnazjalne” 106
4.3. Przezwyciê¿enie determinacji statusowej – analiza
wystêpowania i korelatów academic resilience . 116
4.4. Podsumowanie i wnioski koñcowe . 128
Bibliografia 133
Spis rysunków 150
Spis tabel . 151
152
strony, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miêkka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub
anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.
|