|
LEGO W TERAPII AUTYZMU
BARON-COHEN S. LEGOFF D.B. GOMEZ DE LA CUESTA G. KRAUSS G.W. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 42.75 Twoja cena 40,61 zł + 5% vat - dodaj do koszyka LEGO
w terapii autyzmu
Poznaj
terapeutyczną moc klocków LEGO®
Daniel
B. LeGoff jest pomysłodawcą wykorzystywania klocków
LEGO® w terapii autyzmu. Jego książka LEGO® w terapii
autyzmu to doskonały poradnik, pokazujący, że wspólne budowanie
z klocków to nie tylko wspaniała zabawa, lecz także
skuteczne narzędzie terapeutyczne. Tworzenie konstrukcji z użyciem
klocków LEGO® pomaga w kształtowaniu umiejętności
dzielenia się, wymieniania rolami czy nawiązywania kontaktu wzrokowego
oraz wspiera rozwój kompetencji społecznych.
Stworzony
przez autora i jego współpracowników program
terapeutyczny obejmuje sprawdzone strategie zarządzania zachowaniem
dziecka z autyzmem i rozwijania jego umiejętności oraz ocenę
postępów. Niniejsza książka zawiera wiele praktycznych
wskazówek dotyczących tego, jak dostosować dom czy gabinet
terapeuty do założeń tej terapii oraz jak dobierać właściwe materiały.
„Najlepsza
terapia to taka, która jest tak dobrą zabawą, że dziecko
nawet jej nie zauważa. Terapia z zastosowaniem klocków
LEGO® wpisuje się w tę definicję”.
Dr Lynn Koegel, Clinical Director, Koegel Autism Center, University of
California, Santa Barbara, CA
„Oto praktyczny
przewodnik pokazujący, jak dzięki czystej magii klocków
LEGO® uczestnicy programu mogą spędzać razem czas i
wspólnie tworzyć”.
Prof. Uta Frith, Emeritus Professor of Cognitive Development, Institute
of Cognitive Neuroscience, University College London
Daniel B. LeGoff jest
licencjonowanym neuropsychologiem dziecięcym, a także pionierem terapii
z wykorzystaniem klocków LEGO®. Specjalizuje się w
diagnozowaniu i leczeniu zaburzeń neurorozwojowych oraz
neurobehawioralnych u niemowląt, dzieci i nastolatków.
Gina Gómez de
la Cuesta uzyskała stopień
doktora w 2008 roku w Centrum Badań Autyzmu w Cambridge w Wielkiej
Brytanii. Prowadziła i oceniała terapię z wykorzystaniem
klocków LEGO® pod nadzorem Daniela LeGoffa, Simona
Baron-Cohena oraz Ayli Humphrey. Jest wykwalifikowanym nauczycielem i
prowadził „Kluby LEGO®” w szkołach oraz
szpitalach.
G.W. Krauss od
sześciu lat pracuje wraz z dr. LeGoffem nad rozwojem i wdrażaniem
terapii z wykorzystaniem klocków LEGO®. Zajmuje się
wprowadzaniem tego podejścia do planu społecznego uczenia się w szkole
oraz klinice Y.A.L.E. w Cherry Hill w stanie New Jersey, gdzie pracuje
jako licencjonowany neuropsycholog kliniczny.
Simon Baron-Cohen jest
profesorem psychopatologii rozwojowej na Uniwersytecie Cambridge, a
także dyrektorem Centrum Badań Autyzmu w Cambridge w Wielkiej Brytanii.
Prowadzi klinikę dla dorosłych z zespołem Aspergera i jest zaangażowany
w badania nad terapią z wykorzystaniem klocków LEGO®.
Rozdział
1. Wprowadzenie
Historia i uzasadnienie powstania metody
Rozwój terapii z wykorzystaniem klocków LEGO
Terapia grupowa: "Klub LEGO"
Badanie wyników
Rozdział 2. Wdrażanie
terapii z zastosowaniem klocków LEGO
Ogólny zarys
Uczestnicy
Osoby zajmujące się wdrażaniem terapii z zastosowaniem
klocków LEGO
Tworzenie pozytywnego i skutecznego środowiska społecznego (środowiska
grupowego)
Podstawowe zasady
Rozdział 3.
Terapia z wykorzystaniem klocków LEGO - metody interwencji
Metoda 1: Terapia indywidualna i umiejętności kluczowe
Wybór aktywności kształtujących umiejętności kluczowe
Początek pracy z dzieckiem w ramach zajęć zorganizowanych
Wprowadzenie i ocena podstawowych umiejętności
Budowanie niewielkich zestawów
Umiejętności potrzebne przed przystąpieniem do budowania
Umiejętności budowania
Metoda 2: Wspólne budowanie z jednym rówieśnikiem
Wspólne składanie zestawów
Wspólne budowanie w stylu dowolnym
Metoda 3: Wspólne budowanie z dwojgiem
rówieśników
Wspólne składanie zestawów
Wspólne budowanie w stylu dowolnym
Metoda 4: Komunikacja społeczna - terapia indywidualna
Rozdział 4.
Sesje grupowe w terapii z wykorzystaniem klocków LEGO
Przywitanie i przejście z poczekalni
Planowanie
Przydział ról i zadań
Częściowo zorganizowane zajęcia grupowe
Mniej zorganizowany, kreatywny czas
Czas sprzątania
Pożegnanie i informacja dla rodziców
Planowanie i ocena sesji
Rozdział 5. Skuteczne
i nieskuteczne strategie w terapii z wykorzystaniem klocków
LEGO
Rozdział 6. Kierowanie
zachowaniem i nagradzanie
Zasady "Klubu LEGO"
Punkty LEGO
Wykorzystanie przerwy
Zasady bycia cool
System poziomów w "Klubie LEGO"
1. Pomocnik LEGO
2. Budowniczy LEGO
3. Twórca LEGO
4. Mistrz LEGO
5. Geniusz LEGO
Rozdział 7.
Zakładanie własnych grup realizujących terapię z wykorzystaniem
klocków LEGO
Stała pracownia LEGO
Rozplanowanie pracowni
Zasady związane z organizacją
Tymczasowa instalacja
Materiały przenośne
Rozdział 8.
Materiały LEGO i ich wybór
Wybór materiałów: zestawy z instrukcją
Wybór materiałów: materiały LEGO do budowania w
stylu dowolnym
Utrzymanie materiałów
Rozdział 9. Procedury
oceniania
Ocena początkowa
Pierwsza rozmowa
Składanie małego zestawu
Budowanie w stylu dowolnym
Wstępna obserwacja w otoczeniu naturalnym
Ocena kontrolna
Zakończenie/ukończenie "Klubu LEGO"
Rozdział 10.
Doświadczenia związane z prowadzeniem "Klubu LEGO"
16 rad, jak bezproblemowo prowadzić "Klub LEGO"
Moje doświadczenie związane z prowadzeniem
"Klubu LEGO"
Badanie jakościowe dotyczące doświadczeń dzieci uczestniczących w
terapii z wykorzystaniem klocków LEGO
Rozdział 11. Wnioski
Załącznik A. Ocena wstępna przy naborze do terapii z wykorzystaniem
klocków LEGO
Załącznik B. Obserwacja ustrukturyzowana
Załącznik C. Dziennik i plan sesji w ramach terapii z wykorzystaniem
klocków LEGO
Bibliografia
Indeks
176
stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|