|
TRADYCJE EKSPERYMENTU EKSPERYMENT JAKO DO¦WIADCZENIE
HOFFMANN K. KORNHAUSER J. SIENKIEWICZ B. RED. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 44.89 Twoja cena 42,65 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka Tradycje
eksperymentu
Eksperyment jako do¶wiadczenie
Na
ksi±¿kê sk³adaj± siê teksty dotycz±ce dwóch zagadnieñ:
tradycji eksperymentu oraz eksperymentu jako do¶wiadczenia. Eksperyment
pokazywany jest tu w podwójnym uwik³aniu: sytuuje siê go
wobec kategorii tradycji (trwania, kontynuacji, dyskontynuacji,
nieci±g³o¶ci i zerwañ) oraz wobec kategorii do¶wiadczenia (rozumianego
zarówno jako badanie, poznawcze eksploracje, jak i
jednostkowe prze¿ycie). Zatem zasadniczy zr±b publikacji zostaje
wyznaczony przez triadê „eksperyment - do¶wiadczenie -
tradycja". Autorzy kolejnych szkiców próbuj±
ukazywaæ rozmaite zwi±zki miêdzy awangardow± przesz³o¶ci± i tradycyjnym
my¶leniem o nurtach eksperymentuj±cych a nowszymi, bardziej
wspó³czesnymi sposobami przejawiania siê gestów
buntowniczo-zmianotwórczych.
Rozdzia³y monografii
pomy¶lane zosta³y w sposób zas³uguj±cy na najwy¿sze
pochwa³y. Stanowi± one dowód na to, ¿e zajmowanie siê
awangard± w XXI wieku mo¿e przynie¶æ wiele inspiruj±cych
tekstów i nowych odczytañ. Autorzy tej monografii dokonuj±
ciekawego poszerzenia terytorium, na którym toczyæ siê mog±
spory i polemiki oko³oawanagardowe. Kategorie eksperymentu i
do¶wiadczenia, jakie stanowi± tu centralne o¶rodki
problemotwórcze, okazuj± siê przede wszystkim punktami
wyj¶cia do dyskusji nad najbardziej pal±cymi dzisiaj kwestiami: statusu
obiektu artystycznego, jego mocy estetycznej i politycznej,
performatywnych i retorycznych aspektów jego wytwarzania,
zwi±zków jêzykowego i wizualnego. Któ¿ nie da³by
siê przekonaæ, ¿e sprawa zanieczyszczonego powietrza jest nadal
kluczowa i dla spo³eczeñstwa, i dla jego literatury? Albo autonomia
artystyczna - w swojej paradoksalnej, heteronomicznej wersji?
Fragment recenzji dr hab. Anny Ka³u¿y
Uto¿samianie kategorii
eksperymentu z dzia³alno¶ci± awangardow± - w jej wê¿szym lub szerszym
znaczeniu - z jednej strony sprzyja klasyfikacyjnemu porz±dkowi, z
drugiej jednak niesie z sob± du¿e niebezpieczeñstwo zatarcia
terminologicznej wyj±tkowo¶ci tego, co eksperymentalne. Jednym z
mo¿liwych stanowisk by³oby uznanie, ¿e wszystkie praktyki awangardowe
s± ex definitione eksperymentalne, bowiem motorem ich dzia³ania jest,
po pierwsze, krytyczna refleksja na temat obowi±zuj±cego w danym
momencie literackiego standardu (gatunkowego, tematycznego, jêzykowego
itd.), po drugie, nastawienie na dzia³anie, gest, koncept bardziej ni¿
na samo dzie³o, po trzecie za¶, i to wydaje siê nam g³ównym
problemem eksperymentu, obecno¶æ teoretycznego zaplecza w postaci
odwo³ania do okre¶lonego zestawu warto¶ci estetycznych, nierzadko
równie¿ etycznych, spo³ecznych czy politycznych. Natomiast
czy wszystkie dzia³ania, które nazywamy lub nazwaliby¶my
eksperymentalnymi, staj± siê przez to awangardowe? Czy za eksperyment
mo¿e uchodziæ ka¿da aktywno¶æ dekanonizuj±ca zastany porz±dek literacki
lub artystyczny?
Fragment wstêpu
Krzysztofa Hoffmanna, Jakuba Kornhausera, Barbary Sienkiewicz
388
stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miêkka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub
anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.
|