ksiazki24h.pl
wprowad¼ w³asne kryteria wyszukiwania ksi±¿ek: (jak szukaæ?)
Twój koszyk:   1 egz. / 44.89 42,65   zamówienie wysy³kowe >>>
Strona g³ówna > opis ksi±¿ki

TRADYCJE EKSPERYMENTU EKSPERYMENT JAKO DO¦WIADCZENIE


HOFFMANN K. KORNHAUSER J. SIENKIEWICZ B. RED.

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2019, wydanie I

cena netto: 44.89 Twoja cena  42,65 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka

Tradycje eksperymentu

Eksperyment jako do¶wiadczenie

Na ksi±¿kê sk³adaj± siê teksty dotycz±ce dwóch zagadnieñ: tradycji eksperymentu oraz eksperymentu jako do¶wiadczenia. Eksperyment pokazywany jest tu w podwójnym uwik³aniu: sytuuje siê go wobec kategorii tradycji (trwania, kontynuacji, dyskontynuacji, nieci±g³o¶ci i zerwañ) oraz wobec kategorii do¶wiadczenia (rozumianego zarówno jako badanie, poznawcze eksploracje, jak i jednostkowe prze¿ycie). Zatem zasadniczy zr±b publikacji zostaje wyznaczony przez triadê „eksperyment - do¶wiadczenie - tradycja". Autorzy kolejnych szkiców próbuj± ukazywaæ rozmaite zwi±zki miêdzy awangardow± przesz³o¶ci± i tradycyjnym my¶leniem o nurtach eksperymentuj±cych a nowszymi, bardziej wspó³czesnymi sposobami przejawiania siê gestów buntowniczo-zmianotwórczych.
Rozdzia³y monografii pomy¶lane zosta³y w sposób zas³uguj±cy na najwy¿sze pochwa³y. Stanowi± one dowód na to, ¿e zajmowanie siê awangard± w XXI wieku mo¿e przynie¶æ wiele inspiruj±cych tekstów i nowych odczytañ. Autorzy tej monografii dokonuj± ciekawego poszerzenia terytorium, na którym toczyæ siê mog± spory i polemiki oko³oawanagardowe. Kategorie eksperymentu i do¶wiadczenia, jakie stanowi± tu centralne o¶rodki problemotwórcze, okazuj± siê przede wszystkim punktami wyj¶cia do dyskusji nad najbardziej pal±cymi dzisiaj kwestiami: statusu obiektu artystycznego, jego mocy estetycznej i politycznej, performatywnych i retorycznych aspektów jego wytwarzania, zwi±zków jêzykowego i wizualnego. Któ¿ nie da³by siê przekonaæ, ¿e sprawa zanieczyszczonego powietrza jest nadal kluczowa i dla spo³eczeñstwa, i dla jego literatury? Albo autonomia artystyczna - w swojej paradoksalnej, heteronomicznej wersji?

Fragment recenzji dr hab. Anny Ka³u¿y


Uto¿samianie kategorii eksperymentu z dzia³alno¶ci± awangardow± - w jej wê¿szym lub szerszym znaczeniu - z jednej strony sprzyja klasyfikacyjnemu porz±dkowi, z drugiej jednak niesie z sob± du¿e niebezpieczeñstwo zatarcia terminologicznej wyj±tkowo¶ci tego, co eksperymentalne. Jednym z mo¿liwych stanowisk by³oby uznanie, ¿e wszystkie praktyki awangardowe s± ex definitione eksperymentalne, bowiem motorem ich dzia³ania jest, po pierwsze, krytyczna refleksja na temat obowi±zuj±cego w danym momencie literackiego standardu (gatunkowego, tematycznego, jêzykowego itd.), po drugie, nastawienie na dzia³anie, gest, koncept bardziej ni¿ na samo dzie³o, po trzecie za¶, i to wydaje siê nam g³ównym problemem eksperymentu, obecno¶æ teoretycznego zaplecza w postaci odwo³ania do okre¶lonego zestawu warto¶ci estetycznych, nierzadko równie¿ etycznych, spo³ecznych czy politycznych. Natomiast czy wszystkie dzia³ania, które nazywamy lub nazwaliby¶my eksperymentalnymi, staj± siê przez to awangardowe? Czy za eksperyment mo¿e uchodziæ ka¿da aktywno¶æ dekanonizuj±ca zastany porz±dek literacki lub artystyczny?

Fragment wstêpu Krzysztofa Hoffmanna, Jakuba Kornhausera, Barbary Sienkiewicz

388 stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miêkka


Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.

 
Wszelkie prawa zastrze¿one PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022