|
LEGALNOŚĆ ZATRUDNIENIA CUDZOZIEMCÓW NA TERYTORIUM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
GRYGUTIS J. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 44.89 Twoja cena 42,65 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Legalność
zatrudnienia cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej
Monografia stanowi analizę
problematyki dostępu do polskiego rynku pracy dla
cudzoziemców.
W pierwszej części książki znajdują się ogólnoteoretyczne
rozważania, w tym opis modelowych rozwiązań oraz funkcji prawnych
ograniczeń w dostępie do rynku pracy.
Druga
część opracowania zawiera analizę rozwiązań prawnych, zwłaszcza
poświęconych wykładni przepisów dotyczących wydawania,
cofania i uchylania zezwoleń na pracę. W części tej Jakub Grygutis
przedstawia problemy mogące pojawić się w praktyce stosowania prawa.
Autor książki posługuje się przykładami problemów i
propozycjami rozwiązań opartych na przepisach i wnioskowaniach
prawniczych. Podobnej analizie poddaje zezwolenie na pracę sezonową i
oświadczenie o powierzeniu pracy cudzoziemcowi z uwzględnieniem
nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
która weszła w życie 1 stycznia 2018 roku.
Ostatnią
część monografii poświęcono nielegalnemu wykonywaniu pracy przez
cudzoziemca. Autor analizuje zarówno samo pojęcie
nielegalnego wykonywania pracy, jak też konsekwencje prawne
przewidziane dla cudzoziemca i dla podmiotu powierzającego pracę
cudzoziemcowi. Rozdziały te mają charakter komentarzowy
Wprowadzenie
I. Część ogólna
1.
Przedmiot opracowania
1.1. Zakres podmiotowy opracowania
1.1.1. Znaczenie i etymologia słowa "cudzoziemiec" w języku naturalnym
1.1.2. Definicja legalna pojęcia "cudzoziemiec"
1.1.3. Delimitacja definicji legalnej pojęcia "cudzoziemiec" w prawie
polskim
1.1.3.1. Pojęcie "osoby"
1.1.3.2. Pojęcie "obywatelstwa"
1.1.4. Wieloznaczność pojęcia "cudzoziemiec" w prawoznawstwie
1.2. Zakres przedmiotowy opracowania
1.2.1. Pojęcie "zatrudnienia" na gruncie niniejszego opracowania
1.2.2. Pojęcie "wykonywania pracy przez cudzoziemca"
1.2.3. Pojęcie legalności
1.3. Podsumowanie
2.
Legalność zatrudnienia cudzoziemców w ujęciu
ogólnoteoretycznym
2.1. Modele dostępności krajowych rynków pracy dla
cudzoziemców
2.2. Cel i miejsce regulacji zasad ograniczenia dostępu do polskiego
rynku pracy z perspektywy ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach
rynku pracy (u.p.z.)
2.3. Legalność zatrudnienia cudzoziemców a funkcje prawa
2.3.1. Funkcje prawa według Lecha Morawskiego
2.3.1.1. Kontrola ludzkich zachowań
2.3.1.2. Rozdział dóbr i ciężarów
2.3.1.3. Regulacja konfliktów
2.4. Legalność zatrudnienia cudzoziemców a funkcje prawa
pracy
2.4.1. Ochronna funkcja prawa pracy
2.4.2. Funkcja organizatorska prawa pracy
2.4.3. Funkcja rozdzielcza prawa pracy
2.4.4. Funkcja wychowawcza i ireniczna prawa pracy
2.5. Wykładnia przepisów o legalności zatrudnienia
cudzoziemców
2.6. Podsumowanie
3. Konstytucyjnoprawne
aspekty ograniczenia dostępu cudzoziemców do rynku pracy w
świetle Konstytucji RP
3.1. Wolność pracy cudzoziemca w świetle art. 65 ust. 1 Konstytucji RP
3.2. Wolność prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie praw
podmiotu powierzającego pracę
3.3. Ograniczenia dostępu do rynku pracy w świetle art. 37 ust. 2 w zw.
z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP
3.4. Zasada równości wynikająca z art. 32 Konstytucji RP
3.5. Podsumowanie
II. Prawne warunki dostępu do
pracy cudzoziemców na terytorium RP
4.
Prawo do pracy na terytorium RP
4.1. Uwagi ogólne
4.2. Legalność pobytu jako warunek sine ąua non legalnego zatrudnienia
cudzoziemca
4.2.1. Dokument podróży
4.2.2. Wiza
4.3. Obywatelstwo polskie jako przesłanka negatywna zatrudnienia
cudzoziemca
4.4. Kategorie cudzoziemców z perspektywy dostępu do rynku
pracy
4.5. Kategorie cudzoziemców uprawnionych do wykonywania
pracy na terytorium RP bez obowiązku uzyskania zezwolenia na pracę
4.5.1. Osoby uprawnione do świadczenia pracy na terytorium RP w ramach
swobód rynku wewnętrznego Unii Europejskiej
4.5.1.1. Obywatele Unii Europejskiej
4.5.1.2. Członkowie rodzin obywateli Unii Europejskiej
4.5.1.3. Obywatele państw niebędących członkami Unii Europejskiej
korzystający ze swobód rynku wewnętrznego Unii
4.5.1.4. Pracownicy delegowani będący obywatelami państw trzecich
4.5.2. Cudzoziemcy korzystający z ochrony na terytorium RP
4.5.2.1. Status uchodźcy
4.5.2.2. Ochrona uzupełniająca
4.5.2.3. Ochrona czasowa
4.5.2.4. Prawo azylu
4.5.2.5. Zaświadczenie uprawniające do wykonywania pracy na terytorium
RP
4.5.3. Pobyt stały i pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej
4.5.4. Cudzoziemcy, których łączy związek z Narodem Polskim
4.5.4.1. Uprawnieni do wykonywania pracy na terytorium RP na podstawie
Karty Polaka
4.5.4.2. Repatrianci
4.5.5. Cudzoziemcy - członkowie rodzin obywateli polskich
4.5.6. Cudzoziemcy posiadający zezwolenie na pobyt czasowy i pracę
4.6. Podsumowanie
5. Zezwolenie
na pracę
5.1. Zakres podmiotowy obowiązku uzyskania zezwolenia na pracę
5.1.1. Zezwolenie na pracę typu A
5.1.2. Zezwolenie na pracę typu B
5.1.3. Zezwolenia na pracę typu C, D, E
5.2. Podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi
5.3. Charakter prawny zezwolenia na pracę
5.4. Wniosek o wydanie zezwolenia na pracę
5.5. Treść zezwolenia na pracę
5.6. Okres ważności zezwolenia na pracę
5.7. Strona w postępowaniu o wydanie zezwolenia na pracę
5.8. Organ właściwy do wydania zezwolenia na pracę
5.9. Przesłanki wydania zezwolenia na pracę
5.9.1. Wynagrodzenie dla cudzoziemca, od którego jest
wymagane uzyskanie zezwolenia na pracę
5.9.2. Test rynku pracy
5.9.2.1. Zwolnienie z obowiązku przeprowadzania tzw. testu rynku pracy
5.10. Szczególne przesłanki wydania zezwolenia na pracę
5.11. Odmowa wydania zezwolenia na pracę
5.12. Obowiązki podmiotu powierzającego pracę względem cudzoziemca
5.12.1. Obowiązki ukształtowania określonych warunków pracy
i płacy cudzoziemca
5.12.1.1. Zmiana warunków pracy i płacy cudzoziemca a
obowiązek uzyskania zezwolenia na pracę
5.12.1.2. Zmiana w ramach instytucji powierzenia innej pracy niż
umówiona
5.12.1.3. Wypowiedzenie lub porozumienie zmieniające
5.12.1.4. Obniżenie wymiaru czasu pracy
5.12.1.5. Zmiana siedziby podmiotu powierzającego pracę
5.12.1.6. Zmiana formy prawnej świadczonej pracy
5.12.1.7. Obowiązek waloryzacji wynagrodzenia cudzoziemca - pracownika
delegowanego
5.12.1.8. Obowiązek zawarcia umowy na piśmie oraz przedłożenia jej
tłumaczenia na język znany cudzoziemcowi
5.12.1.9. Termin wykonania obowiązków
5.12.2. Obowiązki związane z pośredniczeniem między organem właściwym
do wydania zezwolenia na pracę a cudzoziemcem
5.12.3. Obowiązki informacyjne podmiotu powierzającego pracę
cudzoziemcowi względem wojewody
5.13. Uchylenie zezwolenia na pracę
5.14. Wygaśnięcie zezwolenia na pracę
5.15. Konsekwencje braku spełnienia warunku określonego w art. 87
u.p.z. w trakcie wykonywania pracy na terytorium RP
5.16. Przedłużenie zezwolenia na pracę
6.
Zatrudnienie na podstawie oświadczenia o zamiarze powierzenia pracy
cudzoziemcowi
6.1. Charakter prawny oświadczenia
6.2. Elementy konstytutywne oświadczenia
6.3. Organ rejestrujący oświadczenie
6.4. Terminy załatwienia sprawy w postępowaniu o wpis oświadczenia
6.5. Decyzja o odmowie zarejestrowania oświadczenia
6.6. Brak obowiązku rejestracji nowego oświadczenia o powierzeniu
wykonywania pracy cudzoziemcowi
6.7. Obowiązki związane z wpisem oświadczenia o powierzeniu pracy
cudzoziemcowi
6.8. Możliwość przedłużeniu legalności zatrudnienia osoby świadczącej
pracę na podstawie oświadczenia
6.9. Podsumowanie
7. Zezwolenie
na pracę sezonową
7.1. Zezwolenie na pracę a zezwolenie na pracę sezonową
7.2. Organ wydający zezwolenie na pracę sezonową
7.3. Przesłanki wydania zezwolenia na pracę sezonową
7.4. Procedura wydawania zezwolenia na pracę sezonową
7.5. Treść zezwolenia na pracę sezonową
7.6. Okresy ważności zezwolenia na pracę sezonową
7.7. Obowiązek zapewnienia zakwaterowania cudzoziemcowi
7.7.1. Odpowiedzialność wykroczeniowa za naruszenie obowiązku w
zakresie zapewnienia zakwaterowania
7.8. Uchylenie zezwolenia na pracę sezonową
7.9. Przedłużenie zezwolenia na pracę sezonową
7.10. Rozszerzenie obowiązku zawarcia umowy o pracę w formie pisemnej i
przedłożenia jej tłumaczenia
7.11. Określenie limitów wydawanych decyzji w rozporządzeniu
ministra właściwego ds. pracy
7.12. Rejestr cudzoziemców wykonujących pracę
7.13. Podsumowanie
8.
Delegowanie cudzoziemców legalnie zatrudnionych z Unii
Europejskiej oraz z państw trzecich
8.1. Pojęcie delegowania pracowników
8.2. Cele dyrektyw regulujących status pracownika delegowanego
8.3. Delegowanie cudzoziemca z państwa trzeciego przez świadczeniodawcę
z państwa korzystającego ze swobody świadczenia usług
8.4. Delegowanie cudzoziemców z państw trzecich do Unii
Europejskiej
8.5. Transpozycja dyrektywy do polskiego porządku prawnego
8.5.1. Kontrola legalności pracy pracownika delegowanego na gruncie
polskiej ustawy
8.6. Podsumowanie
III. Powierzenie nielegalnego
wykonywania pracy i jego konsekwencje
9.
Nielegalne wykonywanie pracy przez cudzoziemca
9.1. Pojęcie "nielegalnego wykonywania pracy przez cudzoziemca"
9.2. Obowiązki pracodawcy z ustawy o skutkach powierzania wykonywania
pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium RP
(u.s.p.c.)
9.3. Wpływ nieuzyskania zezwolenia lub innego aktu uprawniającego do
wykonywania pracy na terytorium RP przez cudzoziemca na ważność umowy
zawartej z cudzoziemcem
9.4. Publicznoprawne sankcje za powierzenia nielegalnego wykonywania
pracy
9.4.1. Konsekwencje nielegalnego powierzenia pracy dla cudzoziemca
9.4.1.1. Odpowiedzialność wykroczeniowa
9.4.1.2. Odpowiedzialność administracyjnoprawna
9.4.2. Konsekwencje nielegalnego powierzenia wykonywania pracy
cudzoziemcowi względem podmiotu powierzającego pracę
9.4.2.1. Sankcje prawnokarne
9.4.2.2. Konsekwencje administracyjnoprawne
9.5. Odpowiedzialność prawnopracownicza i cywilna ciążąca za naruszenie
przepisów o legalności zatrudnienia cudzoziemców
9.5.1. Odpowiedzialność oparta na przepisie ustawy o skutkach
powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew
przepisom na terytorium RP (u.s.p.c.)
9.5.2. Odpowiedzialność odszkodowawcza oparta na art. 88g ust. 2 u.p.z
9.5.2.1. Uwagi wprowadzające
9.5.2.2. Zakres podmiotowy
9.5.2.3. Zakres przedmiotowy
9.5.2.4. Odpowiedzialność na zasadzie winy
9.5.2.5. Szkoda
9.5.2.6. Przesłanki wyłączające odpowiedzialność
9.5.2.7. Charakter prawny odpowiedzialności
9.6. Kontrola legalności zatrudnienia cudzoziemca
9.6.1. Uprawnienia PIP w zakresie kontroli legalności zatrudnienia
cudzoziemców
9.6.2. Uprawnienia Straży Granicznej
9.7. Podsumowanie
Zakończenie
Streszczenie
Bibliografia
252
strony, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|