|
TADEUSZ KANTOR I MAURICE MAETERLINCK DRAMATURGIE ISTNIENIA
CZERSKA K. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 44.89 Twoja cena 42,65 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Tadeusz
Kantor i Maurice Maeterlinck
Dramaturgie istnienia
Karolina Czerska omawia
ważne z jej punktu widzenia aspekty twórczości
Maurice’a Maeterlincka i Tadeusza Kantora paralelnie, nie
sugerując tak zwanych wpływów. Koncentrując się na tematach
tragizmu codzienności, koncepcji postaci i aktora, dramaturgii dźwięku
oraz kategorii „teatru niewidzialnego”, autorka
dyskretnie podsuwa czytelnikowi możliwość samodzielnego dostrzeżenia
pokrewieństw w twórczości obu artystów. Na
szczególną uwagę zasługują kompetentne,
szczegółowe analizy muzycznych aspektów
dramaturgii Maeterlincka i teatru Kantora. W przypadku polskiego
twórcy nie ma dotąd, o ile mi wiadomo, tak dogłębnej analizy
jego dzieła pod tym kątem.
Z recenzji dr hab. Katarzyny Osińskiej, prof. PAN
Autorka
nie poddała się pokusie stworzenia jednoznacznego ujęcia
„teatru śmierci” obu artystów, co leży
na powierzchni porównania i jest odruchowym skojarzeniem
każdego, kto zna ich dzieło; poszła własną drogą, zdecydowała się na
pogłębioną refleksję dotyczącą nie dramaturgii śmierci, lecz
przeciwnie: dramaturgii życia. Stworzyła ponadto nieobecne wcześniej w
myśleniu o Kantorze pojęcie „teatru
niewidzialnego”, który wynika z jego idei, jednak
nie jest przejęciem gotowej, stworzonej przez artystę formuły. Uważam,
że to ważne osiągnięcie, albowiem bardzo często w pracach poświęconych
Kantorowi przejmuje się jego deklaracje i korzysta z ukutych przez
niego autodefinicji.
Z recenzji dr hab. Katarzyny Fazan, prof. UJ
Porównawcze
zestawienie twórczości Tadeusza Kantora i
Maurice’a Maeterlincka wydaje się oczywiste i naturalne.
Maeterlinck, dzisiaj już praktycznie zapomniany, odnotowywany jedynie w
historiach literatury, odegrał znaczącą rolę w dziejach teatru. Kantor
zainteresował się nim bardzo wcześnie i to zainteresowanie towarzyszyło
mu cały czas. Ta inspiracja wydaje się mniej oczywista czy czytelna,
gdy pamięta się, jak bardzo teatr stworzony-tworzony przez Kantora jest
autonomiczny, autorski, niepowtarzalny, jedyny taki.
Z recenzji dra hab.
Ryszarda Siwka, prof. UP
276
stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|