ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 97.45 92,58   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

ZOSTAŃ ARCHITEKTEM OPROGRAMOWANIA


KEELING M.

wydawnictwo: PWN , rok wydania 2019, wydanie I

cena netto: 97.45 Twoja cena  92,58 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Zostań architektem oprogramowania

Zostań architektem oprogramowania to idealne wprowadzenie do architektury oprogramowania dla programistów, którzy są gotowi rozwijać swoje umiejętności projektowe.

Jeśli jesteś zupełnie nowy w projektowaniu architektury oprogramowania, ta książka jest doskonałym wprowadzeniem do tego tematu. Zaczniesz od podstaw i przejdziesz przez elementarne zasady, które należy znać, aby móc stać się architektem oprogramowania. Jeśli jesteś programistą, który już coś wie na temat architektury, ta książka pomoże ci uporządkować myśli. Jeśli jesteś już zaś architektem oprogramowania, ta książka da ci świeże spojrzenie na to, jak poprowadzić swój zespół. Nacisk na podstawy w tej książce przygotuje cię do nauczania i mentorowania dzisiejszym programistom – architektom jutra – aby mogli w pełni uczestniczyć w procesie projektowania. Wspólne metody projektowania opisane w tej książce dadzą nowe techniki bezpiecznej i produktywnej współpracy z mniej doświadczonymi członkami zespołu podczas wspólnego projektowania systemu oprogramowania.

Praktyczne ćwiczenia, rzeczywiste scenariusze i praktyczne narzędzia do podejmowania decyzji sprawią, że zdobędziesz doświadczenie potrzebne do zostania pewnym architektem oprogramowania.

Podziękowania        xi
Przedmowa                        xiii
Witamy                          xv

Część I Wprowadzenie do architektury oprogramowania

1. Zostać architektem oprogramowania             . 3
Czym zajmują się architekci oprogramowania? 3
Czym jest architektura oprogramowania? 7
Zostańmy architektami w naszym zespole 11
Budowanie niesamowitego oprogramowania 13
Studium przypadku: Projekt Lionheart 14
Co dalej 15

2. Podstawy myślenia projektowego               17
Cztery zasady myślenia projektowego 17
Zastosowanie nastawienia projektowego 20
Myślenie, robienie, sprawdzanie 23
Co dalej 27

Część II Podstawy projektowania architektury

3. Opracowywanie strategii projektowania           . 31
Poszukiwanie satysfakcjonującego projektu 31
Decydowanie, ile zaprojektować na początku 33
Niech ryzyko będzie naszym przewodnikiem 37
Tworzenie planu projektowania 41
Projekt Lionheart: do tej pory... 43
Co dalej 43

4. Wczuwanie się w interesariuszy               . 45
Rozmawianie z właściwymi ludźmi 45
Tworzenie mapy interesariuszy 47
Odkrywanie celów biznesowych 50
Projekt Lionheart: do tej pory… 53
Co dalej 53

5. W poszukiwaniu wymagań istotnych dla architektury      55
Zawężanie możliwości projektowych za pomocą ograniczeń 56
Defi niowanie atrybutów jakościowych 57
Poszukiwanie klas wymagań funkcjonalnych 63
Dowiedzmy się, co jeszcze wpływa na architekturę 65
Poszukiwanie potrzebnych informacji 66
Budowanie specyfi kacji ASR 67
Projekt Lionheart: do tej pory… 69
Co dalej 70

6. Wybór architektury (zanim ona wybierze nas)         . 71
Rozszerzamy, aby dostrzegać możliwości, zawężamy, aby decydować 71
Akceptowanie ograniczeń 74
Wspieranie pożądanych atrybutów jakościowych 76
Przypisywanie elementom funkcjonalnych obowiązków 82
Projektowanie z myślą o zmianach 84
Projekt Lionheart: do tej pory… 86
Co dalej 87

7. Tworzenie fundamentów z użyciem wzorców          89
Czym jest wzorzec architektoniczny? 89
Wzorzec warstwowy 91
Wzorzec porty i adaptery 92
Wzorzec potoki i fi ltry 93
Wzorzec architektury zorientowanej na usługi 95
Wzorzec publish-subscribe 97
Wzorzec współdzielonych danych 99
Wzorzec wielowarstwowy 100
Wzorzec centrum kompetencji 101
Wzorzec otwartego udziału 103
Wzorzec wielkiej kuli błota 104
Odkrywanie nowych wzorców 104
Projekt Lionheart: do tej pory… 105
Co dalej 106

8. Zarządzanie złożonością za pomocą sensownych modeli     107
Myślenie o architekturze 107
Projektowanie metamodelu 109
Wbudowywanie modeli do kodu 115
Projekt Lionheart: do tej pory… 120
Co dalej 121

9. Prowadzenie architektonicznych warsztatów projektowych   123
Planowanie architektonicznych warsztatów projektowych 123
Wybieranie odpowiednich działań projektowych 129
Zapraszanie właściwych uczestników 131
Zarządzanie grupą 133
Praca z rozproszonymi zespołami 135
Projekt Lionheart: do tej pory… 137
Co dalej 137

10. Wizualizacja decyzji projektowych              139
Przedstawianie architektury z różnych perspektyw 139
Rysowanie fantastycznych diagramów 146
Projekt Lionheart: do tej pory… 152
Co dalej 153

11. Opisywanie architektury                  155
Opowiadanie całej historii 155
Dopasowywanie metody opisu do sytuacji 157
Szanowanie swoich odbiorców 161
Tworzenie widoków wokół potrzeb interesariuszy 165
Wyjaśnianie powodów naszych decyzji 167
Projekt Lionheart: do tej pory… 169
Co dalej 170

12. Karty oceny dla architektury                . 171
Ocenianie służy uczeniu się 171
Testowanie projektu 172
Prowadzenie warsztatów ewaluacyjnych 179
Oceniajmy wcześnie, oceniajmy często, oceniajmy w sposób ciągły 183
Projekt Lionheart: do tej pory… 188
Co dalej 189

13. Wzmacnianie architektów w zespole             191
Promowanie myślenia architektonicznego 191
Ułatwianie podejmowania decyzji i wspieranie rozwoju umiejętności 193
Stworzenie możliwości bezpiecznej praktyki 194
Delegowanie kompetencji projektowych 195
Wspólne projektowanie architektury 199
Projekt Lionheart: epickie podsumowanie 201
Co dalej 202

Część III Skrzynka narzędziowa architekta

14. Działania na rzecz zrozumienia problemu           205
Działanie 1. Wybór jednej rzeczy 206
Działanie 2. Mapa empatii 209
Działanie 3. Warsztaty cel-pytanie-metryka 213
Działanie 4. Wywiad z interesariuszami 216
Działanie 5. Lista założeń 219
Działanie 6. Sieć atrybutów jakościowych 221
Działanie 7. Miniwarsztaty atrybutów jakościowych 224
Działanie 8. Mad lib „punkty widzenia” 230
Działanie 9. Miara odpowiedzi sofi zmatu rozszerzenia 234
Działanie 10. Mapa interesariuszy 236

15. Działania w celu zbadania potencjalnych rozwiązań      . 239
Działanie 11. Personifi kacja architektury 240
Działanie 12. Architektoniczny fl ipbook 242
Działanie 13. Karty komponent-odpowiedzialność-współpracownik 246
Działanie 14. Mapa pojęć 251
Działanie 15. Dzielenie i zdobywanie 254
Działanie 16. Burza zdarzeń 259
Działanie 17. Grupowe postery 264
Działanie 18. Projektowanie karuzelowe 267
Działanie 19. Wspólna sesja przy białej tablicy 270

16. Działania służące osiągnięciu namacalności projektu      273
Działanie 20. Zapisy decyzji architektonicznych 274
Działanie 21. Architektoniczne haiku 277
Działanie 22. Diagram kontekstowy 279
Działanie 23. Lista najpopularniejszych haseł 281
Działanie 24. Tablica koncepcyjna 283
Działanie 25. Modularny diagram dekompozycji 286
Działanie 26. Odrzucone ścieżki 288
Działanie 27. Prototypowanie w celu zdobycia wiedzy lub podjęcia decyzji 290
Działanie 28. Diagram sekwencji 292
Działanie 29. Metafora systemowa 295

17. Działania służące ocenie możliwości projektowych       299
Działanie 30. Briefi ng architektury 300
Działanie 31. Przegląd kodu 303
Działanie 32. Macierz decyzyjna 307
Działanie 33. Obserwacja zachowania 310
Działanie 34. Pytanie-komentarz-potrzeba 313
Działanie 35. Burza ryzyk 316
Działanie 36. Sprawdzanie poczytalności 319
Działanie 37. Przegląd scenariusza 322
Działanie 38. Szkicowanie i porównywanie 327

D1. Biografie przedstawicieli społeczności            . 331
Bibliografia                          333

338 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022