|
FINANSOWANIE UCZELNI TEATRALNYCH W POLSCE
ORANKIEWICZ A. wydawnictwo: WYD UN ŁÓDŹ , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 49.89 Twoja cena 47,40 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Finansowanie
uczelni teatralnych w Polsce
Główną
przesłanką do podjęcia tematu tej książki była potrzeba
zidentyfikowania możliwości finansowania działalności kulturalnej
teatralnych uczelni publicznych. Określenie
efektywnego sposobu pozyskiwania środków pozabudżetowych
jest istotne z punktu widzenia rozwoju zarówno badanych
podmiotów, jak i szeroko pojętej sztuki teatralnej.
Działalność uczelni teatralnych ma wpływ na realizację polityki
kulturalnej w kraju i regionie, przyczynia się do poszerzania oferty
artystycznej oraz stwarza możliwość asymilacji społeczeństwa z kulturą.
Publikacja
jest adresowana do przedstawicieli wielu dyscyplin akademickich:
ekonomii, kulturoznawstwa, teatrologii, zarządzania, ale także do
managerów kultury, decydentów związanych z
publicznym i prywatnym sektorem finansowania kultury oraz
studentów kierunków ekonomicznych i
humanistycznych.
Wprowadzenie
9
1.
Kultura i jej finansowanie we współczesnej Polsce
15
1.1. Funkcje i gospodarcze znaczenie kultury 15
1.2. Zmiany w podejściu do finansowania kultury w Polsce 19
1.3. Polityka kulturalna 24
1.3.1. Funkcje i znaczenie polityki kulturalnej 24
1.3.2. Instrumenty polityki kulturalnej 26
1.3.3. Ponadnarodowe akty prawne regulujące funkcjonowanie kultury w
Polsce 28
1.4. Kwestia mecenatu i sponsoringu w kulturze 30
2. Krajowe
i zagraniczne źródła finansowania projektów
kulturalnych i ich znaczenie dla rozwoju kultury w Polsce
33
2.1. Finansowanie projektów kulturalnych ze
źródeł krajowych w latach 2007–2015 33
2.1.1. Finansowanie publiczne szczebla centralnego 34
2.1.2. Finansowanie ze środków jednostek samorządu
terytorialnego 39
2.1.3. Finansowanie prywatne 40
2.1.4. Rola organizacji non profit w finansowaniu projektów
kulturalnych 42
2.2. Zagraniczne źródła finansowania kultury 42 2.2.1.
Perspektywa finansowa 2007–2013 44 2.2.2. Zagraniczne
źródła finansowania kultury w latach 2014–2020 56
2.3. Absorpcja i znaczenie zagranicznych środków pomocowych
dla finansowania kultury w Polsce 58
3. Publiczne
uczelnie teatralne w Polsce i ich funkcje kulturotwórcze
61
3.1. Kulturotwórcze funkcje teatrów i szkolnictwa
teatralnego 61
3.1.1. Teatr i jego rola 61
3.1.2. Wpływ szkolnictwa teatralnego na edukację kulturalną
społeczeństwa 62
3.2. Uczelnie teatralne w powojennej Polsce 65
3.2.1. Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie 66
3.2.2. Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w
Krakowie 69
3.2.3. Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im.
Leona Schillera w Łodzi 71
3.3. Specyfika funkcjonowania uczelni teatralnych 74
3.4. Próba oceny znaczenia uczelni teatralnych dla kultury
polskiej 77
4. Źródła
finansowania uczelni teatralnych
81
4.1. Mechanizmy finansowania publicznych uczelni teatralnych 81
4.2. Metodologia badania, konstrukcja narzędzia badawczego 85
4.3. Charakterystyka badanych podmiotów 88
4.3.1. Sposób kształcenia studentów w uczelniach
teatralnych 89
4.3.2. Działalność teatrów studyjnych 90
4.3.3. Organizacja pozyskiwania i rozliczania środków
pozabudżetowych w badanych podmiotach 93
4.4. Analiza kosztów działalności operacyjnej 94
4.4.1. Poziom i dynamika kosztów działalności operacyjnej 94
4.4.2. Struktura kosztów działalności operacyjnej 96
4.4.3. Analiza porównawcza kosztów przypadających
na kształcenie studenta 98
4.5. Analiza źródeł finansowania projektów
kulturalnych realizowanych przez badane podmioty 101
4.5.1. Ilość zrealizowanych projektów w latach 2010-2012 w
uczelniach teatralnych 101
4.5.2. Wartość zrealizowanych projektów w latach 2010-2012 w
uczelniach teatralnych 103
4.5.3. Źródła finansowania zrealizowanych
projektów 103
4.6. Charakterystyka i analiza realizowanych projektów w
badanych podmiotach 107
4.6.1. Projekty inwestycyjne 107
4.6.2. Projekty nieinwestycyjne 109
4.6.3. Dyplomy – projekt kulturalny czy dydaktyczny? 110
4.6.4. Uczestnictwo w przeglądach i festiwalach 111
4.7. Analiza wybranych projektów – case study 112
4.7.1. PWSFTviT – Festiwal Szkół Teatralnych 112
4.7.2. AT Warszawa – Międzynarodowy Festiwal Szkół
Teatralnych 116
4.7.3. Akademia Teatralna w Warszawie filia w Białymstoku –
Międzynarodowy Festiwal Szkół Lalkarskich
„Lalka-nie-lalka” 118
4.7.4. AST Kraków – Forum Młodej Reżyserii 119
4.7.5. AST Kraków Wydział Zamiejscowy we Wrocławiu
– Międzynarodowe Spotkania Szkół Lalkarskich 121
4.8. Problem montażu finansowego realizowanych projektów 121
4.8.1. Trudności w pozyskiwaniu środków na działalność
kulturalną 123
4.8.2. Problem kosztów niekwalifikowanych i
kosztów przygotowania projektu 123
4.8.3. Znaczenie organizacji pozarządowych działających przy uczelniach
teatralnych 124
4.9. Próba oceny znaczenia strategii finansowania
projektów dla badanych podmiotów i kultury w
Polsce 126
4.9.1. Strategie uczelni teatralnych na finansowanie działalności
kulturalnej 126
4.9.2. Prezentacja wyników oceny aktywności kulturalnej
publicznych uczelni teatralnych 127
4.9.3. Próba oceny zależności pomiędzy aktywnością
kulturalną uczelni teatralnych a finansowaniem pozabudżetowym 129
5. Kierunki
przebudowy modelu funkcjonowania i finansowania publicznych uczelni
teatralnych 131
5.1. Ocena funkcjonującego mechanizmu finansowania uczelni teatralnych
i jego wpływ na podejmowaną działalność kulturalną 131
5.1.1. Mechanizm budżetowy 131
5.1.2. Dylematy związane z subsydiowaniem organizacji kulturalnych 133
5.1.3. Próba oceny obecnego mechanizmu finansowania
publicznych uczelni teatralnych 136
5.2. Próba stworzenia modelu kumulacji różnych
źródeł finansowania projektów działalności
kulturalnej publicznych uczelni teatralnych 138
5.3. Implikacje dla menedżerów kultury w uczelniach
teatralnych i osób mających wpływ na politykę kulturalną
państwa/regionu oraz finansowanie kultury 145
5.3.1. Implikacje dla uczelni teatralnych 146
5.3.2. Rekomendacje dla organów dystrybuujących środki na
kulturę 148
Zakończenie 157
Wykaz literatury 161
Wykaz innych źródeł 165
Spis tabel 167
Spis wykresów 169
Załączniki 171
176
stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|