|
WSPÓŁCZESNY MUSEION EDUKACJA KULTUROWA Z PERSPEKTYWY UNIWERSYTETU MUZEUM SZKOŁY
PILCH A. RUSEK M. RED. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 44.89 Twoja cena 42,65 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Współczesny
Museion
Edukacja kulturowa z
perspektywy uniwersytetu, muzeum, szkoły
Idea
niniejszego tomu wyrosła z licznych rozmów, doświadczeń i
obserwacji. Swoje rozpoznania i postulaty przedstawiają tutaj
pedagodzy, muzealnicy, poloniści, edukatorzy, nauczyciele akademiccy i
szkolni, a teoretyczny namysł łączy się ze wskazywaniem rozwiązań
wywiedzionych z praktyki. Słowo museion, pojawiające się w tytule,
zostało użyte metaforycznie, nie nazywa realnie istniejącego miejsca,
ale odnosi się do przestrzeni kulturowej i edukacyjnej aktywności, w
której zachodzą i mogą na zasadzie synergii łączyć się
działania różnych instytucji.
Współczesne
kształcenie kulturowe równie mocno jest określane przez
relację teraźniejszość–przeszłość, jak i
teraźniejszość–przyszłość. Przy czym odniesienie do
dziedzictwa czasów minionych służy nie tylko jego utrwaleniu
i przekazywaniu: namysł nad tradycją ma także na celu lepsze
rozpoznawanie kształtów współczesności. Z kolei
nastawienie na projektowanie, wykraczanie poza hic et nunc, umożliwia
traktowanie kultury jako przestrzeni transformacji, w której
określana jest sfera wspólnie uznawanych wartości i postaw,
rodzi się wizja nadchodzących czasów, projektowany jest ich
kształt.
Marta
Rusek
Współczesny
museion. Edukacja kulturowa z perspektywy uniwersytetu, muzeum, szkoły
wyznacza i promuje nowe trendy zachodzące w edukacji i muzealnictwie,
uznające ucznia i widza nie tyle za odbiorcę gotowych treści, ile za
aktywnego współtwórcę kultury, odkrywającego swą
tożsamość i świadomie podejmującego swe dziedzictwo. [...]
Niewątpliwą
zaletą tej książki jest wieloperspektywiczny ogląd podejmowanej w niej
problematyki oraz zachowanie równowagi pomiędzy poznawczym a
kształcącym wymiarem jej przekazu. Innymi słowy pozwala ona
czytelnikowi nie tylko posiąść rozległą wiedzę na temat nowoczesnych
strategii wystawienniczych czy „miejsc
wspólnych” współczesnego muzealnictwa
oraz edukacji polonistyczno-kulturowej, ale i zyskać praktyczne
wskazówki [...].
Książka
ta ukazuje możliwości i drogi koegzystencji muzeum, uniwersytetu i
szkoły oraz przypomina o tym, że współpraca wymienionych
podmiotów edukacyjno-kulturowych winna być bazą rozmaitych
koncepcji życia społecznego i podmiotowej formacji młodych ludzi.
Z
recenzji dr hab. Joanny Hobot-Marcinek, prof. UJ
316
stron, Format: 15.8x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|