|
PEDAGOGICZNY DYSKURS PSYCHOLOGII HUMANISTYCZNEJ
MARZEC J. wydawnictwo: KATEDRA , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 63.75 Twoja cena 60,56 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Pedagogiczny dyskurs
psychologii humanistycznej
Problematyka
podjęta w książce Jarosława Marca dotyczy bardzo aktualnego i istotnego
zagadnienia: współczesnych sposobów
„wytwarzania” podmiotowości u członków
zachodnich społeczeństw, wśród których ważną rolę
odgrywają te wywodzące się z dziedziny psychologii humanistycznej.
Można powiedzieć, że zjawisko to staje się coraz pilniejszym problemem
społecznym i wyzwaniem dla badaczy kultury, w tym także dla
pedagogów.
prof.
Edyta Zierkiewicz
Zagadnienie
pedagogicznego dyskursu psychologii humanistycznej traktuję –
podobnie jak autor – jako kwestię dużej wagi w refleksji
pedagogicznej. Nie tylko ze względu na to, że jest to teoria i praktyka
niezwykle interesująca i znacząca z perspektywy pedagoga, ale przede
wszystkim dlatego, że jest ona, a raczej jej przeformułowania, istotnym
kontekstem współczesnej kultury neoliberalnej. Efekty
wysiłku autora postrzegam jako ważny wkład w rozumienie pracy tego
dyskursu, w rozumienie współczesnej kultury i praktyk
edukacyjnych. Czytanie tej książki jest w tym kontekście przyjemnością
obcowania z dojrzałą, nietuzinkową refleksją, która daje do
myślenia.
prof.
Małgorzata
Lewartowska-Zychowicz
Jarosław Marzec
– doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki.
Zainteresowania badawcze autora obejmują przede wszystkim problematykę
kulturowych kontekstów teorii społecznej, roli i znaczenia
edukacyjnej psychologii humanistycznej oraz szeroko rozumianej
duchowości w kontekstach społecznych praktyk. Zwycięzca konkursu na
debiut naukowy w kwartalniku „Teraźniejszość
– Człowiek – Edukacja” tekstem
„Narratologia ponowoczesna” –
uniwersalizm metafory narracji w kulturze współczesnej
(2000). Autor książki Dyskurs, tekst i narracja. Szkice o kulturze
ponowoczesnej (2002) oraz artykułów w czasopismach
pedagogicznych. Łączy zainteresowania naukowe z medytacją i aktywnym
stylem życia.
Wstęp
Rozdział pierwszy
Analiza
dyskursu jako perspektywa badawcza
1.1. Dyskursywna konstrukcja społeczeństwa
1.1.1. Racjonalność hermeneutyczna
1.1.2. W stronę dyskursywnych analiz kultury
1.1.3. Genealogia dyskursu Michela Foucaulta
1.1.4. Dyskurs jako symboliczna władza tworzenia wyobrażeń społecznych
1.1.5. Tekstualizacja kultury
1.1.6. Kultura i wiedza w perspektywie poststrukturalnej
1.2. Analiza dyskursu jako podejście badawcze
1.2.1. Dekonstrukcja
1.2.2. Genealogia dyskursu
1.2.3. Koncepcja Ernesto Laclaua
1.2.4. Krytyczna analiza dyskursu
Rozdział drugi
Dyskursywność
wiedzy psychologicznej na przykładzie psychologii humanistycznej
2.1. Społeczna geneza psychologii humanistycznej
2.1.1. Ponowoczesność jako sztuka wątpienia
2.1.2. Ponowoczesne kontrowersje wokół podmiotowości
2.1.3. Tożsamość - wstępne przybliżenie
2.1.4. Filozoficzna koncepcja tożsamości Charlesa Taylora
2.1.5. Tożsamość ponowoczesna. Refleksyjna tożsamość
2.1.6. Ambiwalencja i tożsamość
2.1.7. Geneza kultury terapeutycznej
2.2. Założenia i koncepcje psychologii humanistycznej
2.2.1. Ken Wilber - pasja rozwoju
2.3. Krytyka dyskursu psychologii humanistycznej i punkty sporne
2.3.1. Buddyjska boomeroza
2.3.2. Humanizm/antyhumanizm
Rozdział trzeci
Pedagogiczny
dyskurs psychologii humanistycznej
3.1. Podejście wewnętrzne
3.1.1. Dyscyplina
3.1.2. O samorealizacji w epoce instant
3.1.3. Ambiwalencja egzystencji i pragnienie pewności
3.1.4. Pedagogia instant
3.1.5. Życie poprzez teksty terapeutyczne (second hand life)
3.1.6. Grupy spotkaniowe
3.1.7. Uzdrawiająca potęga uważności
3.1.8. Nowe technologie podmiotu
3.2. Podejście zewnętrzne
3.2.1. Pedagogizacja problemów społecznych
3.2.2. Governmentality
Rozdział czwarty
Konkluzja
Rozdział piąty
Beyond
Learning (poza uczenie): nowy wymiar humanizmu w edukacji
Edukacja jako produkt kultury
Bibliografia
Indeks osób
386
stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|