|
HORYZONTY I PERSPEKTYWY EDUKACJI RÓWNOŚCIOWEJ
PIEKARSKI G. SAŁAPATA M.A. RED. wydawnictwo: KATEDRA , rok wydania 2018, wydanie Icena netto: 52.50 Twoja cena 49,88 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Horyzonty i perspektywy
edukacji równościowej
Niniejszą
publikację kierujemy do wszystkich osób, którym
problematyka i idee edukacji równościowej są
szczególnie bliskie. Jej zamierzony interdyscyplinarny
charakter w zamyśle redaktorów ma odpowiadać celowi
poznawczemu, przez co może stać się ona przydatna dla studentek i
studentów pedagogiki, socjologii, psychologii społecznej,
pracy socjalnej czy kulturoznawstwa.
(Z
Wprowadzenia)
Refleksja
na temat równości, możliwości jej urzeczywistniania,
sposobów jej badania i opisu jest możliwa w praworządnych
społeczeństwach demokratycznych, które gwarantują i
poszerzają katalog praw i wolności indywidualnych oraz uznają
różnorodność. Bez owych infrastruktur –
praworządności i demokracji – jako warunków
minimalnych idea równości staje się kategorią pustą, w
którą można wpisać dowolne znaczenia. Autorytaryzm władzy i
zafundowany przez nią demontaż państwa prawa odbywający się przy
milczącej akceptacji polskiego społeczeństwa wskazuje, że w niedalekiej
perspektywie będziemy świadkami pogłębiających się problemów
z równością i wolnością, przejmowaniem
równościowego języka przez autorytarną władzę oraz jego
rozbrajaniem. Z tego względu inicjatywy badawcze poświęcone
problematyce równości, edukacji równościowej i
antydyskryminacyjnej zasługują na szczególną uwagę.
(prof.
Lucyna
Kopciewicz)
Z
całym przekonaniem polecam ten tom jako wpisujący się w ważny wysiłek
otwierania pola badań, debat i integracji społecznej wokół
idei, obrastającej w uprzedzenia i stereotypy, a mającej wielkie
znaczenie współczesne. Zasługuje na uznanie kolejny podjęty
wysiłek pozytywnego ukazywania możliwych dokonań pod hasłem
„edukacji równościowej”, mającej całe
bogactwo kontekstów kulturowych i społecznych, o wymowie
zarówno moralnej, jak i politycznej.
(prof.
Monika Jaworska-Witkowska)
Wprowadzenie
Słowo wstępne od Moniki Płatek
CZĘŚĆ I HORYZONTY
RÓWNOŚCIOWE Z HISTORIĄ W TLE
Edyta Głowacka-Sobiech
Edukacja
równościowa w odniesieniu do płci w nauczaniu historii we
Francji – wstęp do dyskusji
Agnieszka Teterycz-Puzio
Illustrissima
ducissa. O władzy kobiet w średniowiecznym świecie mężczyzn (w
odniesieniu do ziem polskich)
Małgorzata Jarecka-Żyluk
Polskich
kobiet droga do wiedzy
Henryk Jurkiewicz
Zasada
równości w doktrynie i praktyce amerykańskiej według Thomasa
Paine
Löper Łukasz
Dyskryminacja
ludności niemieckiej przez Polaków i ich administrację na
przykładzie powiatu słupskiego w latach 1945–1949
CZĘŚĆ II HORYZONTY EDUKACYJNE
Lucyna Preuss-Kuchta
Wstyd
i wina. Ogląd wynikowości edukacyjnego różnicowania
Ewelina Waląg
Wokół
edukacji równościowej w szkole. Perspektywa praktyczki
Jolanta Maciąg
Integracja
kulturowa w środowisku społecznym szkoły
Tomasz Dobrowolski
Nauczycielki
i nauczyciele wczesnej edukacji. Kobieta i mężczyzna przy tablicy
Kamila Kupis
Emancypacyjna
edukacja regionalna. Miejsce pedagoga w dwukulturowym świecie dziecka
Magdalena Stoch
Rozwiązania
antydyskryminacyjne dla uczelni – strategie implementacji
Agnieszka Próchniak
Płeć
wykładowcy jako czynnik różnicujący ocenę pracy nauczycieli
akademickich przez studentów
CZĘŚĆ III HORYZONTY
SPOŁECZNO-KULTUROWE
Izabela Stelmasiak
W
poszukiwaniu optymalnej pedagogii na wątpliwe czasy
Agnieszka Zalewska-Meler
Doświadczanie
biurokratycznego świata w obszarze zdrowia
Edyta Borys
Teatr
Forum w przestrzeni edukacji równościowej
Katarzyna Wajszczyk
Rola
kompetencji społecznych w edukacji (równościowej)
Helena Liwo
(Nie)słyszący
a społeczny stereotyp głuchego
Krystyna Lewna
„Inni”
muszą być wykluczeni – Jana Drzeżdżona enigmatyczne
spostrzeżenia na temat izolacji wśród kaszubów i
nie tylko
Dorota Kiełb-Grabarczyk
„Mówić
czy nie mówić?” Dziecko (homo)seksualne w rodzinie
Aleksandra Mosiołek
Mowa
nienawiści wobec kobiet w Polsce oraz rola edukacji
równościowej w jej zwalczaniu
Anna Bednarczyk
Bezpieczeństwo
dziewcząt i młodych kobiet w mieście. Krytyczna analiza dyskursu na
przykładzie Krakowa
Anna Majer
Czy
dbający o siebie mężczyzna jest męski? O konstruowaniu męskiej
tożsamości w dyskursie medialnym na temat ciała
CZĘŚĆ IV PERSPEKTYWY – Z
POZYCJI KONCEPTUALIZACJI I REKONCEPTUALIZACJI
Szymon Dąbrowski
„Spór
o istnienie szkoły” – krytyczna edukacja
ró(w/ż)nościowa
Małgorzata Obrycka
Etyka
niezależna w perspektywie edukacji równościowej
Lidia Willan-Horla
Płeć
pracy socjalnej
Monika Staszewicz
Ludzka
seksualność w świetle międzynarodowych dokumentów
474
strony, Format: 14.7x21.0, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|